Hur många kör bana?

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Hej allihop!

Har sökt men inte hittat någon lämplig tråd som svarar på min fråga... Finns det någon undersökning som talar om hur många procent av sporthojsförarna som har kört bana någon gång? Är lite nyfiken på hur vanligt det är. Med "köra bana" räknar jag all form av körning på stor bana (alltså EJ GoCart-bana) dvs. även BKK, SHK mm.

Har väl inte direkt någon sporthoj...Men bana har jag varit på och skall göra igen :)

Såg nu också att någon bumpat en poll här. Tack för det men egentligen är jag mer intresserad av hur många av sporthojsförarna totalt som ger sig ut på en bana. SH-folket kan nog tyvärr inte ses som representativt för hela sporthojskollektivet i denna fråga.

Blir nog svårt att hitta en representativ undersökning på det. Sifo bemödar sig nog inte utan en beställare.

*S* Nej, det är nog sant men jag tänkte att kanske SMC eller liknande intresseinstans kanske gjort någon?!?
Då har ju SMC ett eget forum, och eftersom du inte tycker SH är representativt så kan det ju tyckas lite märkligt att du ställde frågan här överhuvudtaget?

Rätt forum kanske?

Last edited:
Då har ju SMC ett eget forum, och eftersom du inte tycker SH är representativt så kan det ju tyckas lite märkligt att du ställde frågan här överhuvudtaget?

Rätt forum kanske?

Eller så finns det en massa sporthojsintresserade människor här som har koll på saker (även utanför SH) och är grymt mycket mer aktiva än de på SMC's forum?!? :brinnerup

Snor den här gamla tråden. Återvinning ftw... :yoparty

Jag undrar, ni som åker bana, hur påverkar det er vanliga körning
på vanliga vägnätet?

Alltså, jämfört med hur ni körde innan ni började köra bana. Kör ni lugnare nu,
samma som innan, eller ännu fortare? :va

I avsaknad av egen bankörning, blivo jag nyfiken.

på vanliga vägnätet?

Jag kör lugnare, betydligt också. Men visst händer det att man kör snabbare än tidigare men det är inte så ofta. Ligger heller inte så nära gränsen som tidigare när man väl kör fort.

Min uppfattning efter jag börjat köra bana är att jag har lärt känna hojen bättre chansar inte lika mycket, svänger bättre och har ett bättre flyt i körningen.. Jag lägger kanske 3-5 vardagar totalt på ban per år..

Ps. Roligare att gasa av sig på bana än i trafiken ( det är jag tycker )

på vanliga vägnätet?

Alla (nästan) som kör hoj vet ju att det är jävligt svårt att hålla hastighetsgränserna på fina kurviga vägar, men jag tänker ungefär så här:

Har kört tre bankörningskurser. Det är ingen tvekan om att bankörning gör att man blir mer säker att ta kurvor vid en viss hastighet. Dessa kurser har hjälpt mig att bli mycket mer avslappnad i min körning och ägna mer energi åt att reagera och fundera på de hinder som dyker upp omkring mig. Jag vet att jag känner mig trygg att ta kurvan i den hastighet jag vill och har fått bättre marginaler att hantera oväntade situationer, samtidigt som jag har fått köra av mig lite och kanske håller igen lite på landsväg... Men... jag blev senast i förrgår stoppad av polisen som (med videobevis) mätt upp mig till över gränsen till körkortsindragning vid två tillfällen, men som ändå såg till helheten och lät mig undslippa såväl böter som körkortsindragning då jag kört "snyggt" och visat hänsyn till andra, saktat ned vid bebyggelse osv... De frågade till och med om jag kört på bana och började diskutera lite detaljer kring att jag kunde hänga över lite ytterligare i svängarna osv.

Kör snabbt, säkert och förnuftigt, så blir det kanon - en bankörningskurs är en bra hjälp på traven!

Last edited by a moderator:

på vanliga vägnätet?

JAg kan inte påstå att jag kör mycket lugnare nu, men så började jag köra bana av den enkla anledningen att marginalerna på gata kändes alldeles för små om ett misstag eller något oförutsett inträffade och jag vill fortfarande bli bättre och höja min skicklighet, så för att kunna öva på ett säkert sätt kör jag bana.
Jag kör för fort fortfarande, men det går med bättre linjer genom kurvor, större marginaler (eftersom att jag inte tar ut den ökade skickligheten, om än fortfarande bristfällig, i högre hastighet eftersom att misstag fortfarande är jävligt kostsamma på allmän väg).
Bana är jävligt kul, och för mig ligger det roliga i att det är lättare att bli bättre på bana än allmän väg.

Gixxern går mest på banan, tror jag kör under 50 mil om året på vanlig väg med den.
Dock så har jag fördelen att även ha en pendlarmoppe så med den blir det 6-7 mil om dagen när jag jobbar men som sagt inte så mycket "gata" med sporthojen.

...en gammal tråd från Trixarn' minsann. :hihi

Huvva så det förändrats för en annan, gatåkat är helt meningslöst numera, det är mer fråga om transport till en glass med polarna än att dämpa fartsuget som det var en gång i tiden.

Det är så fruktat meningslöst att gasa på gatan, eftersom man inte är i närheten av det pangande man kommer undan med på bana - jag har för mycket överlevnadsinstinkt..

Något som är lite lEskigt, varje gång man tänker på det...är hur vi körde med trycksvärtan på kortet knappt torr, så jäkla odugliga på att köra som vi var. :brinnerup..och det är något man noterar bland vissa typer av förare (som ändå hållt på länge), hur de kör på gatan (jag vågar inte haka på i samma tempo iaf), och sedan kommer man till en bana och åker runt med styrfrossa. :va

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park