Hur många läser Motorrad här egentligen?

Läser du Motorrad??


  • Antal röstningar
    0

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Nu har Motorraddelen på forumet stått öde i nästan 1 år vilket givetvis väcker funderingen hur många som egentligen läser denna tidning här.
Samtidigt verkar pollarna dött ut på forumet, så vad passar då inte bättre att återuppliva pollandet med en fråga om hur många som egentligen läser denna tidning?

Denna undersökning är förövrigt hypervetenskaplig och kommer sälja sitt resultat till Egmonts sidofilial i Nordkorea!
 
Jag bor i Tyskland för tillfället och jag läser varken den svenska eller den tyska Motorrad.
Tycker bättre om den svenska "konkurenten" Bike :tungan
 
När Motorad skickar ut reklamblad och utger sig för att vara en svensk tidning:zpy
Tyska artiklar vimlar det av i Classic Bike också, tvi.
 
Jag läser Fast Bikes. De har humor och gör bra jämförande tester på hojmodeller som känns oberoende.
Dessutom har de riktigt porriga bilder på hojarna... :brynad
 
Jag kan inte läsa men tittar gärna bilderna
 
Last edited:
Aldrig läst, kommer troligen aldrig att läsa, men det beror nog mer på att jag tycker de flesta hojtidningar är löjligt okritiska i sina tester, hälften av innehållet är PR för olika produkter, och dessutom är de opersonligt skrivna = tråkiga att läsa.

MCM går hem hos mig, inte för att jag är customnörd, men för att de brukar ha roliga byggen och för att man får en inblick i personen bakom bygget. Engelska Performance Bikes var också bra en gång i tiden, när det var seriösa tester, ingående teknikanalyser och coola byggen i varje nummer. Numer verkar dock fokus ligga på "läsarnas tuttbilder" och en massa reklam.
 
jag är prenumerant på motorad. men som sagts tidigare så är den tidningen väldigt partisk vissa märken. framförallt bmw. oavsett test så vinner alltid bmw.
anledningen till jag började prenumerera för ett par år sedan var mest på grund av 5000mil test dom hade på hojarna.
lite teknik/mekanik nörd som man är så gillar jag dom reportagen och att läsa om hur en mc har fungerat under sagda sträcka och hur motor med mera ser ut efter detta.
dock litar jag ej heller längre på detta test efter testet med någon bmw som ej gjorde annat än krånglade och hade massor av fel och problem och slutade med att dom även fick byta motor..... och denna mc hamnade låååångt upp på lista över bästa och hållbaraste mc med bästa kvalitet.........

sen är det ytterst få riktiga reportage kan jag tycka. dom flesta är ju bara inköpta från tyska motorad och sedan översatta till svenska.
så för min del blir det nog ingen förnyelse av prenumeration när det är dags.
gör ett nytt försök med motorrad kanske om några år för att se om bättrat sig.
förövrigt så tycker jag det är en snygg tidning och bra gjord..
sen att det är egmont som är ägare eller vad det nu heter till motorrad sverige hjälper ju till med beslutet .... med tanke på hur dom hanterar detta forum
 
Har läst några exemplar men drog snabbt slutsatsen att den tyska något träiga journalistiken var riktigt tråkig. 5000mila testet är intressant men lite missvisande då en literklubba får sämre betyg än en electra glide trots väldigt litet slitage i en motor med bra mycket högre belastningsgrad.
 
Har läst några exemplar men drog snabbt slutsatsen att den tyska något träiga journalistiken var riktigt tråkig. 5000mila testet är intressant men lite missvisande då en literklubba får sämre betyg än en electra glide trots väldigt litet slitage i en motor med bra mycket högre belastningsgrad.

5000 testet så mäts en motors slitage och jämförs med specifikationer från fabrik/ny motor..... alltså spelar inte belastningsgrad någon roll. det är tillverkarens specifikationer som avgör.
 
Saknar alternativet "jag läser knappt hojtidningar/tidningar överhuvudtaget.."

När jag läser ett nr så gillar jag dock deras 5000mil test och teknikartiklar!
(och motomania serien..:crash)
 
5000 testet så mäts en motors slitage och jämförs med specifikationer från fabrik/ny motor..... alltså spelar inte belastningsgrad någon roll. det är tillverkarens specifikationer som avgör.

Jämför man med dom specifikationer dom skall ha efter 5000mil enligt tillverkaren eller från ny?

För om man jämför från ny och sen betygsätter på samma sätt så blir slutresultatet missvisande ändå.
Skulle du göra det rättvisande skulle en parameter med tex maxvarv in i ekvationen.

Detta baserar jag iofs på att man kör enligt varje modells förutsättningar dvs du gasar med sh och glider med glidare...
Ändrar du på någon av dessa så blir resultatet helt annorlunda ffa om du gasar med båda.
 
Jag tycker det var en jättefin poll, trots att jag blev personligt kränkt och kryssade för att jag blev det som protest mot att jag inte tänker delta i pollen. För övrigt tänker jag inte heller skriva en enda kommentar i den här tråden då jag tycker den känns vidrigt och förnedrande.
 
Att läsa tidningar känns så gammalmodigt, det var väl något man gjorde förra seklet.

På nätet så kan man ju välja precis det man vill läsa och skita i resten. (Dessutom så slipper man all reklam om man kör med programvara som spärrar den.)
 
Positiva omdömen

Hej!
Jag har också konstaterat att få har haft åsikter om tidningen är på sporthoj.com, men tolkat det som att våra läsare som regel är nöjda med innehållet. De flesta människor brukar ju bara skrika högt när de är missnöjda och vara tysta när de är nöjda :)
När det gäller Egmonts del i Motorrad kan vi berätta att de är minoritetsägare, majoriteten ägs av vanliga motorcyklister som jag själv och Tomas Lofterud. Anledningen till att vi samarbetar med Motorrad i Tyskland, och de andra tidningarna som ingår i det nätverket, är helt enkelt en strävan att göra världens bästa mc-tidning.
Vår styrka är som flera påpekat, de seriösa testerna av motorcyklar och produkter, där långtesterna är ett exempel på det. AlpenMasters, där jag själv förresten deltog som testförare, är ett annat exempel. Det är världens största mc-test med 20 deltagare i fem olika klasser. I fjol vann KTM 1190 Adventure.
Så att BMW alltid vinner stämmer faktiskt inte, även om också de tillverkar riktigt bra motorcyklar.
Hälsning
Gerry Nordström
(chefredaktör)
 
Jag har prenumererat sen starten och är väl hyfsat nöjd.
Det enda som jag kan tycka är negativt är känslan av att BMW hojarna favoriseras, blir ju märkligt när de i stort sätt alltid vinner i alla tester.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top