Hur många sålda exemplar av varje hojmodell?

• Thread starter Thread starter BTB
  • Start date Start date

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Har någon fakta eller runda siffror på hur många exemplar av varje hojmodell som är sålda under 2007 tills nu? Tänker mest på följande modeller:

R1
ZX-10
GSX1000
CBR1000
1098 (s)

Har själv hört en gissning gällande att ca 350 R1:or är sålda under 2007. Det hade varit intressant att få en uppfattning om hur många som finns ute av varje modell.

/D.

Yamaha hade i Augusti sålt drygt 2300 hojar i Sverige. Tidigare år har supersport-hojar utgjort ca 6% av alla sålda hojar i ett snitt hos tillverkarna. Sen om Yamaha skiljer sig avsevärt från det snittet eller ej vet jag inte. Med i övrigt med tanke på gällande försäkringssitutation borde väl inte andelen ha ökat särskilt dramatiskt.

Så, om samma andel gäller för 2007 och Yamaha resulterar det i ca 140 sålda Yamaha Supersporthojar där både R1an och R6an ingår.

(källa McRF)

Ställde samma fråga men fick ingte bra svar, men du får nog prata med importörerna, sedan finns det ju en gråmarknad för egenimport..

Testade att ringa vägverket om det och frågade dem, då fick jag tillsvar att det var en specialfråga och att det skulle kosta minst 1250 kr att söka reda på de uppgifterna.

så jag lade ner det tillfälligt.

Testade att ringa vägverket om det och frågade dem, då fick jag tillsvar att det var en specialfråga och att det skulle kosta minst 1250 kr att söka reda på de uppgifterna.
...om man inte har sån tur att den snälla personen på VV noterar att jag just frågedagen fyllde jämna år och ger mig uppgifterna gratis...:D

(Min hoj var en av två i Sverige..)

Last edited:
Yamaha hade i Augusti sålt drygt 2300 hojar i Sverige. Tidigare år har supersport-hojar utgjort ca 6% av alla sålda hojar i ett snitt hos tillverkarna. Sen om Yamaha skiljer sig avsevärt från det snittet eller ej vet jag inte. Med i övrigt med tanke på gällande försäkringssitutation borde väl inte andelen ha ökat särskilt dramatiskt.

Så, om samma andel gäller för 2007 och Yamaha resulterar det i ca 140 sålda Yamaha Supersporthojar där både R1an och R6an ingår.

(källa McRF)

Tack för svaret!

Den kille jag frågade är väl insatt i Yamaha Sverige men han var i.o.f.s osäker på saken då jag frågade honom. Han svarade 350 st R1-07:or och detta var i början på augusti. Denna affär har sålt ca 15 st själva. Efter vad jag förstått säljs det betydligt mindre R6:or än R1:or. Egentligen kanske frågeställningen inte är superintressant men det vore kul att få en ungefärlig siffra. Kan man med säkerhet säga att R1:an är den 1000 cc sporthoj som sålts mest detta år?

/D.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard