Intressant att se hur andra kör. Jag tog själv kortet sent förra året (Oktober har jag för mig), så det blev en väldigt kort säsong för mig förra året. Jag hade dessutom mycket problem med min då för mig nya Triumph Street Triple R 2011 med ett fullständigt motorhaveri när jag höll på att övningsköra så fick knappt några veckor att köra efter jag fick kortet innan säsongen var över.
I år var det andra förutsättningar. Jag har sedan jag tog kortet förra året hunnit köra en hel del. Pendlar till jobbet varje dag sedan jag tog ut hojen ur vinterförvaring i mars och tog två medellånga turer med tjejen i Sverige på vår gemensamma BMW K1600 GTL.
Totalt sett har jag hunnit köra en hel del på hojarna vi har hemma:
- Triumph Street Triple R 2011 (min egen)
- BMW K1600 GTL (jag och min sambo delar på den)
- Suzuki Bandit 650 S (min sambos)
Provkört några hojar också, för att utforska lite:
- Yamaha Ténéré 700 (grym!)
- BMW F850 GS (trist som tusan)
- BMW S1000XR (... nja)
- Ducati Multistrada 1260 (riktigt schysst!)
Haft ett par incidenter och strul:
- Tappade min Street Triple R när jag stannade till i en korsning i ösregn. Knäckte växelpetaren och styret blev skevt plus en massa småskador på hela vänstersidan, fick byta allt på vänstersidan och styret. Lyckades köra både hem och till verkstan utan större problem (dock lite svårare att växla utan pedal), men klämde min fot mellan växelpetaren och asfalten när hojen föll så haltade lite ett par dagar. Tur jag hade bra MC-stövlar.
- Tippade över med fullastad BMW K1600 vid långsam U-sväng i brant uppförsbacke med tjejen bakpå. Som tur var inga skador på varken hoj eller person.
- En hel del strul med min Street Triple R pga glapp i kabeln till tändlåset i samband med perioder av mycket regn. Blev helt stående en gång när jag bara inte fick liv i den. Hade en rejäl scare en gång när hojen tvärdog på väg hem i rusningstrafik i Stockholm. Skruvade isär halva hojen för att komma åt att fixa, men tveksam till om problemet är helt borta. Det är bara väldigt svårt att felsöka när glappet inte går att framkalla på begäran.
Totalt sett blev det 5676km på BMW:n och 4810km på Street Triplen än så länge (men har inte ställt undan Triumphen ännu), så drygt 1050 mil i år. Mycket nöjd med mitt första år med MC-kort!