Hur många mil körde du i dag?

En sväng med TDMen. 57 mil.

Askersund, har aldrig varit där förut. Fint, lite som Mariefred.
IMG_2241.jpeg
IMG_2242.jpeg
Nä jag fotade bara hojen. 😎

Vidare till Motala. Där var jag iofs 1977.
Vad är Motalas usp? Vad är det känt för?
”Stockholm Motala” Radiohistoria.
Mot Motala, Klimpens slutreplik i någon Bert-rulle. Kulturhistoria det också.

IMG_2243.jpeg
Radiomuseet var stängt. Himla otur då.

IMG_2244.jpeg
Inte fick jag klättra upp i masten heller. 120 meter!

Borensberg, en ort och en sluss utmed Göta Kanal. Gjordes det inte några kvalitetsfilmer om diket?
Borensberg var fint det med.

IMG_2245.jpeg

Kul att se nya vägar och vyer. Det var ju inte Norge precis men va fan.

Det blev en sex mil ungefär. Till jobbet, hem från jobbet och hiva i sig mat. Sedan till yoga. Efter det var det så gött så jag tog en liten omväg i skymningen. Fantastisk kväll var det! Mötte ingen annan hoj dock, men jag hör nu. De brukar komma ut när det mörknat häromkring :)

Ja, bilden är från hemvägen från jobbet. Jag testade ändra en sak. Finn ett fel!
.
.
.
.
Jomenvisst, du såg rätt. Extraskärmen är vinklad lodrätt nu! 😮hade aldrig testat det innan för det såg så fult ut, men nu tog jag mod till mig och vinklade om den lite. Gjorde stor skillnad faktiskt. Nu går det att köra med visir öppet i höga hastigheter utan att det känns som en torktumlare.

20250904_153927.jpg

56 mil idag, igår igår och i förrgår. Tog en sväng till en kompis i Dalsland och vi körde igår en tur på ett trettiotal mil i norra Dalsland och södra Värmland. Jag har skrivit det förut och gör det nu igen, Dalsland har massvis av kul mc-vägar. Åk dit!

Allt var inte asfalt utan vi körde säkert 5-6 mil grus, inte 100 % rätt underlag för min Moto Guzzi med slitet 180-bakdäck och en matchvikt norr om 230 kg. Men va’ fasen, det funkar det med. (Moto Grusi? 😛) Men det var lite synd (eller mycket synd) att det började regna under en av våra längre grussträckor.

Bensträckare vid Mustadfors, Dalslands kanal.
1757090039444.jpeg

Efter regn kommer solsken. Vi pausade i Sillebotten för att göra rent kläder och hojar. Typ ta bort smuts från baklampan så man kunde se bromsljuset. 🙂
Det ser kanske inte så illa ut på avstånd…
1757090318535.jpeg

Men zoomar man så syns smutsen bättre.
1757090406944.jpeg

Svingen brukar vara svart, men inte idag.
1757090469110.jpeg

Notera gaffelbenen!
1757090538300.jpeg

Stövlarna var det minsta problemet. Gore-Tex! Så dem kunde jag grovrengöra genom att gå ut en bit i sjön. 😀
1757090659043.jpeg

Last edited:
View attachment 520554
Radiomuseet var stängt. Himla otur då.

View attachment 520555
Inte fick jag klättra upp i masten heller. 120 meter!

Borensberg, en ort och en sluss utmed Göta Kanal. Gjordes det inte några kvalitetsfilmer om diket?
Borensberg var fint det med.

Kul att se nya vägar och vyer. Det var ju inte Norge precis men va fan.

Dom har väl en mast man får klättra i tror jag, det var ju synd att museumet var stängt, men du fick i alla fall med radioklubbens 9 elements optibeam på bilden av huset.

Inne i museumet finns (förutom motala sändaren) ett rum tillägnat Luxors radiohistoria, jag har aldrig varit där själv, men skulle absolut vilja göra ett besök.

Angående "diket", man har ju sett filmerna och bildat sig en uppfattning om kanalen, döm om min förvåning då jag första gången åkte bil (vet inte på vilken väg) och korsade kanalen, det var verkligen bara ett dike, det guppade till i bilen när man åkte över, men det såg bara ut som ett dike på en åker som var välfyllt med vatten....

Förmiddagskörning 16 mil i norra delarna av länet och avslutade sedan med några timmar på Desmocenter där xDiavel och nya Panigale V2 testades. Totalt 19 mil på egna åket och x antal mil på provkörningshojar.

Stod även en annan godbit utanför DesmoCenter idag…MotoGP för gata🥳och där sitter det ju en och annan exotiskt bit på.

Bifogat

• IMG_2625.jpeg
    IMG_2625.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 27
  • IMG_2660.jpeg
    IMG_2660.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 27
40 mil, lite regn trots väderprognoser. Ja ja, inoljat skinnställ klarade det.

IMG_2249.jpeg
Tänkte mig denna väg. Lite norr om Enköping, vänster vid campingvarhuset.
Skitfin, saknade bara de norska fjällen.
Åkte fram till Västerås. Stannade vid Preem för att kolla kartan. Behövde tanka 98. Då såg jag att två preempumpar hade två gröna pumpmunstycken. De säljer ju inte 98?! Jo. Den andra Preemmacken i Västerås sålde också 98. Det tar sig. Elbilar var bara en fluga.

Jag har aldrig varit i Västerås. Vad finns att se?

IMG_2250.jpeg
Grått är flott. Nästa stora gråa byggnad var polishuset. De har fotoförbud numera.

Det var skyltat till hamnen. Så varför inte.

IMG_2251.jpeg

Västerås är en hamnstad. Mälaren visserligen. Som Stockholm. Apropå det, Söder Mälarstrand och Norr Mälarstrand. Två kända adresser. Den ena svindyr. Vad hittar Västerås på då? Öster Mälarstrand. Gulligt. Ligger bra i munnen. Säljande namn? Ett nybyggt område? Kanske, vet inte.

Åkte vidare till Kolbäck som var målet för dagen. I alla fall när jag åkte hemifrån. Så kom regnet. Vända? Kolbäck? Ja va fan.

Nu var det loppis-sm i byn så den var inte sig lik antar jag. Men vägen dit från Västerås var kanon om man gillar att ligga i 80 på kurviga vägar med lite hus, skog och åkrar.

Så pass att jag tog samma väg tillbaka.
Fast…

IMG_2252.jpeg

IMG_2253.jpeg

IMG_2259.jpeg
Ett mc-museum och ett omtalat slott. Knäppte några bilder och åkte vidare. Jag gillar inte museum oavsett vad.

IMG_2260.jpeg
Åkte förbi skylten tidigare. Kolbäck hade annat för sig. Dingtuna då? Vilket namn!
De har en kyrka och en skola med en inte alltför charmig tillbyggnad.

Hemåt, undvek motorvägen. Åkte igenom Strängnäs. Det har jag gjort tidigare. Ni vet Hemglassfabriken? Den låg ensam på ett stort fält. Kanske några industrilokaler till.
Idag var det en helt ny stadsdel med trevåningshus, radhus/parhus och ännufler industrilokaler mm. Vilken skillnad.
I kurvan ett par km bort låg ett blomstrande långtradarfik med soppa- och dieselpumpar, lastbilar och långtradare med släp, husmanskost som bräckt skinka med ägg och stekt potatis. Det åt jag där när jag var en liten knodd.
Idag visserligen ett par dieselpumpar och någon matservering? Helt öde.

Vid Turinge kyrka stod en polis med laserpicka. Det brukar det göra. Undrar hur det gick för de 150-200 hojåkare jag mötte efter Mariefred. De körde fort, så pass att de behövde åka på min sida i kurvorna. Schysst.
Efter fartkontrollen såg jag bara en hojåkare. BMW GS och en gubbe med vit hjälm. Toppbox för bötesblock mm. Såg ingen picka. Han kände nog redan till fartkontrollen så jag sa inget. Borde jag? Kanske var en snodd hoj, gubbe utan körkort, kanske knaprat något skit.

Tänker på denna jag såg i Spanien, Selva, 2019.
IMG_2356.jpeg

Retro är inne men nu ska det vara elsladd.

IMG_2261.jpeg
Ja 40 mil, drygt 1000 mil på denna sedan Valborg. Varav en del i Norge.
TDMen bara 700 trots Prag och Baltikum.
750 LTDn är uppe i 400.
Å jag har kört 2100 mil hittills i år. ✌️

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back