Hur många liter olja behöver jag? R6 -99

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Hej!

Tänkte byta olja på min Yamaha R6 -99. Har inte fått instruktionsboken med när jag köpte hojen, så nu vet inte jag hur många liter olja behöver jag köpa, samt vilken olja som rekomenderas.

Hej!
Vill du så kan jag skicka manual i pdf format. Finns nog på piratebay med.
Total mängd: 3,5l
Utan att byta filter: 2,5l
Bytar du filter: 2,7l
Så står det i den boken.

När man byter olja, oavsett om man byter filter eller inte, är det bästa att gå efter glaset.

Hur mycket man tappar ur, beroende på kall/varm motor, vinkel på garagegolv, månfas etc, har väldigt skiftande resultat.
En enkel tumregel är att tappa ur som mycket som möjligt sen fylla på till "max" i fönstret med MC:n i "upprätt läge".
Starta sedan motorn, låt den gå ett par minuter. Stäng av, vänta ett par minuter och kolla var nivån ligger (upprätt).
Fyll på till max om nödvändigt.

Byter du filter så fyll det med olja inna då skruvar dit det (tveksamt om nödvändigt men inte skadligt).

När jag bytte senast och gjorde misstaget med att pytsa på med angiven mängd enligt manualen fick jag 1 liter för mycket i motorn. (Igen :huvet) Går man efter glaset blir mängden alltid rätt då det visar korrekt. Man vet aldrig hur mycket man lyckas få ur.

När man byter olja, oavsett om man byter filter eller inte, är det bästa att gå efter glaset.

Hur mycket man tappar ur, beroende på kall/varm motor, vinkel på garagegolv, månfas etc, har väldigt skiftande resultat.
En enkel tumregel är att tappa ur som mycket som möjligt sen fylla på till "max" i fönstret med MC:n i "upprätt läge".
Starta sedan motorn, låt den gå ett par minuter. Stäng av, vänta ett par minuter och kolla var nivån ligger (upprätt).
Fyll på till max om nödvändigt.

Byter du filter så fyll det med olja inna då skruvar dit det (tveksamt om nödvändigt men inte skadligt).

När jag bytte senast och gjorde misstaget med att pytsa på med angiven mängd enligt manualen fick jag 1 liter för mycket i motorn. (Igen :huvet) Går man efter glaset blir mängden alltid rätt då det visar korrekt. Man vet aldrig hur mycket man lyckas få ur.

Hans R6 99 har inget nivåglas utan endast en oljesticka.
Inte för att dissa din olje-bytes-procedur, men det där lät inget vidare i mina öron!

Ska man byta olja i en hoj så föredrar jag nog följande procedur:

1. Varmkör hojen ordentligt.
  2. Ställ hojen upprätt på en plan yta.
  3. Placera ett tråg under hojen.
  4. Lossa oljepåfyllningslocket.
  5. Lossa på oljepluggen & låt oljan rinna ur.
  6. Lossa på oljefiltret & låt oljan rinna ur.
  7. Luta hojen åt vardera sida så den sista oljan rinner ur.
  8. Gör rent kring oljepluggen & återmontera plugg (44Nm) samt ny packning.
  9. Gör rent kring oljefiltret, stryk lite olja på O-ringen och dra fast med 17Nm.
  10. Torka rent kring påfyllningshål.
  11. Häll i oljemängd enligt boken och återmontera oljepåfyllningslocket.
  12. Torka rent kring oljefiltret, grenrören och oljepluggen.
  13. Starta hojen och varmkör ordentligt.
  14. Kolla kring oljeplugg & filter så det ser tätt ut.
  15. Stäng av hojen och låt den stå avstängd i upprätt, plant läge i ca 5 minuter så all olja får rinna ner.
  16. Skruva ur oljestickan, torka av, stoppa ned igen, läs av.
  17. Fyll ev på mer olja om nivån är låg.
  18. Lämna spillolja & filter på återvinningscentral.
  19. Kör! :)

Oljemängden står för övrigt ingjuten på sidan av motorkåpan vid påfyllningslocket. Jag rekommenderar valfri motorcykelolja som uppfyller API JASO klassifieringen angiven i handboken. Typ: Motul 5100 15W50 mineralolja eller liknande.

Last edited:
Hans R6 99 har inget nivåglas utan endast en oljesticka.
Inte för att dissa din olje-bytes-procedur, men det där lät inget vidare i mina öron!

Ska man byta olja i en hoj så föredrar jag nog följande procedur:

1. Varmkör hojen ordentligt.
  2. Ställ hojen upprätt på en plan yta.
  3. Placera ett tråg under hojen.
  4. Lossa oljepåfyllningslocket.
  5. Lossa på oljepluggen & låt oljan rinna ur.
  6. Lossa på oljefiltret & låt oljan rinna ur.
  7. Luta hojen åt vardera sida så den sista oljan rinner ur.
  8. Gör rent kring oljepluggen & återmontera plugg (44Nm) samt ny packning.
  9. Gör rent kring oljefiltret, stryk lite olja på O-ringen och dra fast med 17Nm.
  10. Torka rent kring påfyllningshål.
  11. Häll i oljemängd enligt boken och återmontera oljepåfyllningslocket.
  12. Torka rent kring oljefiltret, grenrören och oljepluggen.
  13. Starta hojen och varmkör ordentligt.
  14. Kolla kring oljeplugg & filter så det ser tätt ut.
  15. Stäng av hojen och låt den stå avstängd i upprätt, plant läge i ca 5 minuter så all olja får rinna ner.
  16. Skruva ur oljestickan, torka av, stoppa ned igen, läs av.
  17. Fyll ev på mer olja om nivån är låg.
  18. Lämna spillolja & filter på återvinningscentral.
  19. Kör! :)

Ditt inlägg och din procedur är jättebra, inget snack, men jag har varit med om många gånger att det blir för mycket olja i motorn om man bara pytsar i rekommenderad mängd. Hur noga man än tömmer så är det alltid mer kvar i motorn än man tror. Men det kanske är en italiensk specialitét? :D

Sen är sticka eller glas inte så avgöranade, bara man går efter det. Båda är funktionella men sticka lite mer omständigt.

Men som sagt, dina steg är skitbra. Men det är lättare att fylla upp än tappa ur sin nya olja.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd