Hur många kuggar på fightern säger ni?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
God kväll, jag satt och funderade över min zx9:a här lite. Jag ska fighterkonvertera den i vår och behöver därför inte växelratio nog att köra i 280 blås så jag tänkte dreva om den så den blir lite mer bakhjulspotent istället. Hur många kuggar ska jag gå upp i storlek bak/ner fram tycker ni?
Geeod Yeeeuul :tomten

Ner 2 fram och upp 10 bak.
Så kommer jag ha till våren. Har testa ner 2 fram och upp 3 bak men det vart ingen avsevärd skillnad så nu j*vlar blir det upp 10 bak istället :yoparty

sandstream skrev:
Så kommer jag ha till våren. Har testa ner 2 fram och upp 3 bak men det vart ingen avsevärd skillnad så nu j*vlar blir det upp 10 bak istället :yoparty

Tack för tipset! Det låter som att kedjan kommer bli för kort men det får man väl stå ut med :(

Last edited:
1-2 ned fram, 2-3 upp bak.
Inget extremt men dock användbart. Och fortfarande riktigt roligt.

Går du upp 10 bak så ligger du på 8-9000 varv i 110km/h. Inte så andvändbart.

sandstream skrev:

Jag drevade ner en kugg fram på min förra, en tl1000, det gjorde en hel del!?

Precis, jag har allltid bara drevat en kugg fram och det ger oftast tillräcklig skillnad. Dock kommer ju bakhjulsaxlen lite längre bak så det kan man om man vill kompensera med att öka 1-2kugg bak. normalt ger 1 kugg fram ungefär 3 bak. Så drevar man 2 fram och 10 bak kan det nog motsvara typ 5 fram, 30% skillnad.

Mindre framdrev gör att kedjan löper närmare svingen (kolla på ovansidan) på undersidan spelar det ingen roll. Kan kompenseras av större bakdrev det också.

Allt är enkelt att räkna ut exakt om man har antal kugg på dreven och en miniräknare.

/fredde

sandstream skrev:

Såvida det inte är en ren stunthoj vi pratar om så tror jag att 2 ner fram och 10 upp bak är uppåt väggarna för mycket. Den blir nog i praktiken oanvändbar på gata.
Jag har bara tagit en tagg mindre i fram och tycker att skillnaden är klart märkbar.

skulle oxå säga 2 ner fram 10 upp bak. hojen kommer ändå göra över 200 :)

TLS skrev:
Såvida det inte är en ren stunthoj vi pratar om så tror jag att 2 ner fram och 10 upp bak är uppåt väggarna för mycket. Den blir nog i praktiken oanvändbar på gata.
Jag har bara tagit en tagg mindre i fram och tycker att skillnaden är klart märkbar.

kör med 20 upp bak och det fungarar perfekt, har även kört 3 ner fram och 20 upp bak men då blir det lite jobbigt i motorvägsfart men det går

På min fighter-TL1000 hade jag 1 ner fram och 2 eller om det var 3 upp bak.
Det var fan tillräckligt, original varvar den ur vid 295 mätarfart, nu gick den till varvstopp vid 246 om jag inte minns fel, cykeldator då.
Kändes jävligt surrigt i lite högre farter. Men den slangade lätt, inga problem att ta upp den sittandes med av/på i 180 enligt cykeldatorn.
Hade inte valt lägre utväxling.

Har hört att det är bättre att dreva upp den i bak pga att det sliter mindre på kedjan. Tänkte dreva upp min 4kugg ibak nu när jag byter drivpaket, borde bli som ett kugg ner fram o lite till isf?

Även om hojen fortfarande har hög toppfart när man drevat om den så skulle inte jag vilja att den varvar alldeles för mkt, känns inte nyttigt för motorn. För det mesta ligger man ju iaf i 160-170km/h när man é ute och åker...

Hur mycket fel visar hastighetsmätaren egentligen när man drevar om hojen?

MackeNo1 skrev:
På min hoj går hastighetsmätaren på växellådan för den visar samma hastighet oavsett drevning vid samma varvtal.

En nackdel för den som åker långa sträckor är att milen blir kortare, dvs kör du tex 10 mil i verkligheten så kanske det blir 12 på mätaren.

MackeNo1 skrev:
Har hört att det är bättre att dreva upp den i bak pga att det sliter mindre på kedjan. Tänkte dreva upp min 4kugg ibak nu när jag byter drivpaket, borde bli som ett kugg ner fram o lite till isf?

Även om hojen fortfarande har hög toppfart när man drevat om den så skulle inte jag vilja att den varvar alldeles för mkt, känns inte nyttigt för motorn. För det mesta ligger man ju iaf i 160-170km/h när man é ute och åker...

Min hastighetsmätare går på framhjulet så det löser sig finfint

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...