Hur många på SH åker bana aktivt?

Åker du bana?


  • Antal röstningar
    0

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
Som tur är man boende i Gbg-området och har tre banor inom rimligt avstånd. Falkenberg, Kinnekulle och Anderstorp.

Tycker dock att många 08.or är lite lipiga.. Med lite försäsongsplanering så kan man säkert få till en hel del åktid på Gelleråsen, Sviesta och Mantorp. Köper inte riktigt det där snacket om att "Vi har ingen bana..".
 

xXCharlz

Hjärnan gick i konkurs
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Viksjö
Hoj
Letar motard. Xr 600R motard -90 såld, Triumph speed triple -05 klotad och såld. Honda SBB -98 såld. Suzuki gsx 400e -82 såld.
Som tur är man boende i Gbg-området och har tre banor inom rimligt avstånd. Falkenberg, Kinnekulle och Anderstorp.

Tycker dock att många 08.or är lite lipiga.. Med lite försäsongsplanering så kan man säkert få till en hel del åktid på Gelleråsen, Sviesta och Mantorp. Köper inte riktigt det där snacket om att "Vi har ingen bana..".

Håller med dig.
Men samtidigt skulle det va skönt att kunna spontanåka lite bana åxå, precis
som joens skriver.

Vilken bana ska man åka när man vaknar en lördag å känner att man vill
skrämma skiten ur sig själv lite. JO, då blir det en tur ner till "ring Bulten" för de flesta.
Skulle det finnas en bana som alltid har öppet, så skulle iaf jag åka där 10 gånger av 10 när jag blir sugen.
 

Malmö Monster

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Limhamn
Hoj
R6-00
VA! Vi har Knutstorp och Sturup. Behöver du ännu fler ? :va

Har åkt bana i tyskland och italien för att det är kul...en gång i sverige men jag hittar inga tillgängliga banor i skåne .....i italien betalar man 35euro och sen kan du köra från morgon till kväll..vissa kvällar till 23.00.och börjar 09.00...massa bantid för vettiga pengar ....man behöver inga licenser bara en hoj som klarar deras regler för banåka och ett glatt humör .....detta saknar jag i sverige att man som gatåkare med sin gat hoj kan köra till en bana betala typ 300 sek och sen köra en hel dag.....kanske finns det men jag har inte hittat det i så fall....kanske finns det klubbar som har träning där det blir bantid....och inte en massa väntan ...vet inte men om det finns hade jag blivit glad:)....är det någon som vet här på SH om någon bana i skåne har så man bara kan svänga in om och köra bana???.....licenser och regler är bra för försäkringar och skydd osv det vet jag men ibland blir det i sverige så krångligt att det tenderar att bli dyrt och besvärligt....är det bara jag som tycker så ?...eller är det jag som inte hittat till banor som har öppet för gathojar??....tacksam för svar...för åka bana är fan det roligaste som finns.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
i italien betalar man 35euro och sen kan du köra från morgon till kväll..vissa kvällar till 23.00.och börjar 09.00...massa bantid för vettiga pengar ....man behöver inga licenser bara en hoj som klarar deras regler för banåka och ett glatt humör .....

Det skulle vara grymt!! Bara att bestämma tid med polarna och sen dra ut och gasa satan (lagligt!!) :tummenupp
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Förra året körde jag över 60 bandagar inklusive alla tävlingsdagar. I år lär det bli några till bara inte banken kommer på vad jag egentligen använder renoveringslånet till....
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
VA! Vi har Knutstorp och Sturup. Behöver du ännu fler ? :va

Kan man bara glida in, pröjsa inträde och sen dra några varv där... alla dagar förutom när det är tävling (antar att det var de som gällde i italien). Isånnafall hoppas jag verkligen innerligt på att det blir Lund (har sökt utbildning där) efter sommaren :tuttar
 

Malmö Monster

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Limhamn
Hoj
R6-00
Kan man bara glida in, pröjsa inträde och sen dra några varv där... alla dagar förutom när det är tävling (antar att det var de som gällde i italien). Isånnafall hoppas jag verkligen innerligt på att det blir Lund (har sökt utbildning där) efter sommaren :tuttar

Nej, man kör med bla Sydskånes emse
 
Last edited:

Maria

....addicted....
Gick med
2 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07
Klart man köra bana regelbundet!

Blev runt en 30 dagar förra året. Har fram till dagens datum kört 15 dagar. När jag inte kör själv finns jag på någon av tävlingsbanorna som depåslav till Kreuger och Eskilsson.
 

Mapa

Mapa
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Johanneshov
Hoj
CBR1000RR -06
Önskar jag kunde åka oftare. Kommer till bana max 2 gånger per år. Små barn o mycket jobb. OM det fanns en vettig bana närmare stockholm skulle jag sluta köra gata. Men det lär väl aldrig hända.
 

mnrider

Incident
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Kungsholmen Stockholm
Hoj
-11 Ducati 1198 SP
Regelbundet ja, om man räknar mindre banor som Tuvängen/Rörken? Sen blir det några storbandagar per år. Är uppe i 2 storbandagar i år, 3 ytterligare bokade i år, ev, ett par till. Förra året blev det 3 storbandagar.
 

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
Har åkt bana i tyskland och italien för att det är kul...en gång i sverige men jag hittar inga tillgängliga banor i skåne .....i italien betalar man 35euro och sen kan du köra från morgon till kväll..vissa kvällar till 23.00.och börjar 09.00...massa bantid för vettiga pengar ....man behöver inga licenser bara en hoj som klarar deras regler för banåka och ett glatt humör .....detta saknar jag i sverige att man som gatåkare med sin gat hoj kan köra till en bana betala typ 300 sek och sen köra en hel dag.....kanske finns det men jag har inte hittat det i så fall....kanske finns det klubbar som har träning där det blir bantid....och inte en massa väntan ...vet inte men om det finns hade jag blivit glad:)....är det någon som vet här på SH om någon bana i skåne har så man bara kan svänga in om och köra bana???.....licenser och regler är bra för försäkringar och skydd osv det vet jag men ibland blir det i sverige så krångligt att det tenderar att bli dyrt och besvärligt....är det bara jag som tycker så ?...eller är det jag som inte hittat till banor som har öppet för gathojar??....tacksam för svar...för åka bana är fan det roligaste som finns.


Denna människa borde bli sveriges roadracingminister, med mycket makt.
 

mattsen

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R
Fattar inte hur man orkat mala mil efter mil i alla år som touringåkare. Ofta på gammla slöa hojar tio år för gammla. För ett par år sedan började jag köra på bana. 4 - 5 ggr per säsong på stor bana, så ofta jag kan på Rörken. Nu har jag äntligen fått upp ögonen för vad hojåkning verkligen handlar om. Jag kan ju inte alls köra hoj, trots snart 25 år bakom styret. Helt sjukt !!

Men va fan, gammal man gör så gott han kan !!
 

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
Håller med dig.
Men samtidigt skulle det va skönt att kunna spontanåka lite bana åxå, precis
som joens skriver.

Vilken bana ska man åka när man vaknar en lördag å känner att man vill
skrämma skiten ur sig själv lite. JO, då blir det en tur ner till "ring Bulten" för de flesta.
Skulle det finnas en bana som alltid har öppet, så skulle iaf jag åka där 10 gånger av 10 när jag blir sugen.

Självklart skulle det vara idealiskt att kunna köra bana när andan faller på, men så är det knappast på någon bana i Sverige.

Man får helt enkelt planera sina körningar och bara hoppas på bra väder:tummenupp

Skall ner till Gotland 26-28/6 på Yellow75´s körning. Det borde ju dra en del Sthlmare ;-) Tre heldagar för 2500:-
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Har åkt bana i tyskland och italien för att det är kul...en gång i sverige men jag hittar inga tillgängliga banor i skåne .....i italien betalar man 35euro och sen kan du köra från morgon till kväll..vissa kvällar till 23.00.och börjar 09.00...massa bantid för vettiga pengar ....man behöver inga licenser bara en hoj som klarar deras regler för banåka och ett glatt humör .....detta saknar jag i sverige att man som gatåkare med sin gat hoj kan köra till en bana betala typ 300 sek och sen köra en hel dag.....kanske finns det men jag har inte hittat det i så fall....kanske finns det klubbar som har träning där det blir bantid....och inte en massa väntan ...vet inte men om det finns hade jag blivit glad:)....är det någon som vet här på SH om någon bana i skåne har så man bara kan svänga in om och köra bana???.....licenser och regler är bra för försäkringar och skydd osv det vet jag men ibland blir det i sverige så krångligt att det tenderar att bli dyrt och besvärligt....är det bara jag som tycker så ?...eller är det jag som inte hittat till banor som har öppet för gathojar??....tacksam för svar...för åka bana är fan det roligaste som finns.

Du behöver ju bara gå en licenskurs en gång. Sen är det ju en fördel om man gått en liten kurs så man vet varför alla funkisar viftar med en blå flagga åt dig hela tiden när dom inte gör det åt alla andra :)

I övrigt så skulle man lätt kunna ordna körningar jämt och ständigt till en billig peng. Banor finns det ju. Men tyvärr är intresset hos svenska hojåkare näst intill obefintligt då det kommer till banåkning. De 35% som i pollen verkar åka regelbundet tror jag inte en sekund på (så vida inte regelbundet är det samma som en gång vart annat år). Här i Sundsvall har vi massor med sporthojar i stan och mittsverigebanan 20min bort. Men det är fan omöjligt att få folk att köra på den.
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Har tävlat inom racing, rallycross och rally i många år och har alltid varit lite skeptisk mot att testa bana med hoj eftersom jag vet vad det brukar leda till :nicka

Mitt svar blev därför "är intresserad" eftersom jag inser att jag kommer att ta några varv på någon form av bana förr eller senare men har hittills avstått på grund av att jag är rädd för att bli fast där :rolleyes:
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top