moddlaren
Guest
Ja som frågan löd.
Plockade isär min yz250wr 2T nu i helgen för att kolla slitaget på ca 1000 mil lansväg med denna 2Tmotard..
Öppnade motorn o konstaterade att det var i princip obefintligt med sot överallt kammaren kolven o utblåset var nästan helt rent bara en mycket lätt sotning nästan obefintlig, motorn har gått med 2% oljeinblandning och det verkar ju har räckt mer än väl.
Motorn revs o mättes upp enligt yamahas toleranser och som det såg ut så var det bara att skruva samman motorn igen. Det slitaget som gick o mäta fram var att spelet mellan vevstake o vevhalvor hade ökat från 0, 25mm till 0, 6mm max är 0, 75 enligt manualen, men när man ändå har isär så åkte ju naturligtvis en ny vevstake i.
Det tar ju inte många minuter att pressa isär byta o pressa samman igen. Sedan tar det några minuter till i balanserings jiggen för att få ner skevheten under 0, 03mm på vev ändarna.
Kolvspelet hade ökat med en hel 1/100mm så kol en var felfri den med. Men det är en MITAKA kolv o dessa vet jag inte hur bra dom är, men dom tål uppenbart 1000 mil rätt yster körning. Det kunde jag se på kolven en mycket liten smältning på kolv kanten vid avgas porten. Troligen på lite mager bränsle mängd runt 1/2-3/4 trottel öppning hon ligger ju på ca 0, 4 milen på lansväg i 110-125 km
Så nu är det enligt mej bevisat att en 2T cross motor håller alldeles utmärkt som motard motor på långa raska o ystra mil i sträck.
Mvh
Plockade isär min yz250wr 2T nu i helgen för att kolla slitaget på ca 1000 mil lansväg med denna 2Tmotard..
Öppnade motorn o konstaterade att det var i princip obefintligt med sot överallt kammaren kolven o utblåset var nästan helt rent bara en mycket lätt sotning nästan obefintlig, motorn har gått med 2% oljeinblandning och det verkar ju har räckt mer än väl.
Motorn revs o mättes upp enligt yamahas toleranser och som det såg ut så var det bara att skruva samman motorn igen. Det slitaget som gick o mäta fram var att spelet mellan vevstake o vevhalvor hade ökat från 0, 25mm till 0, 6mm max är 0, 75 enligt manualen, men när man ändå har isär så åkte ju naturligtvis en ny vevstake i.
Det tar ju inte många minuter att pressa isär byta o pressa samman igen. Sedan tar det några minuter till i balanserings jiggen för att få ner skevheten under 0, 03mm på vev ändarna.
Kolvspelet hade ökat med en hel 1/100mm så kol en var felfri den med. Men det är en MITAKA kolv o dessa vet jag inte hur bra dom är, men dom tål uppenbart 1000 mil rätt yster körning. Det kunde jag se på kolven en mycket liten smältning på kolv kanten vid avgas porten. Troligen på lite mager bränsle mängd runt 1/2-3/4 trottel öppning hon ligger ju på ca 0, 4 milen på lansväg i 110-125 km
Så nu är det enligt mej bevisat att en 2T cross motor håller alldeles utmärkt som motard motor på långa raska o ystra mil i sträck.
Mvh