Hur många kollar chassinummer när köpa MC?

pesbob

Nybörjare
Gick med
1 Sep 2009
Hoj
Kawasaki ER6N, Suzuki GSX 750
Hej!
Undrar hur många av er kollar chassinummer när ni köper beg. MC?
Har laddat hem köpekontrakt från SMC. Där ska man ju fylla i det och kolla med regbeviset... därav min undran.

Och föresten hur många kollar leg på säljaren?

Jag kollar rubbet dom få gånger jag köpt hoj, det är inte så svårt och kostar lite tid för att undvika att bli blåst.

Leg = Alltid

Chassinr har jag kollat senaste 5 åren eller så på bil iaf.

Hoj inte tills nu, men imorgon blir första köpet från privatperson och då ska det kollas. Men tipset är väl att kolla hos handlare också =)

Vill man köra sin nyköpta beggade hoj även efter första besiktningen är det en fördel att ha kollat chassinumret. :)

Intressantare är att motornummer inte längre listas eller kollas på besiktning. Ere inte så? va?va?

Kollar alltid samt ringer till polisen och frågar om alla uppgifter på ägare stämmer samt om fordonet varit inblandat i något brottsligt... Kan ju va bra o veta...

Jodå de stämmer, var och besiktigade hojen igår, blev paff när han inte kollade ram eller motornummer :näsblod

Ram/chassinr kollar dom alltid, ingår vid varje besiktning att fastställa identitet på vad dom nu besiktigar.

Kollar alltid samt ringer till polisen och frågar om alla uppgifter på ägare stämmer samt om fordonet varit inblandat i något brottsligt... Kan ju va bra o veta...

Är det verkligen något man kan få reda på per telefon? Ex belastningsregistret är ju ingen offentlig handling.

EDIT: Läste ägare och inte fordonet =) Men frågan kvarstår, något exempel?

Last edited:

Polisen?!

Ägare kan man ju kolla via Transportstyrelsen och huruvida fordonet varit med om något är väl skitsamma med tanke på att du kommer ha dels ett kvitto/kontrakt på köpet samt att ägarbytet kommer vara daterat efter eventuella händelser...
...Och exakt vad skulle eventuell "historik" påverka ditt köp så länge det är rätt person som säljer hojen?

Kollar alltid chassinummer och service bok NOGA!
(leg/körkort på säljaren känns som självklart)

Va? Menar ni att någon skulle sälja stöldgods? Näää... :confused:

För övrigt skulle det aldrig falla mig in att köpa ett dugg av någon som heter likadant som annonsobjektet. Det kvittar vad det är eller vad det kostar.

Bilarna jag har köpt har varit av personer man har kännt till. Tex. kompis kollega. Då har jag inte kollat något leg.

När jag köpte hojarna så kollade jag inte heller leg. Jag var däremot hemma hos personerna och träffade deras familjer osv. Det kändes tillräckligt.

Möts man däremot på ett torg en sen och mörk kväll är det nog att föredra med leg.

Spelar leg. verkligen någon roll om man ändå får ett kvitto som är underskrivet?
(Man är väl inte tvungen att se till att ha ett uppdaterat adressregister till att gamla säljare man har köpt något av?!)

Mark;quote skrev:
Spelar leg. verkligen någon roll om man ändå får ett kvitto som är underskrivet?
(Man är väl inte tvungen att se till att ha ett uppdaterat adressregister till att gamla säljare man har köpt något av?!)

Ja någon anledning är det väl till att det krävs på kvitton, signaturer säger ju inte alltid så mkt. Förutom McDonalds då där varken kod, leg eller signatur krävs...

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back