Hur många mil körde du i dag?

Det blev inga mil alls idag , är i Åre hos svärföräldrarna och svärfars garagetält hade blåst omkull så han hade fått parkera min XT600 ute under en presenning dan innan vi kom dit och idag så blåste det över 40m/s i vindbyarna uppe på Åreskutan 😬
IMG_7080.jpegIMG_7061.jpeg

Nio mil idag. Testade mina gamla dunskinnvantar från Lelles 1983. Har kör med dom i 30 minus så en minusgrad borde ju funka även om man är några år äldre.
Funkar bättre än mina fodrade höst/vår-touringhandskar.

IMG_2384.jpeg
Minnesplatsen i Rönninge centrum. Så oerhört tragiskt.

IMG_2385.jpeg
”Vart”/vars/var är alla? Fint väder om än lite byig sidvind. Halt också men jag blåste inte omkull.

IMG_2386.jpeg
Min vattenpöl är nu bottenfrusen. Det snöade en stund men det syns visst inte på bilden.
Värsta snösmockan ba’

Avslutar säsongen rätt tidigt, redan vid 14-tiden.
Tre mil i stan. Halt överallt -4 grader.

IMG_2391.jpeg
Slottsbacken, gatsten. Alltid halt, så även idag.

IMG_2392.jpeg
Lilla Hasselbacken. Lite av ett hojfik på 80-talet. Inte längre. Ligger mittemot Skansen.
Halt? Jovars.

IMG_2393.jpeg
Beckholmen. Träbron över, haalt.

Jag hittade inget tillverkningsår på bakdäcket. Kanske lika bra det, gamla däck är ju farliga har jag läst.

IMG_0572.jpeg
Första vintern med LTDn. De däcken var 16 resp 12 år. Fotokurvan, Slingerbulten 14 feb 2016. (❤️)

IMG_2356.jpeg

🥶 Inte en enda meter lär det bli på två hjul idag... Men nu "bäddat" och klart vad som ska göras som det verkar varje dag framöver😖 Tack och lov att man har 🏍-kläder. Om vi inte hörs mer har jag fått en hjärtattack av all snöskottning❤️‍🩹 Ha en go och snöig början av året 2026 på er😀20260101_085816.jpg

Fem mil idag. Bakhjulet rullade längre än så. Varierande underlag, packad snö, sönderkörd packad snö, ”rulor” som flyttar framhjulet lite hit och dit, is, modd och blöt asfalt. I luften regn och snö. På visiret regndroppar, snö och imma. Rikligt.
Öppet visir ger röda ögon.

Man får välja spår noga så inte framhjulet drar iväg blad isrulor och moddstängar. En böj i nedförsbacke, rött ljus och både moddsträng och spårigt. Man vill åka med båda fötterna nere. Vem bromsar? Framdäcket kämpar emot. Bromsa lite fram å klämma fast hojen mellan benen, flåsa lite på visiret. Jo det gick bättre efter några mil.
Hur funkar era körprogram nu? Finns det något för Stockholmsvinter? Oplogade förortsgator?
Automatväxel är väl guld när man fegåker med fötterna nere och hojen far hit och dit.
Ihopkopplade bromsar fram och bak, ABS såklart.
Skojade bara, klart att ni inte kör hoj på vintern.

IMG_2395.jpeg
Ingo Fagersjö. Letade upp den djupaste snön.

IMG_2398.jpeg
Mitt skuggande träd där jag brukar äta glass.
Karlbergskanalen och Karlbergs slott.

Jackan för dagen blev blöt men skyddar mot vinden i alla fall. Skinnställ under som vanligt. Jag har bara provat mitt Yoko Gore-Tex-ställ en gång i höstas. Gillar mitt skinnställ bättre.

IMG_2399.jpeg
Hojen före avspolning. Gaffelbenen var redan rena, de var bruna igår.
Det blir en riktig tvätt en annan gång.
Bra hojval helt klart. 🙂

Man måste inse sina begränsningar.

Alltför svårkört för att det ska vara roligt.
Hojen var lite insnöad, det har blåst lite.
Låser upp och försöker backa. Rör sig inte en mm. Nyavspolad hoj parkerad ute. Beläggen fastnar. Fram eller bak? Bägge? Det var bara fram. Släppte efter lite gaffelgung. Undrar om grannarna tyckte det såg ballt ut.
Jag brukar leda hojen till parkeringen, inte starta utanför deras fönster. Så inte idag. 15 cm snö. Körde en kort bit och varmkörde.
Sedan nedförsbacke och T-korsning. Motorbromsar på ettan. Framhjulet går inte som jag vill. Ett underlag jag känner igen. Lägger i tvåan, inte för att jag vill köra fort utan för att KLEn är lågt växlad och går helt ok på 1200-1500 varv. 15-20 blås, knappt. Bägge fötterna nere. Spårigt under snön. Räddar hojen gång på gång. På essingeleden högra spåret i innerfilen. 40 blås. Pinsamt. Ökar till 50. Känner med gasen om det är halt. Det är det. Ökar till 70 i tunneln och svänger av. TMA, långtradare och bärgare har snott filen till Lindhagensplan. Jag som hade tänkt tanka. Det behövdes inte insåg jag.

IMG_2404.jpeg
Sankt Eriksgatan och Hantverkargatan där framme. Jag trodde att det skulle vara plogat och saltat inne i stan, min hemmabana. Icke.
Hjulspinn till det vänstraste spåret. Nedför Hantverkargatan gick det i 15 blås. Bägge fötterna i backen hela tiden. Jobbigt.

Jag har gjort två ofrivilliga vintervurpor med DR500:n. Busshållplats, de dubbla hjulparen pressar ihop en stadig kant som sedan kan döljas med lite nysnö. Nynäsvägen vid Gullmarplan i 60? Minns inte det var väl 1984.
Samma vinter, samma busstrick på 30 sträcka 300 meter hemifrån. Så det tricket går jag inte på igen. Jag kände vallarna kring snömodden.

Stannade flera gånger för att vila benen.
Are we having fun yet?
Varm och aningen svettig, inte pga långa sladdar i 120 med fötterna på fotpinnarna ute på snöig sjöis. De åren är förbi. Jag ville ju känna mig som 55 åtminstone.
Satte i fodret i mitt Yoko-ställ. Tvångströjan.
Varmt, en massa skydd å dragkedjor. Ja ja.

Tog mig hem, backen kvar. Har inte mycket till fart innan och sen är det ju en kurva.
Kommer aldrig att gå. 2008 körde jag hela backen med hjulspinn på tvåan med DR600 efter att ha kör på översnöad teflon i 45 minuter.
Efter halva backen sjönk farten drar av lite för att ge däcket en chans. Funderar på hur jag ska vända. Men fan, det tuggar på. Fötterna dinglar hjälplöst. Snövall och avfasad trottoarkant kvar in till parkeringen. Ska jag fastna på målsnöret? Nä mitt TKC80 tuggade igenom där också.

En minusgrad, inga andra hojar ute. Inte ens Fodora-killana. Körde 1,5 mil i alla fall.

”Fy fan det är så jävla dålig snöröjning i den här jävla stan!” 😄

Jag tar en hojpaus ett tag. 🙂

IMG_2403.png

View attachment 524335

Jäkligt imponerande Björn! :Bugar Gick själv motvilligt på hojpaus för ca 2 veckor sedan. Allt för många indikationer talade starkt för att det var dags :fakta Satt faktiskt och funderade på dina förra inlägg och tänkte shit, om bäste björn är ute och kör borde det ju ändå funka, eller?

Nja, väl medveten om att ens erfarenhet och skicklighet är långt ifrån vad som uppvisas i dina bilder så var det dags att lyda efter den allmänna kännedomen, "man ska vara sin egen måttstock." :tummenupp

Kul att få se riktigt gedigen erfarenhet bland vackert glimrande snö och förundrade ögon, de e bäste Björn de! :yoparty

Tack Miggen 🙂
Jante tycker nog att jag är under medel som hojåkare. Skitsamma, jag tycker att det är kul att köra hoj.
Dubben jag skruvade ur när jag fick mina gamla däck monterade hade nog inte hjälpt så mycket. Färska däck och endurodubb hade funkat bitvis.

IMG_2322.jpeg

Annars gillar jag Norge med torr asfalt och snön bredvid.

IMG_0251.jpeg
IMG_3794.jpeg
Dessa var vägen från Lysebotn.

IMG_1835.jpeg
Upp till Dalsnibba.

IMG_0344.jpeg
Min snurrebåt med lite snö på. Vintern innan åkte jag till norra Utö och Sandhamn med den. 12 december. Det snöade på hemvägen den gången. Mörkt blev det också. 90 distans eller 18 landmil. Då var det båtåkarabstinensen som skulle hållas stången.
Några vintrar frös båten fast. Inga problem om man ger fan i att starta med fastfrusen impeller.

IMG_0355.jpeg
Bryter is i Karlbergskanalen med 90 kg plastbåt. Det gick en bit i alla fall.

Nä jag gillar sommarn bättre men den är ju så kort. 🙂

Alltför svårkört för att det ska vara roligt.
Hojen var lite insnöad, det har blåst lite.
Låser upp och försöker backa. Rör sig inte en mm. Nyavspolad hoj parkerad ute. Beläggen fastnar. Fram eller bak? Bägge? Det var bara fram. Släppte efter lite gaffelgung. Undrar om grannarna tyckte det såg ballt ut.
Jag brukar leda hojen till parkeringen, inte starta utanför deras fönster. Så inte idag. 15 cm snö. Körde en kort bit och varmkörde.
Sedan nedförsbacke och T-korsning. Motorbromsar på ettan. Framhjulet går inte som jag vill. Ett underlag jag känner igen. Lägger i tvåan, inte för att jag vill köra fort utan för att KLEn är lågt växlad och går helt ok på 1200-1500 varv. 15-20 blås, knappt. Bägge fötterna nere. Spårigt under snön. Räddar hojen gång på gång. På essingeleden högra spåret i innerfilen. 40 blås. Pinsamt. Ökar till 50. Känner med gasen om det är halt. Det är det. Ökar till 70 i tunneln och svänger av. TMA, långtradare och bärgare har snott filen till Lindhagensplan. Jag som hade tänkt tanka. Det behövdes inte insåg jag.

View attachment 524335
Sankt Eriksgatan och Hantverkargatan där framme. Jag trodde att det skulle vara plogat och saltat inne i stan, min hemmabana. Icke.
Hjulspinn till det vänstraste spåret. Nedför Hantverkargatan gick det i 15 blås. Bägge fötterna i backen hela tiden. Jobbigt.

Jag har gjort två ofrivilliga vintervurpor med DR500:n. Busshållplats, de dubbla hjulparen pressar ihop en stadig kant som sedan kan döljas med lite nysnö. Nynäsvägen vid Gullmarplan i 60? Minns inte det var väl 1984.
Samma vinter, samma busstrick på 30 sträcka 300 meter hemifrån. Så det tricket går jag inte på igen. Jag kände vallarna kring snömodden.

Stannade flera gånger för att vila benen.
Are we having fun yet?
Varm och aningen svettig, inte pga långa sladdar i 120 med fötterna på fotpinnarna ute på snöig sjöis. De åren är förbi. Jag ville ju känna mig som 55 åtminstone.
Satte i fodret i mitt Yoko-ställ. Tvångströjan.
Varmt, en massa skydd å dragkedjor. Ja ja.

Tog mig hem, backen kvar. Har inte mycket till fart innan och sen är det ju en kurva.
Kommer aldrig att gå. 2008 körde jag hela backen med hjulspinn på tvåan med DR600 efter att ha kör på översnöad teflon i 45 minuter.
Efter halva backen sjönk farten drar av lite för att ge däcket en chans. Funderar på hur jag ska vända. Men fan, det tuggar på. Fötterna dinglar hjälplöst. Snövall och avfasad trottoarkant kvar in till parkeringen. Ska jag fastna på målsnöret? Nä mitt TKC80 tuggade igenom där också.

En minusgrad, inga andra hojar ute. Inte ens Fodora-killana. Körde 1,5 mil i alla fall.

”Fy fan det är så jävla dålig snöröjning i den här jävla stan!” 😄

View attachment 524337
Att ta motorcykeln för att köra och handla Sushi verkar vara OK!

*/ ?>
Back