Hur många mil håller en sporthojsmotor?

  • Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date
Du menar nog Thed Björk, han ledde STCC fram till sista tävlingen då han blev rammad, nu ligger han fyra i serien.

Tilläggas kan att de extrema sporthojarna inte fortsätter gå hårt i all evighet då de helt enkelt inte är extrema efter några år. Jag har svårt att tro att en FZR1000 från -89 körs som satan av en RR-wannabe idag.
 
som tumregel kan man säga att efter första servicen är det ett lotteri.......... :rolleyes:
alltså köp en ny o sälj innan första service.
 
Missköter folk verkligen så många sina ögonstenar?

Självbevarelsedriften gör ju att jag aldrig skulle våga pressa en hoj som man vet att man misskött....

Är det inte så att om en motor havererar efter 4000mil så pratas det mer om det än alla som passerar 4000 vilket gör att man kan få intrycket att det är många motorer som inte håller längre än 4000?
 
Kawasaki 900-1000 från 1973-80
håller i oändlighet
Harley-Davidson alla modeller från 1903 och framåt "built to take it"
en evighetsmaskin

Yamaha R6-R1 för det är nog sämsta "skit" Japanerna fått ur sig
och även Honda CBR 600-900-1000 är väldigt känsliga
Suzuki GSX-R 750-1000-1100 är något bättre men bara marginellt
så kontentan av detta är att Kawasaki och Harley är det enda man kan och skall åka
 
det är nog antalet ägare som är kruxet...

min farfar brukade säga om sin 9hk mercury utombordare något i stil med att för varje förare kan man multiplicera gångtiden med typ 4 eller nått.

Så om hojen gått 1000 mil med 4 förare så är det som om den gått 4000 mil med 1 förare. Det är intressant och se hur exempelvis demohojar på mc-affärerna kan påvisa grymt slitage typ runtomkring fotpinnar etc redan efter 100 mil eller så. Något som kanske syns på en "vanlig" hoj efter 3000 mil, ja eller nått sånt.

Varje förare har sin egen körstil, vikt, serviceanda, står ute eller står inne etc. Väldigt många säljer ju sin hoj till hösten till förmån för bil etc och det leder ju till att det blir många ägare = mycket slitage.

mitt tipps är alltså kolla antalet ägare..

det är ju även grymt många hojar som står utan garrage och utan kapell och då sliter det ju mycket på utseendet om inte annat, med sol och regn.
 
IlDuce skrev:
Kawasaki 900-1000 från 1973-80
håller i oändlighet
Harley-Davidson alla modeller från 1903 och framåt "built to take it"
en evighetsmaskin

Yamaha R6-R1 för det är nog sämsta "skit" Japanerna fått ur sig
och även Honda CBR 600-900-1000 är väldigt känsliga
Suzuki GSX-R 750-1000-1100 är något bättre men bara marginellt
så kontentan av detta är att Kawasaki och Harley är det enda man kan och skall åka
hihi.. vrider mej av skratt :rofl HD bra :confused: antar att det var massor med ironi i det inlägget
 
Jag hade en Kawasaki ZXR750 -92 som hade gått 5700mil när jag köpte den gick hur fint som helst och körde hårt kanske 750mil bla på bana och den gick lika bra när jag sålde den...
så de går längre än man tror

viktigt att man byter olja och filter ganska ofta..
 
Last edited:
Svår fråga att ge ett generellt svar på. Var och en kan ju bara referera utefter egna erfarenheter!

En VFR är ju inte direkt en supersporthoj och majoriteten av milen jag lat med mina är gjorda på landsväg med inslag av ett par bandagar/säsong. Service är gjord ung. efter schemat dock ej slaviskt.

22500 mil på min amla VFR750 -89 (still going strong) och än så länge (knappt inkörd) VFR750-97 med 12200 mil på mätaren. Kompisen har gjort 23000 mil på sin VFR750-95 och än så länge ingen oljeförbrukning!

Mycket bankörning sliter, naturligtvis, hårdare än gatkörning. Så det generella rådet får väl bli att du tvingas noga undersöka ev. oljeförbrukning/läckage på den/de mtorer du funderar på.

Att ppna och renovera en motor kostar i regel så mycket idag att det sällan är lönt att göra vaför en beg. ofta är mer ekonomiskt.

Sorry, men det är omöjligt at ge ett exakt besked!

Lycka till!
// Niklas
 
IlDuce skrev:
Kawasaki 900-1000 från 1973-80
håller i oändlighet
Harley-Davidson alla modeller från 1903 och framåt "built to take it"
en evighetsmaskin

Yamaha R6-R1 för det är nog sämsta "skit" Japanerna fått ur sig
och även Honda CBR 600-900-1000 är väldigt känsliga
Suzuki GSX-R 750-1000-1100 är något bättre men bara marginellt
så kontentan av detta är att Kawasaki och Harley är det enda man kan och skall åka


:lol :lol :lol :lol :lol du är kul du....
 
Avarage och GSX1100Gamlo är väl de enda med något så när rimliga siffror. Nog fan ska väl ALLA moderna hojar klara av tio tusen innan det börjar knaka på allvar? Visst hojjar har klena konstruktioner emellanåt men på det stora hela kan man inte mäta livslängd i ca 5000 mil?
 
IlDuce skrev:
Kawasaki 900-1000 från 1973-80
håller i oändlighet
Harley-Davidson alla modeller från 1903 och framåt "built to take it"
en evighetsmaskin

Yamaha R6-R1 för det är nog sämsta "skit" Japanerna fått ur sig
och även Honda CBR 600-900-1000 är väldigt känsliga
Suzuki GSX-R 750-1000-1100 är något bättre men bara marginellt
så kontentan av detta är att Kawasaki och Harley är det enda man kan och skall åka

Enligt Mitonga i Malmö ska R6-motorn vara skottsäker. T.o.m. efter hård trimning!


Och gixxrarna har ju erkända bra motorer 8som håller!).

Och mer vattentätt en CBR (spec. fajjobläjd) blire väl inte?

Alltså; haru sniffat lim eller?
 
IlDuce skrev:
Kawasaki 900-1000 från 1973-80
håller i oändlighet
Harley-Davidson alla modeller från 1903 och framåt "built to take it"
en evighetsmaskin

Yamaha R6-R1 för det är nog sämsta "skit" Japanerna fått ur sig
och även Honda CBR 600-900-1000 är väldigt känsliga
Suzuki GSX-R 750-1000-1100 är något bättre men bara marginellt
så kontentan av detta är att Kawasaki och Harley är det enda man kan och skall åka

:rofl Ironi när den är som bäst!!!
Fast du glömde Ducati...
 
Qwerty skrev:
Gsxr1100as 1100 är väll snart vid 14000mil. Lätt renoverad vid 11 tror jag det va. En ägare, körd på landsväg och bana. Gick nog mer hårt förr än vad den gör idag. Jag gissar att den är hyffsat servad.
Stämmer bra, oljebyte var 500:de mil, har kört med helsyntet sen den va ny, drog rätt mycket olja efter 11.000 mil men det va bara att byta ventiltätningar och kolvringar så blev den som ny, den tickar snart över på 14.000 mil och rullar en del på bankörningar samt autobahn (till ringen).

Sköter man grejerna så håller dom :tummenupp
 
Min ZXR närmar sig nu 9400 utan större problem (i min ägo då, dvs. de senaste 1200 milen). Ska bli kul när mätaren snurrar runt till 0 igen. :banana

Motorn har snart åkt med 4800 mil, och och den gör sitt jobb med bravur.
 
Ironi och ironi :confused:
min 112" (1835cc) Shovel har gått i 22 år,utan teardown-brekdown
den har fått smaka på Autobahn,i många,många mil Gerkland,Italien,Slovenien,Polen,Tyskland,Frankrike,England,Skottland,Irland.........................osv
senast nu i Augusti var jag en "sväng" (215mil) till Lofoten på Shoveln :tummenupp
Och jag ger mig fan på att min Ducati hade klarat detsamma :tummenupp

Peace Brothers :yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top