Hur många mil körde du i dag?

14mil
Mora-Furudal-Östansjö-Dalbyn-Rättvik-Mora
Östansjö-Dalbyn har förutsättningar som en riktigt bra mc-väg ska ha men då det är en gammal byväg så ligger det utfarter och gårdar nästan hela vägen och sen var den så full med gamla slanglagningar att jag hörde mina njurar och ländrygg klaga genom propparna....
Märkte att kopplingshandtaget kändes konstigt efter fikat i Rättvik och det visade sig att jag tappat bulten till handtaget....
e7362421-fae4-437e-b682-4ee92ec49fee.jpg
'
För dom som gillar custombilar kan jag rekommendera stanna i Rättvik för en fika då det är en otrolig kultur gällande sådana där omkring.
 
Trotsade förkylningen från helvetet och tog gammeltrajjan till… Trumvirvel… Rosenhill!
Bulten fram och tillbaks, ca 6 mil. ( hosta slemproppar i hjälmen var… inte skönt och smakade inte hallontårta…)
 

Bifogat

  • IMG_6095.jpeg
    IMG_6095.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 10
6 mil idag på min Yamaha Viagra.

Det är tyvärr ett faktum att det inte är roligt med MC längre för min del.
Vet att Viragon är kass men har även en T7 och det är svårt att hitta motivationen för att "köra en sväng". Däremot om jag skulle iväg på en resa (gärna lång) så hade jag gärna åkt T7 istället för bil om man körde i skogen och kunde fricampa.

Men att bara ta hojen en sväng... Nej.

Tack för den tid som varit. Viragon snart på blocket, ev tillsammans med en T7:a om inte milen blir fler... =(
 
6 mil idag på min Yamaha Viagra.

Det är tyvärr ett faktum att det inte är roligt med MC längre för min del.
Vet att Viragon är kass men har även en T7 och det är svårt att hitta motivationen för att "köra en sväng". Däremot om jag skulle iväg på en resa (gärna lång) så hade jag gärna åkt T7 istället för bil om man körde i skogen och kunde fricampa.

Men att bara ta hojen en sväng... Nej.

Tack för den tid som varit. Viragon snart på blocket, ev tillsammans med en T7:a om inte milen blir fler... =(
Sov på saken, ta en grogg, så kanske du kommer igen!:krama
 
36 mil idag - igen. På en tank, såklart! :)

Fotot är från igår, lite fusk jag vet. Blev 32 mil igår, på 12,5 liter. Har efter drygt 1100 mil med Kawan ändå inte riktigt vant mig vid hur snål den är. Men man ska då komma ihåg att jag ”turistkör” på dessa långresor och pressar inte på.

1747591354573.jpeg
 
11 mil med hustrun bakpå, kaffestopp i vänners stuga och en skön stund i solen.

7cbf4617c83b1cb5a27693c0f40d1903.jpg



Med vänlig hälsning,
 
Men att bara ta hojen en sväng... Nej.

Tack för den tid som varit. Viragon snart på blocket, ev tillsammans med en T7:a om inte milen blir fler... =(
Känner ungefär likadant!
Alla rundor inom en radie på ca 15 mil (vilket brukar kunna ge ca 30-40 mil) är jag så jävligt trött på och längre än det har jag ingen lust med. (Hatar transportsträckor)
Att åka med packning förtar också den rätta känslan.
Raka vägar är dötrist och kurviga har bara sämre beläggning för varje år.
Tar numera hellre en runda med sommarbilen, eller tom med vardagsbilen…
Inser att jag blivit bekväm med åren och prioriterar annorlunda.
Samtidigt svårt att sälja, har ju trots allt kört hoj sedan 16-års åldern.
 
6 mil idag på min Yamaha Viagra.

Det är tyvärr ett faktum att det inte är roligt med MC längre för min del.
Vet att Viragon är kass men har även en T7 och det är svårt att hitta motivationen för att "köra en sväng". Däremot om jag skulle iväg på en resa (gärna lång) så hade jag gärna åkt T7 istället för bil om man körde i skogen och kunde fricampa.

Men att bara ta hojen en sväng... Nej.

Tack för den tid som varit. Viragon snart på blocket, ev tillsammans med en T7:a om inte milen blir fler... =(
känner stundtals likadant. För min del blev Calimoto eller liknande det kul att gasa landsväg igen, hittar nya vändor nästan hela tiden. Och för grus blev Stegra samma sak. Och att åka på långresa om det är en vecka eller helg är alltid lika roligt, men kanske ska göras med ngn polare så man har någon att dela alla klanterier som långtrippar ger upphov till.
 
20 mil idag på Yamaha Fzr 1000 1987.
Till Göteborg för att förskottsbetala beställda delar.
När lag ändå var i Göteborg hämtades ett nytt Fötpinnefäste till Kawasaki Zx10 1988.
Så i morgon kan det nog bli en Kawasaki tur.
Om det fina vädret är kvar.
 
Noll mil, 23grader varmt , 9 timmars jobb, stressa hem och hämta grabbarna från skolan och laga mat innan fotbollsträning och nu då dom lagt sig så har frun bestämt att vi ska börja skrapa delar av huset för målning
Men jag är inte bitter…
 
38 mil idag, från Dijon i Frankrike till Trier i Tyskland via en sväng in i Luxemburg. Lät TomTom sätta upp rutten (”slingrande vägar”, ”undvik motorväg”) och det allra, allra mesta blev mycket bra. Längst upp i hörnet av Frankrike, nära Metz, ledde dock ”undvik motorväg” mig in i samhällen mitt under värsta rusningstrafiken. :(

Samtidigt kom högsommaren! Från att ha kört i sol och 17-19 grader och en del vind, så blev det som mest +29 i de nordfranska pendlarköerna. Något jag inte var klädd för… Så när köerna till slut släppte (släppte…? jag körde om tjogtals bilar på ett sätt som Gendarmeriet inte hade uppskattat) i Luxemburg så stannade jag så snart jag kunde och klädde av ett lager, bytte till svala handskar och öppnade allt som gick att öppna i jackan.

Nu sitter jag på hotell i Trier och blir kanske kvar en dag eller två extra p g a problem med Kawan. Den går inte längre att växla! Jag får bara i ettan, och ibland även tvåan. Och det kommer inte att räcka med 1-2 växlar ända till färjan i Kiel. Så i morgon blir det att jaga en mc-verkstad i Trier samt ett samtal till Bilsport & Mc om vad de kan erbjuda för support.
Jaja, aldrig får man vara riktigt nöjd! ;)

Paus för klädbyte vid vinodlingar i Luxemburg.

1747684869779.jpeg
 
38 mil idag, från Dijon i Frankrike till Trier i Tyskland via en sväng in i Luxemburg. Lät TomTom sätta upp rutten (”slingrande vägar”, ”undvik motorväg”) och det allra, allra mesta blev mycket bra. Längst upp i hörnet av Frankrike, nära Metz, ledde dock ”undvik motorväg” mig in i samhällen mitt under värsta rusningstrafiken. :(

Samtidigt kom högsommaren! Från att ha kört i sol och 17-19 grader och en del vind, så blev det som mest +29 i de nordfranska pendlarköerna. Något jag inte var klädd för… Så när köerna till slut släppte (släppte…? jag körde om tjogtals bilar på ett sätt som Gendarmeriet inte hade uppskattat) i Luxemburg så stannade jag så snart jag kunde och klädde av ett lager, bytte till svala handskar och öppnade allt som gick att öppna i jackan.

Nu sitter jag på hotell i Trier och blir kanske kvar en dag eller två extra p g a problem med Kawan. Den går inte längre att växla! Jag får bara i ettan, och ibland även tvåan. Och det kommer inte att räcka med 1-2 växlar ända till färjan i Kiel. Så i morgon blir det att jaga en mc-verkstad i Trier samt ett samtal till Bilsport & Mc om vad de kan erbjuda för support.
Jaja, aldrig får man vara riktigt nöjd! ;)

Paus för klädbyte vid vinodlingar i Luxemburg.

View attachment 515409
Rör sig växelaxeln när du försöker växla? Är skruven åtdragen? Splinsen hela?
Ta pedalen i uppåt?
På de flesta Kaworna behöver du 5-7 km/tim för att kunna lägga i tvåan.

IMG_1745.jpeg
 
38 mil idag, från Dijon i Frankrike till Trier i Tyskland via en sväng in i Luxemburg. Lät TomTom sätta upp rutten (”slingrande vägar”, ”undvik motorväg”) och det allra, allra mesta blev mycket bra. Längst upp i hörnet av Frankrike, nära Metz, ledde dock ”undvik motorväg” mig in i samhällen mitt under värsta rusningstrafiken. :(

Samtidigt kom högsommaren! Från att ha kört i sol och 17-19 grader och en del vind, så blev det som mest +29 i de nordfranska pendlarköerna. Något jag inte var klädd för… Så när köerna till slut släppte (släppte…? jag körde om tjogtals bilar på ett sätt som Gendarmeriet inte hade uppskattat) i Luxemburg så stannade jag så snart jag kunde och klädde av ett lager, bytte till svala handskar och öppnade allt som gick att öppna i jackan.

Nu sitter jag på hotell i Trier och blir kanske kvar en dag eller två extra p g a problem med Kawan. Den går inte längre att växla! Jag får bara i ettan, och ibland även tvåan. Och det kommer inte att räcka med 1-2 växlar ända till färjan i Kiel. Så i morgon blir det att jaga en mc-verkstad i Trier samt ett samtal till Bilsport & Mc om vad de kan erbjuda för support.
Jaja, aldrig får man vara riktigt nöjd! ;)

Paus för klädbyte vid vinodlingar i Luxemburg.
Precis som föregående talare så uppmanar jag dig att kolla så den inte tar i uppåt på något eller att något vid växelarmarna behöver dras åt. Gör kollen med hojen lutad mot en vägg med stödet uppe för det kan vara en felkälla också.

Jag trodde min växellåda var på väg att ge upp men sen kollade jag ordentligt och pedalen tog i växelarmen vid högre växlar....vilket tog 10sek att fixa.
 
Tack för goda råd! Men det är inget som tar emot exteriört. Önskar det hade varit så enkelt.

Det började med att växelpedalen kände lite konstig, hojen växlade väldigt hårt. Jag tänkte på det lite men kom inte på något egentligt skäl till fenomenet. Nästa steg i (den negativa) utvecklingen var att pedalen flera gånger var stum. Den ska ju fjädra tillbaka efter genomförd växling, men gång på gång gjorde den inte det. Detta gav mig ännu mer huvudbry. Och så på kvällen igår när jag rullade in i Trier så gick det inte att få i trean, alls. Och sista metrarna till hotellet fick jag inte ens i tvåan.

TUR i oturen att detta sista steg kom när jag hade 100 meter kvar, och inte ute i spenaten någonstans!

Jag talade med en vän som är mc-mekaniker som har jobbat på Kawasakiverkstad(!) och han tror bergsäkert på att en eller två fjädrar har sagt upp sig. Inte helt ovanligt på Kawasaki enligt honom. Det är inte så komplicerat egentligen, men kräver såklart verkstad. Så nu väntar jag på bärgare (kan inte köra långt över än en halvmil på ettan) och så får vi se hur detta slutar.

Bild på tänkbara syndare! :)

1747727273711.jpeg
 
Tack för goda råd! Men det är inget som tar emot exteriört. Önskar det hade varit så enkelt.

Det började med att växelpedalen kände lite konstig, hojen växlade väldigt hårt. Jag tänkte på det lite men kom inte på något egentligt skäl till fenomenet. Nästa steg i (den negativa) utvecklingen var att pedalen flera gånger var stum. Den ska ju fjädra tillbaka efter genomförd växling, men gång på gång gjorde den inte det. Detta gav mig ännu mer huvudbry. Och så på kvällen igår när jag rullade in i Trier så gick det inte att få i trean, alls. Och sista metrarna till hotellet fick jag inte ens i tvåan.

TUR i oturen att detta sista steg kom när jag hade 100 meter kvar, och inte ute i spenaten någonstans!

Jag talade med en vän som är mc-mekaniker som har jobbat på Kawasakiverkstad(!) och han tror bergsäkert på att en eller två fjädrar har sagt upp sig. Inte helt ovanligt på Kawasaki enligt honom. Det är inte så komplicerat egentligen, men kräver såklart verkstad. Så nu väntar jag på bärgare (kan inte köra långt över än en halvmil på ettan) och så får vi se hur detta slutar.

Bild på tänkbara syndare! :)

View attachment 515423
Hade så på min gamla BMW R1150, där löste det sig med ett oljebyte.
 
BMW har separat växellåda med torrkoppling, i övrigt inte heller särskilt mycket som kan jämföras förutom eventuellt fjädrar till växelförare…


Med vänlig hälsning,
 
Nu håller det här på att utvecklas till en tekniktråd, beklagar det!
Kände på hojen i morse. Ettan gick i, tvåan var helt stum. Inget hände när jag försökte.

Så det blev samtal med försäkringsbolaget, SOS International och bärgning till verkstad. Väl på plats fungerade alla växlarna utan problem. Jo, du läste rätt. På hotellets parkering hade jag en växel, efter bärgning hade jag sex växlar. Gör om det den som kan!

Hur. I. Hela. H-vete. Kan. Det. Bli. Så?
Man blir ju trött….

En vild gissning: Något hade hängt sig igår? 38 mil i sommarvärme. En del kökörning. Stillastående i +29. Växel efter växel försvann p g a ”något”. Övervarm olja? ”Något” hängde sig.

På den skakiga resan med bärgaren (den var rätt skakig) skakade detta ”något” loss och vips hade jag sex växlar igen.

En ren spekulation såklart, fast jag kommer inte på något bättre just nu.
Får se hur det går i morgon. Jag har sparat numret till SOS International ifall det blir strul igen.

1747756151915.jpeg
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top