Hur många selma behövs för körkort?

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
Tja!

Min första post på forumet men jag kikade runt lite och hittade bara den här tråden om körkort 2010 som hjälpte mig i mitt sökande. Men däremot undrar jag, hur mycket skulle det ungefär kosta för mig att ta A-körkort (begränsat). Jag har B-körkort så regler och annat joxs är fixat. Jag har kört moppe och lite cross så jag behöver inte direkt några stödhjul. Men jag har ingen utrustning förutom en hjälm.

Vad behöver man för skydd och hur mycket kan "okej" skydd kosta sammanlagt? (Det måste dock vara lite flashigt).

En liten fråga till. När jag kör cross så stegrar jag sjukt lätt. Den är lite trimmad. Men på "riktiga" motorcyklar, stegrar man lika lätt om man drar på lite för mycket gas? Typ att man står vid ett rödlyse och sen bara wops så gör man en 360.

Tack!

Tja!

Min första post på forumet men jag kikade runt lite och hittade bara den här tråden om körkort 2010 som hjälpte mig i mitt sökande. Men däremot undrar jag, hur mycket skulle det ungefär kosta för mig att ta A-körkort (begränsat). Jag har B-körkort så regler och annat joxs är fixat. Jag har kört moppe och lite cross så jag behöver inte direkt några stödhjul. Men jag har ingen utrustning förutom en hjälm.

Vad behöver man för skydd och hur mycket kan "okej" skydd kosta sammanlagt? (Det måste dock vara lite flashigt).

En liten fråga till. När jag kör cross så stegrar jag sjukt lätt. Den är lite trimmad. Men på "riktiga" motorcyklar, stegrar man lika lätt om man drar på lite för mycket gas? Typ att man står vid ett rödlyse och sen bara wops så gör man en 360.

Ger väl ett vettigt svar innan folk (som moppefuckot ovan (Simon)) börjar trolla.

Kostnad beror helt på. Är du en naturbegåvning eller har övningskört väldigt mycket privat behöver det inte kosta mer än teoriprov + uppkörning, dvs omkring 2000kr.

Ett helställ/delat ställ går på mellan en par tusen kronor upp till 15-18 000kr för dom mest extrema. Skor handlar väl om 500-2500kr beroende på. Handskar typ 500kr.

Att crossen "stegrar" har förmodligen att göra med drevningen du har på den. Har du en jäkla massa tänder på bakdrevet så behövs det väldigt lite varv vid framdrevet för att dra runt hjulet.

Prioritera stövlar.. Krossade fossingar är jobbigt.

Utrustning för runt 10lax.
Kortet för 5lax.

Här är en tråd gällande vad folk betalat för sina körkort.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=212455

Utrustning. Som sagt ovan, cirka 10K +/- x antal tusenlappar beroende på vad du vill ha.

Även om en modern hoj lätt går på bakhjulet på ettan så är det svårt att göra det av misstag. Ska till rätt så grova fel för att slå runt.

Jag tog mitt körkort nyligen (den 23/9 -09)
Här är min slutnota:

2st dubbellektioner á 1490:-/st = 2980:-

"fasta avgifter":
Teoriprov: 220:-
Uppkörning: 1500:-
Foto till körkort: 99:-
Körkortstillverkning: 120:-

Totalt: 4919:-.
Körkortstillståndet betalade arbetsförmedlingen 2006 då jag fick CE-kortet via dom (körkortstillståndet gäller i 4år).

Du kan säkert komma undan med någon krona billigare på körkortsfotot :).
Hos vägverket kostar det ju 80:-.

Håller på att ta kortet nu .. kommer behöva ca 10 lektioner.. har ingen att köra med privat.. slutar nog med 11.000 om jag gissar på 2.000 kr för den nya riskutbildningen (ingen aning om det stämmer)..

Fick fin mc-utrusning komplett för 6.500 nu genom höstrea (50% rea) och så.. alltså totalt blir det 17-18000 för kort+utrustning för mig..

Jag tog mitt körkort nyligen (den 23/9 -09)
Här är min slutnota:

2st dubbellektioner á 1490:-/st = 2980:-

QUOTE]

Shit, kostar det så mycket nu? (läs: är det så jävla dyrt?)
Det var det jävligaste; - det hade jag ingen aning om*

*=Hasse & Tage-sketch.

Utrustning kan man beställa från tyskland. Köp hoj som inte går ner så mycket i värde men inte alltför gammal teknik (läs insprutning), teckna trafikförsäkring och kör försiktigt :) Självriskerna á 15-25k är pinsamma för vagnskada är pinsamma, i mitt fall 40-70 % av hojens värde. Vintern skriver du över den till familjemedlem och ställer av den eftersom flesta försäkringarna är helårs. Hojen och kortet har du kvar länge.

Det ända jag räknar är förbrukningsvaror:
*bensin & däck
*försäkring
*service (kan du göra det själv så är verktyg en investering och inte bortkastade pengar)
*eventuella skader / värdeminskning, 1 krash = 7k ca. Fast du kan komma undan mycket billigare, själv bryr jag mig inte hur hojen ser ut så länge man får åka

Tack och hej, jag kanske skriver massa skit men hoppas ni förstod min tankegång

Du är mycket vis Farochson

Tack för alla länkar. Verkar som jag inte vet hur man använder sök. Men det verkar som om det kostar en rejäl hacka.

Btw en liten fråga till nu när jag ändå äger en tråd. Hur mycket drar er motorcykel? Om man skulle ha en lite mer ekonomisk körstil och farkost, hur mycket drar den då? I mina tankar så drar ju en bil typ 0,6 L/mil och att då en motorcykel lär dra typ 0,2, är jag ute och cyklar, för jag vill inte cykla, jag vill köra mc.:död

Du är mycket vis Farochson

Tack för alla länkar. Verkar som jag inte vet hur man använder sök. Men det verkar som om det kostar en rejäl hacka.

Btw en liten fråga till nu när jag ändå äger en tråd. Hur mycket drar er motorcykel? Om man skulle ha en lite mer ekonomisk körstil och farkost, hur mycket drar den då? I mina tankar så drar ju en bil typ 0,6 L/mil och att då en motorcykel lär dra typ 0,2, är jag ute och cyklar, för jag vill inte cykla, jag vill köra mc.:död
Om du inte kör moppe så räkna på allt från 0.5 - 1 liter milen (beroende på körstil) Min KTM drar närmare litern vid stadskörning och bakhjulsåka, och runt 0.6 vid landsvägskörning.

Min XRV750 (Africa Twin RD04) drog ca 0.5l/mil vid övningskörning.
Första turen efter körkortet så drog den 0.61l/milen.
Och vid den tredjedagen med mkt grusbus var vi uppe i 0.85l/milen.

Men du kan ju alltid köpa en skoter (scooter, eller förvuxen eu-moped som det kanske heter:tummenupp).

Min XRV750 (Africa Twin RD04) drog ca 0.5l/mil vid övningskörning.
Första turen efter körkortet så drog den 0.61l/milen.
Och vid den tredjedagen med mkt grusbus var vi uppe i 0.85l/milen.

Men du kan ju alltid köpa en skoter (scooter, eller förvuxen eu-moped som det kanske heter:tummenupp).

0,5 L får duga. Så länge det kostar under hundringen att åka 10 mil:Bugar

Usch, hiskligt. Skulle hellre gå än att åka en sån där symaskin:huvet:glömdet:brinnerup:död

:machinegu:hojsmilie <--- symaskin

Omöjligt att svara på vad det kommer att kosta dig med ett körkort. Beror helt på hur lätt du har att lära dig. Kan du köra privat så sparar du massor av pengar t ex på att öva krypkörning och konbanor (det som brukar ta längst tid att bli bra på).

Utrustning kostar väl från 10.000 och uppåt för ett bra ställ, hjälm, stövlar, handskar och ryggskydd.

Ska du köra på 0.2l/mil så får du köpa en sur 4-takts 125:a som mest, men det kanske inte är så kul. En "normal" hoj drar 0.5 och uppåt. Det är bara att acceptera att MC-åkning alltid kostar mycket mer än man vill från början. Glöm heller inte att kolla försäkringspremier på olika cyklar också, det är viktigt.

Nej, du kommer inte att göra en 360 med en mellanhoj. :) Gasen är inte digital (av/på) heller så man behöver inte göra det med fulleffektshojar heller. :D

Lycka till.

Tjena!

Crossen är betydligt lättare att få upp på bakjulet (tycker jag) Har precis fått mitt a-kort och bara testat lite smått att dra upp den, lite halvsvårt faktiskt, men sen är jag inte så sugen på att vurpa med fassans hoj heller för den delen..

Men på crossen däremot så körde man ett par hundra meter iallafall, känsla i högerfoten stavas de.

Första gången jag läser en tråd med en liknande fråga utan att frågeställaren får en massa idiotförklarande svar!!:tummenupp
Alla kanske inte är puckon här på SH trots allt :D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...