Hur många mil körde du i dag?

20230401_133722.jpg
Blev de första sex milen på nya hojen idag. Fy fan vad roligt det var ?
Vad säger panelen om inkörningsperioden? Följa den slaviskt eller är det som hastighetsskyltarna. Mest en rekommendation?

View attachment 482534
Vad säger panelen om inkörningsperioden? Följa den slaviskt eller är det som hastighetsskyltarna. Mest en rekommendation?
snygg! Kör på bara. Inkörning är en myt. De fem första åkturerna på en ny eller renoverad motor hade jag tagit det lugnt. Sen full gas satana helvetti.

snygg! Kör på bara. Inkörning är en myt. De fem första åkturerna på en ny eller renoverad motor hade jag tagit det lugnt. Sen full gas satana helvetti.
Tackar. Ja jag har ju googlat och läst en del och det är lite spridda åsikter, men jag tycker nog ändå att en majoritet verkar vara av åsikten att inkörningen inte är nödvändigt på moderna motorcyklar. Samtidigt vill man ju inte riskera något när man för första gången har en helt ny hoj.

Tackar. Ja jag har ju googlat och läst en del och det är lite spridda åsikter, men jag tycker nog ändå att en majoritet verkar vara av åsikten att inkörningen inte är nödvändigt på moderna motorcyklar. Samtidigt vill man ju inte riskera något när man för första gången har en helt ny hoj.
Nu gissar jag bara men jag skulle tro att en stor japansk tillverkare kör varje motor ett gäng cykler innan leverans till kund.

View attachment 482534

Var noga med att ta det lugnt tills motorn kommit upp i arbetstemperatur ligg inte och segdra på höga växlar. Försök hitta sträckor där du får växla och byta tempo hela tiden så får använda växellådan. Undvik att dra ut på rödmarkeringen.

Ungefär så har jag alltid gjort med mina nya motorcyklar och aldrig stött på några problem.

Förutom crossarna där blir det något lugnat varv på banan sen räknas dom som inkörda sen så mycket man orkar

Nu gissar jag bara men jag skulle tro att en stor japansk tillverkare kör varje motor ett gäng cykler innan leverans till kund.

Var noga med att ta det lugnt tills motorn kommit upp i arbetstemperatur ligg inte och segdra på höga växlar. Försök hitta sträckor där du får växla och byta tempo hela tiden så får använda växellådan. Undvik att dra ut på rödmarkeringen.

Ungefär så har jag alltid gjort med mina nya motorcyklar och aldrig stött på några problem.

Förutom crossarna där blir det något lugnat varv på banan sen räknas dom som inkörda sen så mycket man orkar

Nu ska jag inte kidnappa den här tråden mer. Men tack för svaren och tipsen:)

6 mil! Rätt in i mumindalen! Traktorspår i väta! Inget mina däck gillar, men kul är det!

View attachment 482534
Japansk kvalitet.
Den är redan inkörd i tillräcklig omfattning.
Full mutter, materialet kommer aldrig att svika dig!

20 mil med Guzzin idag, 5 mil igår.
?
6-8 grader varmt, och definitivt kyligt när man kör långt.
Då jag har snöat in mig på ”inte nästan hela vägen” utan vill gå all-in så att säga, så blev det ikväll beställt handtagsskydd från Acerbis.
Handtagsvärmarna är inte glödande heta förvisso, men i max så värmer de handflatorna helt OK.
Fast fingertopparna får inte del av värmen, så skall testa diskretare vindskydd för att hålla bort värsta fartvinden från fingrarna.
Det går ju att plåga sig förvisso, men varför?
Går ju att plocka av igen under sommarmånaderna om man vill.

Knappt 4 mil efter jobbet igår, som resulterade i en mött mc-broder. Jag överraskades själv över glädjen att såhär 8 år sen jag sålde förra hojen, få njuta av att hälsa på en mötande hoj.:hej
Det var en oväntat stor glädjekick (såpass att vinkningen efter mötet övergick i nåt liknande bilden nedan). :hoppskrat
1680673255130.png

5 mil igår ungefär.
Först med Guzzin till besiktningen där den blev underkänd p g a att reflex saknades! Hur kunde jag missa en sådan sak? Därför direkt till Biltema (inom synhåll, nästan) och tillbaka med en ny fin blänkande reflex. Ombesiktad och godkänd efter c:a 30 minuter. Tack Dekra Sisjön för smidig hantering!

Sedan med Vespan ned på stan. Sol och +10 idag igen! Dags för kaffe på någon solig uteservering. På med skinnpaj, solisar och öppen hjälm för nu skall det fikas! (y) Fast i city var det molnigt och vinden drog elakt längs gatorna. Skitkallt och skugga överallt. Jag blev blåfrusen. Så jag körde hem igen, in i stugvärmen!

Våren är lömsk, man tror det är varmt men det är det inte.

En ynka jävla mil. Äntligen sken solen och plötsligt var det +15 grader, nu ska jag ut o tjöra hoj ta mig fan. Efter 5 km anar jag att något är fel, stannar och kollar ner mot motorn, javisst, det pissar kylarvätska från en läckande slangskarv. Har jag verktyg med mig? Såklart inte. FAN! Bara att pluttra hemåt igen.

14 mil ToR till biltema för att käka korv, biltema korvar är billigare än sibylla så jag får mera mil/bensin för samma pengar?

Ett par kilometer med Kawwan och BMWn efter meck, för att se att dom funkade som dom ska. Och en Bulten-tur med Suzukin 6-7 mil, för att rulla lite på riktigt också.

Jag ska inte berätta för dig vad Biltemakörven innehåller ??
Säker bara märg o slamsor senor o ett tryne, men det spelar ingen roll jag är uppvuxen med fisktran o lungmos hemgjord plodpalt slarvsylta presssylta o helstekt grishuvud på julbordet.

Men om något år äter vi mjölmask o syrsor inblandat i maten elligt ett EU beslut o dessa behöver ej märkas i innehållsförteckningen.

Billigt är bra?

Runt 20, lite kors och tvärs mellan Stockholm och Trosa.

Sju fick det bli när jag umgåtts tillräckligt länge med "familjen".

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti