Hur många kollar chassinummer när köpa MC?

Det där reagerar jag också på, hur fan kan de få dra kortet och sedan kasta fram ett kvitto, ingen kod, inget leg:va

De är så produktionskåta och den ursäkten jag fått är att det inte krävs för köp under 200:- eller vad det var, inte otänkbart en egenkomponerad regel för när jag beställer in en appletini (easy on the tini) eller tar en taxi till macken för 50:- så får jag minsan skriva på.

Last edited:
De är så produktionskåta och den ursäkten jag fått är att det inte krävs för köp under 200:- eller vad det var, inte otänkbart en egenkomponerad regel för när jag beställer in en appletini (easy on the tini) eller tar en taxi till macken för 50:- så får jag minsan skriva på.

Körde taxi för många år sedan och där pratades det oxå om att på belopp under 200:- har man ingen rätt att kräva ID.

Huruvida det är en bekvämlighetsregel eller sant vet jag dock ej. McD's "egna" regel är det dock inte.

Det där reagerar jag också på, hur fan kan de få dra kortet och sedan kasta fram ett kvitto, ingen kod, inget leg:va

För att vi vill vara som jänkarna :)
Fick höra av en jänk jag snackade med för cirkus året sen att i vissa stater är det olagligt att fråga om leg när nån betalar med kort. High security är ledordet! :D

Back to topic:

Leg kollar jag gärna vid köp, ramnummer är det sämre med...
När jag besiktigade senast kollade dom inga nummer alls men däremot ändrade han färgen på min hoj i papprena då den var röd där men grå i verkligheten. Så mycket med den kontrollen :)

Det har att göra med att kontroll av Identitet är obligatoriskt först vid köp på minst 200 kr. För mindre köp måste inte identiteten kontrolleras. Butiken väljer själva hur dom vill hantera det.
Dock är det ju tack och lov så att dom flesta affärer och liknande alltid kollar legitimation eller att man ska knappa kod oavsett hur små beloppen är.

Personligen tycker jag att det alltid ska kollas legitimation om man inte använder pin-koden när man handlar. då minskar risken för att någon ska kunna handla med ett stulet VISA eller Mastercard.

Körde taxi för många år sedan och där pratades det oxå om att på belopp under 200:- har man ingen rätt att kräva ID.

Huruvida det är en bekvämlighetsregel eller sant vet jag dock ej. McD's "egna" regel är det dock inte.

Jo. Dom har fortfarande rätt att kräva ID även för mindre belopp men dom måste inte. Men för köp över 200 kr måste dom kolla ID.
Eller rättare sagt. Om någon handlar med ett stulet kort för ett belopp större än 200 kr så kommer inte butiken att få några pengar då dom inte fulgjort sina åtaganden. Har dom kollat ID så får dom sina pengar oavsett. då står kortutgivaren för smällen.

Last edited:
Kollar ramnr och alltid leg både på köpare och säljare! Farsan höll på att bli blåst av en kulturberikare när han skulle sälja sin bil. När han bad köparen visa leg "eeeh alltså, den är till en kompis .."

Man får ju pengarna, men det är fortfarande ens skyldighet att se till så rätt person skriver på papprena. Lite trist att åka på p-böter m.m då ägarbytet bli ogiltigt om personen inte existerar

Last edited:
Köpte hoj av engelsman som bor i Sverige. Han brydde sig inte värst mycket om legget jag slängde upp. Sen struntade jag i att kolla ram/motornummer.
Vart ju rent av så exalterad när man står där med ny hoj så jag missade kvittot också. Fick med orginalkvittot, fullstämplad bok och kvitton på service+tillbehör.
Ringde några dar senare och påpekade det, men han kunde inte förstå problemet då vi båda hade skrivit under ägarbytet som vart inskickat direkt. Han fyllde i ett köpekontrakt utskrivet från blocket med sina uppgifter och tyckte jag kunde fylla i resten med vad jag nu ville ha med där. Så inget krångel alls, men han tycktes lite främmande för konceptet med skrivet kvitto då ägarbyte redan var gjort.

Kan ge mig fan på att försäkringsbolag tex skulle vägra betala ut en krona om jag inte hade haft kvitto på mitt köp.

Även om tyska regler är lite krångliga så löser de ju dessa problem. Självaste bilkontorchefen i ravensburg gick ut o kollade chassinumret på min nyinköpta bil innan jag fick några skyltar.

Jag tycker 2 saker är jävligt märkligt:

1. En kinesisk motorcykel, anländ till Sverige i kartong tillsammans med ett CoC intyg som ser ut som ett hemgjort schackdiplom från en särskola, tas glatt emot av myndigheterna och en vecka efter man skickat in det patetiska intyget så får man en plåt, ägarpapper och rätten att köra omkring i flera år innan första besiktning.

2. HD med USD gaffel, fräst alumotor och skivbromsar, ny ram nytt ALLT, kan ha en identitet från -36...

Jag gillar att det finns kryphål i saker och ting, men det förvånar mig som svensk i Sverige.

( obs, detta var inte värt en ny tråd, så innan någon hatar, put a sock in it )

Hur ofta säljs hojar med felaktiga ramnummer då? Själv har jag aldrig kollat ramnummer eller chassinummer på bilar jag har köpt.
Leg är såklart en självklarhet.

Jag tycker 2 saker är jävligt märkligt:

1. En kinesisk motorcykel, anländ till Sverige i kartong tillsammans med ett CoC intyg som ser ut som ett hemgjort schackdiplom från en särskola, tas glatt emot av myndigheterna och en vecka efter man skickat in det patetiska intyget så får man en plåt, ägarpapper och rätten att köra omkring i flera år innan första besiktning.

2. HD med USD gaffel, fräst alumotor och skivbromsar, ny ram nytt ALLT, kan ha en identitet från -36...

Jag gillar att det finns kryphål i saker och ting, men det förvånar mig som svensk i Sverige.

( obs, detta var inte värt en ny tråd, så innan någon hatar, put a sock in it )

Det tycker jag också är jäkligt märkligt!

Polisen?!

Ägare kan man ju kolla via Transportstyrelsen och huruvida fordonet varit med om något är väl skitsamma med tanke på att du kommer ha dels ett kvitto/kontrakt på köpet samt att ägarbytet kommer vara daterat efter eventuella händelser...
...Och exakt vad skulle eventuell "historik" påverka ditt köp så länge det är rätt person som säljer hojen?

Och rätt vad det är har du span på dig från dag 1 utan att du gjort nått fel.... ännu :tummenupp

Och rätt vad det är har du span på dig från dag 1 utan att du gjort nått fel.... ännu :tummenupp

_592228_x-filesman150.jpg

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back