Hur många kombinationer?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag lyckas inte googla och min maskinmatte är mossig. Har en fundering som säkert är lätt att lista ut.

Fakta:
Jag har 200 parametrar och för att förenkla så kan varje enskild endast ha värdet max eller min.

Fråga:
Hur många testfall behövs för att testa alla möjliga kombinationer?

T.ex. parameter A och B kan anta värdena max eller min. Testfall:

A=min B=min
A=max B=min
A=min B=max
osv.

Tacksam för input. Kommer att småfundera hela helgen annars :va

Vafan, inte är det väl så simpelt som 2 upphöjt till 200? Eller...

Är det 1000% säkert, det drar ju iväg snabbt förstår jag men 10^60 låter insane. Och ja, det är en s.k. kundjävel som tycker att nu har ni angett gränserna på parametrarna - nu vill vi att ni garanterar att alla kombinationer funkar (känns som den där gamla roliga engelska parodin med "we want it fucking yesterday and tomorrow all förutsättningar is gonna change" typ). Gäller riskhantering i börssystem och vår expert höll på att blåsa en propp när jag bara nämnde idén :) Alla inser att det är impossible mission så det får bli nån rimlig kompromiss.

tala om hur krångligt du vill att det ska vara så ska vi nog ordna det :D

(känns som den där gamla roliga engelska parodin med "we want it fucking yesterday and tomorrow all förutsättningar is gonna change" typ). Gäller riskhantering i börssystem och vår expert höll på att blåsa en propp när jag bara nämnde idén :) Alla inser att det är impossible mission så det får bli nån rimlig kompromiss.

Vilken?
Gäller riskhantering i börssystem.

Pengar att tjäna...:banana

Last edited:
Är det 1000% säkert, det drar ju iväg snabbt förstår jag men 10^60 låter insane.

Ja. Du kan ju testa att kontrollräkna med en lite mindre siffra om du är osäker på uträkningen. 2, 4, 8, 16, 32 osv. 10 parametrar ger 1024 möjliga kombinationer, 20 ger över en miljon.

200 parametrar med två möjliga värden blir en astronomisk mängd olika kombinationer. Hälsa er kund att denne är dum i huvudet om han vill att ni ska testa alla. Eller så får ni väl debitera därefter.

Jag hade glömt hur mycket jag hatade skolmatten, men nu minns jag plötsligt.....

Haha jag med..
Sen känner man ju sig så jävla dum när det finns så mycket mattematiskt smartare personer på den här sidan.

Vissa drar ju fram lösningen på ett par min som om det vore världens enklaste grej. :näsblod

Jag hade glömt hur mycket jag hatade skolmatten, men nu minns jag plötsligt.....

För nån kväll sen kom jag på mig själv med att tänka på Pythagoras. Visst kan man den fortf. men jag kan nog inte minnas en enda gång då jag faktiskt nyttjat den de senaste 5 åren, trots att jag är ingenjör i byggbraschen :D

För nån kväll sen kom jag på mig själv med att tänka på Pythagoras. Visst kan man den fortf. men jag kan nog inte minnas en enda gång då jag faktiskt nyttjat den de senaste 5 åren, trots att jag är ingenjör i byggbraschen :D

Det handlar väl mer om att lära sig problemlösning och ett sätt att tänka, du får helt enkelt en massa olika verktyg och vilket gör att du mycket snabbare kan lösa de problem du ställs för i ditt arbete.

Självklart blir det då en massa man får lära sig som man aldrig har någon som helst glädje av.

Jag hittar inte ljudklippet men det är grymt roligt och går ungefär såhär (han som skrev av har nog inte fått det riktigt rätt):

"We want this, and that, we demand a share in that, and most of that, some this, and ALL of that. Less of that, and more this, and PLENTY of this. Nothing, I want it now, I want it yesterday, I want more tommorow, and the demands will be changed then, so fucking STAY AWAKE."

PS. Kunden hajar att det är att be om för mycket men har själv press på sig så det blir "nåt" men inte bestämt vad än.

PS2. Ruskigt rolig om projekt: http://play.resume.se/view.aspx?t=2&v=3897

Vilken?

Pengar att tjäna...:banana

Haha, den här kom upp igår: http://wiki.answers.com/Q/How_much_does_it_cost_to_go_to_the_moon

Ja. Du kan ju testa att kontrollräkna med en lite mindre siffra om du är osäker på uträkningen. 2, 4, 8, 16, 32 osv. 10 parametrar ger 1024 möjliga kombinationer, 20 ger över en miljon.

200 parametrar med två möjliga värden blir en astronomisk mängd olika kombinationer. Hälsa er kund att denne är dum i huvudet om han vill att ni ska testa alla. Eller så får ni väl debitera därefter.

Last edited:
Back