Hur många oktaver kan en människa normalt ta?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet inte vad du menar med "ta". Men det mänskliga örat hos en ung människa klarar ca 16- 16 000 Hz. Och centrumfrekvenserna hos oktavbanden ligger på 31.5 Hz, 63 Hz, 125 Hz, 250 Hz, 500 Hz, 1 kHz, 2 kHz, 4 kHz, 8 kHz, 16 kHz.

Så det beror på hur man räknar. I bästa fall 8 hela oktavband.

Om du däremot undrar vad en genomsnittlig människoröst presterar så har jag ingen aning.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
5 kanske :va Vi kan ju höra betydligt fler tippar jag på.

Edit/ Du menar hur många oktaver en människa kan sjunga/låta? Hur många toner man kan "ta" brukar man ju säga och en oktav består ju av toner så samma uttryck bör ju kunna användas misstänker jag.
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Men kan en normal människa "låta" i så många oktaver??
Har för mig att jag lärde mig i högstadiet att det fanns nån som kunde ta 4, om man pratar om att göra ljud med kroppen. Höra vet jag att man kan mkt mer, men (förlåt att jag uttryckte mig dåligt) jag menade alltså "TA", som i sjunga eller bara göra ljud.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ahh, 4 låter bekant nu när du säger det men jag hade för mig att det var 5st. Hmm, tråden började som en flummig sådan men nu blev jag ju nyfiken också :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låta är ju ett relativt begrepp. Menar du med rösten enbart?
En människa kan ju producera allehanda bredbandiga blåsljud med tex munnen. Ofta med så stort innehåll av högfrekvens att tex bara jycken hör och irriterar sig på fenomenet.

Sen tillkommer ju även den andra ändans blåsljud. Men sånt kan Teo mycket mer om.

Men kan en normal människa "låta" i så många oktaver??
Har för mig att jag lärde mig i högstadiet att det fanns nån som kunde ta 4, om man pratar om att göra ljud med kroppen. Höra vet jag att man kan mkt mer, men (förlåt att jag uttryckte mig dåligt) jag menade alltså "TA", som i sjunga eller bara göra ljud.
 
Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Dra din mörkaste ton, gärna efter en whisky eller två och nån cigarr. Därefter låt någon safta på en rejäl pungspark. Nu har du ditt spann.:tummenupp
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Hahahah... Hade nästan på känn att tråden skulle gå åt helvete...

Men seriöst, Är det normalt för en person att ta fler än andra (naturligtvis är det det) men vilket spann snackar vi om?
4, 5, 6 oktaver?

EdIt:
Röst, ja.
Och jag ville int va otrevli mot nån.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hahahah... Hade nästan på känn att tråden skulle gå åt helvete...

Men seriöst, Är det normalt för en person att ta fler än andra (naturligtvis är det det) men vilket spann snackar vi om?
4, 5, 6 oktaver?

EdIt:
Röst, ja.
Och jag ville int va otrevli mot nån.
Om vi pratar om sång och liknande så klarar de flesta normala personer av ett tonomfång på ca två oktaver. Vissa upp till fem stycken. Har jag för mig.

Ett normalt piano har ett omfång på ca sju oktaver. En normalt stämd vanlig sexsträngad gitarr har ett omfång på strax under fyra oktaver.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Om vi pratar om sång och liknande så klarar de flesta normala personer av ett tonomfång på ca två oktaver. Vissa upp till fem stycken. Har jag för mig.

Ett normalt piano har ett omfång på ca sju oktaver. En normalt stämd vanlig sexsträngad gitarr har ett omfång på strax under fyra oktaver.

En gammal musiklärare skröt om sitt oktavomfång, Gunnar Nånting.
Men jag är ju så satans gammal att jag inte minns...:gnissla
Han hade nåt rekord i bas, om man nu ska tro struttbubben. Men iofs tror jag det, efter att ha hört honom på en revy.
När tårna fladdrar vet man att det är lågt.

En gammal musiklärare skröt om sitt oktavomfång, Gunnar Nånting.
Men jag är ju så satans gammal att jag inte minns...:gnissla
Han hade nåt rekord i bas, om man nu ska tro struttbubben. Men iofs tror jag det, efter att ha hört honom på en revy.
När tårna fladdrar vet man att det är lågt.

Edit: Devasomfan.


Du brukar ju inte svamla med okunskap, så jag tror på det du säger.
Inte så farligt heller, om jag ba få va bakis, då tar jag garanterat en, ibland 2 okktaver lägre, eller om jag är förkyld.
Har inte råd att va bakis, så jag blir mest förkyld.

EDIT: vafan.
På mig själv kan jag ju knappast citera, men så vart det.
Men jag tror ni hajar.
Lite luftrörsrelaterat. Men Thats it, sa den som var en nunna som inte visste, men tog biskopen på orden. Ja, int fan vet ja.

Men 4 då? ska man inte klara det?

Om vi pratar om sång och liknande så klarar de flesta normala personer av ett tonomfång på ca två oktaver. Vissa upp till fem stycken. Har jag för mig.

Ett normalt piano har ett omfång på ca sju oktaver. En normalt stämd vanlig sexsträngad gitarr har ett omfång på strax under fyra oktaver.
Va ju dig jag svarade, innan katten tog över...

Mao så ska jag alltså klara 4???
Fukk, kunde jag nog innan målbrottshelvetet.
5, då?
Utmaningen är inte höga, utan låga toner.
Jag har ibland tagit lägre än jag trott, men att sätta det på beställning är skitsvårt!

Så jag ger WO.

Jag må va muckjävlig, men faaaaan...
Det finns så många som kan så mkt.
Jag är inte en av dem.


Pussåkram
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Haha!
Luv da man!

Men från bas till baryton, sen hela vägen via balt, baryton, osv till sopran?
Finns det nån sån?
Som ni vet?
NÅN måste det kanske inte finnas, men va ballt ändå.

Om det fanns.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Om du hade frågat efter antal tonarter så hade jag svarat en hel massa, både kända och okända. I alla fall efter det senaste IDOL-programmet. :död
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
röstlägen: http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6stl%C3%A4ge_%28s%C3%A5ng%29

Jag har ett röstomfång på lite mer än 3 oktaver vilket är rätt bra.. en riktigt duktig rocksångare tar väll en 4 och samma med en rätt bra operasångare. men de riktigt duktiga operasångarna är väll närmare det du söker.. 5 oktav dvs.

Sen finns det världsrekordhållaren..
[YOUTUBE-ID]pc3Xg2o26IE[/YOUTUBE-ID]
Störande med stillbilder men spola fram till 1:11 så ska ni höra något man inte hör varje dag.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Människans frekvensomfång är oklar.

[YOUTUBE-ID]K2-MOdASBlk[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]nWmnamgi7OY[/YOUTUBE-ID]
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Vet inte vad du menar med "ta". Men det mänskliga örat hos en ung människa klarar ca 16- 16 000 Hz. Och centrumfrekvenserna hos oktavbanden ligger på 31.5 Hz, 63 Hz, 125 Hz, 250 Hz, 500 Hz, 1 kHz, 2 kHz, 4 kHz, 8 kHz, 16 kHz.

Så det beror på hur man räknar. I bästa fall 8 hela oktavband.

Om du däremot undrar vad en genomsnittlig människoröst presterar så har jag ingen aning.

Ett frekvensband är ett frekvensintevall mellan två frekvenser.
Ett oktavband är ett frekvensband där kvoten mellan gränsfrekvenserna är 2.
Oktavband är inte begränsade till några absoluta frekvenser.

En oktav är avståndet mellan två frekvenser vars kvot är 2, oavsett absolut frekvens.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett frekvensband är ett frekvensintevall mellan två frekvenser.
Ett oktavband är ett frekvensband där kvoten mellan gränsfrekvenserna är 2.
Oktavband är inte begränsade till några absoluta frekvenser.

En oktav är avståndet mellan två frekvenser vars kvot är 2, oavsett absolut frekvens.


Det är korrekt, men ändå hänvisar man och medelvärdesbildar ofta till ters- och oktavband. Dvs som relativa intervaller. Iaf inom akustiken.

Men visst. Oktavbanden saknar ränder. Dvs de kan betraktas som en täthetsfunktion i en öppen mängd.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top