hur många mil rullar en cykel?

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
hur många mil går egentligen en mc om man sköter servicen o så?
en kille på mitt jobb sa att man ska inte köpa en sporthoj som gått över 5000 mil, helst inte över 3000.
när börjar dom bli "slöa & trötta" ?
tog mitt körkort för ca 1mån sen, har kört nästan 400 mil o mätaren börjar närma sig 1000mil, går snabbt ju :gnissla

För det första kan man inte uttala sig generellt eftersom vissa hojar går oerhört långt. Ex vis Honda VFR 750 som utan vidare går femsiffriga sträckor och fortfarande är friska.
För det andra beror sträckan på skötsel. Missköt en hoj så kan den säkert säga upp sig på kort tid. Sköt den väl så går de flesta långt.
För det tredje tror jag att det där med 5000 mil mer handlar om att den kan bli svårare att sälja den dan du tröttnar.

Men vafan, sköt hojen och åk allt du kan! Imorrn kan även hojåka vara förbjudet så passa på! :tummenupp

Det beror nog helt och hållet på hur du sköter och servar din mc. Gör man det som står i serviceboken till punkt och pricka ska nog hojen gå väldigt, väldigt långt.
Det som slits ut först, rent mekaniskt vill säga, är väl kolvar, kamkedja etc..

Köp en hoj som har servats bra och mycket :tummenupp

Min förra Honda 600 närmade sig 7000 mil utan att bli trött..
Nuvarande har passerat 3000 och är fortfarande lika pigg..

Jaja, Robban C.. :7peta

Last edited:
Om den är välservad så...

post-17-74018-courier_rider.jpg

Polarens XJ900 sålde han med 19500 mil på mätaren. Då var den inte det minsta trött....enda åtgärder under dessa mil var regelbunden service och lite förgasarjustering.

Min ZXR vet jag inte riktigt hur långt den gått, men troligen minst 8-9000 mil i dagsläget. En kvalificerad gissning med tanke på att kolvarna sjunger på sista versen. Annars går den som hejsan, men det kan bero på de nya kolvringarna och den renoverade/trimmade toppen... :3freak

Ett annat par i bekantskapen har en Intruder 1400 (snacka om sporthoj) som gått 14000 mil med minimal service, så det skiljer väldigt på hojtyp/körsätt och skötsel.

3000 mil på mätaren anser jag inte vara nåt problem förrän man tittar på extremhojar som nyare Firebläjd, Retta eller liknande. Men då är det andra saker som slits... :död

min förra hoj, suzuki gsx-r 750 hade gått 7000 mil och den gick fruktansvärt bra i motorn.

Sen beror det ju på vad du menar ska gå sönder, är det generalras på motorn eller?

Allt beror på service, hur hojen körs (med varmkörningar osv) och tur.

5000 mil klarar en hoj ganska lätt, men tänk på att vissa element misshandlar sina hojar nåt fruktansvärt.
Vi ska heller inte blanda ihop gamla vfr, cb o gsx osv-hojar det var ett annat effektutag och hojar som det inte stuntades med så mycket som med dagens R-hojar.

Ingben generell gräns finns för alla hojarna, man får se på vilket rykte den enskilda modellen har helt enkelt.
Exempel finns ju på forumet där vissa Triumph bara håller 3000 mil o sen blir det tokras.

Hojar som går på ett högre varv vid normal körning borde slitas mer kan man tycka, men det vet i sjutton om det är så, kanske kan motortyp spela in med, en stånka håller kanske sämre änb en rad4a trots lägre varv.

Last edited:
Nu är det väl i allmänhet så att ju fler cylindrar destå längre går de, vilket i praktiken innebär att en japsare på 4 cylindrar klarat sig bättre under de 5000milen än en stånka från husqvarna ;) (ifall de båda körts likadant) Bike hade ett reportage om en ZX6 som gått (6000?) mil. Där de plockade isär den å kollade vad som behövdes göras åt.

*edit, å andra sidan kan det hellre vara utbytt alla slitdelarna hos stånkan, det är upp till varje maskinägare hur mycke det är kvar av den ;)

Last edited:
En hoj håller bara 400 mil, kolla bara så många i blocket som slitit ut sina 03:or och måste nu köpa en 04:a....

Min honda har snart gått 7000.

Nu börjar växellådan hacka lite men innan dess så har den gått skitfint Jag köpte den för ca 2500 mil sedan. Slipat lite på en kontakt i bensinpumpen och bytt en packbox i framgaffeln, det är det enda jag har gjort åt den. Att den har funkat så bra beror nog mer på kvalite än på mig.

Diversion skrev:
En hoj håller bara 400 mil, kolla bara så många i blocket som slitit ut sina 03:or och måste nu köpa en 04:a....

Hähä ja trodde de var för att de ville ha nått nytt att posera med framför korvkiosken :va :rofl

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra