Hur många mil håller en sporthojsmotor?

  • Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date
Triumph skröt vid lanseringen av sin "nya" modellflora 1992 att de hade kört motorcyklar som budhojar i 40000mil orenoverade.
Skämt åsido, har jobbat med motorer i många år och det beror helt och hållet på hur de är skötta och använda. Har sett motorer med mindre än 100 mil som havererat och dieslar till lastbilar som gått på lågt varvtal med bra service med 150 000 tusen mil innan de kom in för renovering.
Jag tror att det är samma för MC-motorer, håller man sig över tomgång och under rödmarkering samt följer serviceschema...och använder kopplingen!! så är 4000 mil inte någon fara alls.
 
Vaffan?
Du glömde flama FW. :tungan
 
freding skrev:
Va fan snackar du för skit jävla Uddevalla-bo :kocko


Inte så välkänt som VÄLDOKUMENTERAT,Har du läst om nån som varit på månen så står det alltid en stenungssundare och berättar om sin släkting/polare som varit på solen... :fatta!
 
FreddeH skrev:
Min Dito är uppe på 7 000 mil och går som en klocka! :banana
Min hade gått ca 7200 innan jag sålde den. FZR 1000 -91. Den har tyvärr problem med att den dricker olja. Upp till 1 l/100 mil tyckte Yama var OK - inte jag. Kanontrevlig hoj annars.

Blackbirden är nu uppe i 4400.

Är helt övertygad om att det beror på hur personerna skött och kört hojen. Varmkörning innan varvning, inkörning, oljebyten och såklart körsätt.

Läste om en FZR 1000 som gått 30 000 mil med mkt touring.
 
Du kan ju köpa en gixxer motor(1000 kubikaren) till smart rodstern från smart fabriken o få den isatt för ungefär 110 tusen o då e de garanti på den, fast vet dock inte hur länge, fick denna infon av en åf så en sporthojs motor borde ju hålla rätt länge.
Tänk sj va fett de hade varit med en gixxer motor i en smart rodster o komma o varva runt 10 i stan :D
 
blackis skrev:
Min hade gått ca 7200 innan jag sålde den. FZR 1000 -91. Den har tyvärr problem med att den dricker olja. Upp till 1 l/100 mil tyckte Yama var OK - inte jag. Kanontrevlig hoj annars.

Blackbirden är nu uppe i 4400.

Är helt övertygad om att det beror på hur personerna skött och kört hojen. Varmkörning innan varvning, inkörning, oljebyten och såklart körsätt.

Läste om en FZR 1000 som gått 30 000 mil med mkt touring.
Alla FZR, eller äldre Yamahamotorer för den delen dricker olja.
 
Hugo skrev:
Du kan ju köpa en gixxer motor(1000 kubikaren) till smart rodstern från smart fabriken o få den isatt för ungefär 110 tusen o då e de garanti på den, fast vet dock inte hur länge, fick denna infon av en åf så en sporthojs motor borde ju hålla rätt länge.
Tänk sj va fett de hade varit med en gixxer motor i en smart rodster o komma o varva runt 10 i stan :D
Förstår du själv vad du har skrivit i ovanstående inlägg?
 
Så det är såhär det ser ut när man lägger någon på ignorelistan ; ) ->
 

Bifogat

  • fist.jpg
    fist.jpg
    6.2 KB · Visningar: 454
Fist Woman skrev:
*text*dieslar till lastbilar som gått på lågt varvtal med bra service med 150 000 tusen mil innan de kom in för renovering.
.
150 000 000 mil... lite långt?
150 miljoner.... mil...
Menade 150 000 mil ,va? :P
(Sorry, men jag leker besserwisser alá SH style.Vill ju vara lika cool som dom andra grabbarna :rolleyes: )
 
Hugo skrev:
Du kan ju köpa en gixxer motor(1000 kubikaren) till smart rodstern från smart fabriken o få den isatt för ungefär 110 tusen o då e de garanti på den, fast vet dock inte hur länge, fick denna infon av en åf så en sporthojs motor borde ju hålla rätt länge.
Tänk sj va fett de hade varit med en gixxer motor i en smart rodster o komma o varva runt 10 i stan :D

vakna du sen?
 
Zee skrev:
Ja, vad säger ni?

Vågar man köpa en sporthoj som gått mer än 4000 mil? Det är ju inte helt ovanligt med rasade motorer runt 4000 mil.

Jag är främst intresserad av Fireblade-motorn och Gixxer 750 -97 -->.

Fireblade kommer alla att säga att den bara går o går, vilket jag tror på. Men Gixxern då?

Vi kan ju iofs hålla diskussionen generell så gott det går.

TROR du verkligen att alla rasar vid "verkliga" 4000-mil???????? En sak vad som står på mätaren och vad den egentligen gått.

Om man sköter servicen som man skall och ine jämt plågar motorn på rött så kan en sporthojsmotor/mc motor hålla i 10 000 mil och uppåt, men de flesta ras är förarrelaterade problem.
 
brors gixxer-96= 7000+ mil
en arbetskamrat tdm850= 12000+ mil :tummenupp
 
ja 10 tusen går de nog lätt om de sköts, men tyvärr slarvar ju många med både det ena och det andra.
 
Fist Woman skrev:
Triumph skröt vid lanseringen av sin "nya" modellflora 1992 att de hade kört motorcyklar som budhojar i 40000mil orenoverade.
.
Detta var ju inte så smart av dem, de drogs ju jättelänge med skumma motorras, flera här på forumet bla har plötsligt råkat ut för motorbyten.
 
sporTlovEr skrev:
TROR du verkligen att alla rasar vid "verkliga" 4000-mil???????? En sak vad som står på mätaren och vad den egentligen gått.

Om man sköter servicen som man skall och ine jämt plågar motorn på rött så kan en sporthojsmotor/mc motor hålla i 10 000 mil och uppåt, men de flesta ras är förarrelaterade problem.

Ehhh...?

Jag tror inte att de definitivt rasar vid 4000 mil, jag försöker estimera vilken risk det innebär att köpa en sporthoj med 4000-5000 mil på mätaren... Man ser ju faktiskt ganska ofta i annonser att det står "hojen 4500 mil, motorn 600 mil" osv...

Sen hur långt hojarna egentligen gått, tja.. man kan ju inte göra mycket mer än att kolla besiktningsprotokoll, kolla med bilprovningen, skick, service. Men vill folk luras med det så är det ju svårt att se det, så den debatten kan vi väl fimpa..

Och jag tror att majoriteten av oss sköter service, för den delen. Sen hur misshandlade de är kan man ju fråga sig. Ni som säger att "så länge man inte ligger på det röda hela tiden".. vad menar ni? Är det ok att dra en hoj till "enbart 13000 rpm, men inte 14000rpm där det röda börjar (hypotetisk hoj)? Vart går gränsen?

För alla drar vi väl våra hojar upp mot det röda rätt ofta va? Vi som har sporthojar ligger ju inte o fiser på botten o mellanmoset va? Hojarna är la byggda för att tåla o köras på högt varv (förutsatt varm motor osv)?

Du lurar ju inte mig att du kör en R1-GSX-R, ZX-10, 900RR osv, men inte drar den över 10.000 rpm. :rolleyes: Och även om du gör det, så lär ju inte de andra 2-3 ägarna ha gjort det..
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top