Hur många mil går en crossmotor på väg?

• Thread starter Thread starter moddlaren
  • Start date Start date

moddlaren

Guest
Ja som frågan löd.

Plockade isär min yz250wr 2T nu i helgen för att kolla slitaget på ca 1000 mil lansväg med denna 2Tmotard..
Öppnade motorn o konstaterade att det var i princip obefintligt med sot överallt kammaren kolven o utblåset var nästan helt rent bara en mycket lätt sotning nästan obefintlig, motorn har gått med 2% oljeinblandning och det verkar ju har räckt mer än väl.

Motorn revs o mättes upp enligt yamahas toleranser och som det såg ut så var det bara att skruva samman motorn igen. Det slitaget som gick o mäta fram var att spelet mellan vevstake o vevhalvor hade ökat från 0, 25mm till 0, 6mm max är 0, 75 enligt manualen, men när man ändå har isär så åkte ju naturligtvis en ny vevstake i.
Det tar ju inte många minuter att pressa isär byta o pressa samman igen. Sedan tar det några minuter till i balanserings jiggen för att få ner skevheten under 0, 03mm på vev ändarna.

Kolvspelet hade ökat med en hel 1/100mm så kol en var felfri den med. Men det är en MITAKA kolv o dessa vet jag inte hur bra dom är, men dom tål uppenbart 1000 mil rätt yster körning. Det kunde jag se på kolven en mycket liten smältning på kolv kanten vid avgas porten. Troligen på lite mager bränsle mängd runt 1/2-3/4 trottel öppning hon ligger ju på ca 0, 4 milen på lansväg i 110-125 km

Så nu är det enligt mej bevisat att en 2T cross motor håller alldeles utmärkt som motard motor på långa raska o ystra mil i sträck.

Mvh

Schysst :tummenupp
Tror att det beror mycket på körstilen, glider du runt på landsvägarna så kör du inte på samma sätt som på exempelvis en crossbana.

Oftast går de väldigt få, de allra flesta går bara på crossbana.

Jag har liknande erfarenheter av min gamla KTM 450-motard på gata fast jag bara tjöör. Kollar sällan något.
Funkar fina fisken. Men den är ganska obekväm, mer än en timma i sträck är smärtsamt.

Om man gör som man ska så kör man ju på helt andra bestyckningar i en sån motor om man ska ha den på gata.

Och WRen har väl redan mindre förgasare än YZan + en annan bestyckning ?
Stora pluset är ochså WR lådan som jag antar du har i ?

Det jag vill komma fram till är om man tar en cross motor som den är och bara kör så håller den inte många mil på vägen.

Om du ska byta kolv försök få tag i en smid då den i princip aldrig spricker. En gjuten kolv som börjar lida på sitt sista kan gå i små bitar och då ta med sig annat onödigt som man kan slipa med smid kolv ;)

Hej hopp

Vad det annbelangar cross motorer så har jag kört cross sedan jag var 12 år är 47 nu o har hitills aldrig rasat en motor. Kanske pga att jag är yamaha fantast o yamaha är bra skit helt enkelt.

Anledningen att jag gjorde detta test är att så många genom åren sagt"" det går aldrig"" tja det gick ju utmärkt odet var ju det jag ville bevisa för alla o envar.

Jag innbillar mej att ett konstant varvtal med relativt mager blandning""hatar mär det fyrtacktar"" mil efter mil på ca 5500-6500 bör slita mera än när det är gärnet 100 meter sväng gärnet igen. Det blir ingen direkt värme på en crossbana.

Skall erkänna att det sitter ett par owercise kylare och att jag kör på en speciell kylarvätska som har en betydligt högre vätande effekt.

Och nej det är ingen skymf att låta en gammal EM fabriks hoj gå lite stillsammare ute på vägen det är så j-vla roligt o smaska på med 2T klippet upp till 100-120 där sport hojarna lägger i 2, n:arsele det är vad dom flesta ser:hej.

O ja wr har en skit hög 5växel som är just för transport sträckor på allmänväg. O original då har wr my rätt en 36 men min har en 38mm TMXX hon är ochså dessutom rätt ducktigt trimmad o gör med mej sittandes rakt upponed på sadeln ca175km.

Kör på 16-38 mot 13-51 i original drevning har ett 160/60-17 bak så det rullar på.
Tmxx flödar ca 40% mer än original tm så det blirlite bättre. Kn filter. En pipa från usa noleen en riktig smaskig sak som får fmf o lika mormors kalsonger.

Lågfart är ned bestyckad från 45 till 17, 5 huvud är 450 o nålen just nu heter 6EJ1252.

Mvh

När jag var 16 och tog lätta kortet så använde jag min husqvarna 125 wr både som pendlarhoj till jobbet och skogsmoppe. Funkade så länge jag hade den till tunga kortet. ( 2 år).

Imponerande.Jag tröttnade efter 5 mil när jag hade motardhjul på min Yamaha WR 250...

Imponerande! Både faktum att den håller, och det ambitiösa inlägget, komplett med en uppmätning.

Skönt att slippa svävande mummel typ "det håller inte många mil" eller "det rasar på nolltid" osv

Fast det dök ju upp ändå, så jag behöver inte sakna ngt.

:tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...