Hur många mm mindre/större blir drevet för varje kugg ?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Som frågan lyder, Hur många mm mindre/större blir drevet för varje kugg ?

520 kedja löper de på drevet.

Undrar hur denna formeln beräknas, man brukar ju säja att 1kugg fram motsvarar 3 kuggar bak.

Vet att om man mäter avståndet mellan varje löpp rulle på kedjan så får man avståndet på varje kugg, sen kanske de går beräkna eller hur man nu gjorde.

Sitter 32bakdrev på den nu, har tilgodo med ögonmott ca 6-7mm kvar mellan kedja/fälg, funderar montera 28/29/30, men vill inte att kedjan tar i fälg navet.

Eller så kan jag helt enkelt mätta avståndet på mitt 40drev o samma sak på mitt 32drev o räknaförminskningen o sen dela av på 8kuggar som förminsknigen är så vet jag hur många mm de förminskar mellan varje kugg o sen kan jag beräkna fram exakt hur litet drev jag kan ha.

Men har nån formeln redan så skulle de underlätta, måste annars montera bort mitt bakhjul på hojen så jag kommer åt att mätta tvärs över drevet, har mitt 40drev löst redan.

Vet att de kommer skilja pyttelite mellan nya/beg drev okså, men får fram ett ungifär.

33 delat med 32 är 1,03 ungefär. Alltså ca 3%
DÅ blir både omkrets, diamtere och radie 3% större om du sätter på ett kugg större drev.

Så det är bara att mäta och lägga på 3%.

Mats

Strunta i allt vad procenter och millimetrar heter, det gör det bara besvärligt. Det där med drev och utväxlingar är ett solklart fall för bråkräkningen. Byter du ett 30 kuggarsdrev mot ett 28 kuggars så har du 28/30=14/15 av ursprungsdiametern. Vad längden på kedjan är det (väl ?) bara att lägga till/dra ifrån en länk per kugg.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back