Hur många hojar har ABS?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag satt och läste en annan tråd här om bmw 1200 och såg att den hade ABS.

Hur många hojar är det egentligen som har ABS? Är det bara bmw som har det?

Ni som har provat hojar med ABS, hur bra funkar det? Är det lätt att bromsa hårt i kurvor med ABS?

Jag skulle förbannat gärna vilja ha ABS på nästa sporthoj jag köper. Jag gör inga stoppisar och då känns det som att det inte finns någon anledning till att inta ha det. Det måste bara vara helt suveränt att ha ABS ifall man sitter och löder på 90-vägar och det dyker upp nån traktor i en kurva.

Är det föresten någon som vet bromssträckan från 100-0 på någon hoj med ABS? Vore lite kul att jämföra mot bilar.

Tríumph har det på nya Sprint ST, honda har på blackbirden sen vetefasen men det finns säkert fler.

Stoppies borde man kunna göra med ABS ändå eller? Man låser ju inte hjulet när man gör stoppies

MrRoos skrev:
Stoppies borde man kunna göra med ABS ändå eller? Man låser ju inte hjulet när man gör stoppies

Hmm... ja det är ju faktiskt sant. Borde ju funka bra med stoppie.

bmwjohan skrev:
Jag satt och läste en annan tråd här om bmw 1200 och såg att den hade ABS.

Hur många hojar är det egentligen som har ABS? Är det bara bmw som har det?

Ni som har provat hojar med ABS, hur bra funkar det? Är det lätt att bromsa hårt i kurvor med ABS?

Jag skulle förbannat gärna vilja ha ABS på nästa sporthoj jag köper. Jag gör inga stoppisar och då känns det som att det inte finns någon anledning till att inta ha det. Det måste bara vara helt suveränt att ha ABS ifall man sitter och löder på 90-vägar och det dyker upp nån traktor i en kurva.

Är det föresten någon som vet bromssträckan från 100-0 på någon hoj med ABS? Vore lite kul att jämföra mot bilar.

Min Offroadhoj (BMW F650GS) har ABS. Det jag upplever som mest positivt är effekten när man bromsar på löst underlag (grusväg). Det känns även tryggt att veta att ABSen finns där som hjälp om jag skulle behöva panikbromsa.

ABSen gör dock inga underverk, om man bromsar så hårt att man förlitar sig på ABSen i kurvorna är bara en tidsfråga innan man vurpar.

andersbrink skrev:
Suzuki Bandit GSF1200 har haft en ABS-modell sen -98.

1998 - 2000(gen1) samt från 2006(Gen3) enligt rykte men inte på 2001 - 2005(gen2) alls vad jag känner till.

BMW generellt , Honda VFR800 från 2005(ev tidigare) Nya Triumph Sprint ST från 2005 är de jag känner till som har ABS. Förutom Bandit 1200 enligt ovan och Bandit 650 från 06.

Last edited:
vfr800 från 02 har abs(tror att det kanske är som tillval), funkar utmärkt i tex regn. :tummenupp

Samtliga mina mopeder och 125or förr hade bonn-ABS, svinbra! Aldrig några låsningar, eller några hastiga inbromsningar ;D

DrSwizz och SWE_Monstro, har ni mätt några bromssträckor med era hojar?

BMW,s delintegral ABS bromsar är helt otroliga,det känns
som att kasta ankar :tummenupp
Eller på svenska:klipper du bromshandtaget bromsar det
både fram o bak och du har ABS funtion vilket gör att du slipper
fundera på omkullbromsning!
Haken är väl om någon ligger tight bakom om du måste panikbromsa,
det är bara att hålla tummarna för att dom inte ligger rakt bakom,kan
lätt bli spännande situationer då :tungan

.

andersbrink skrev:
Suzuki Bandit GSF1200 har haft en ABS-modell sen -98.
Fanns några ex redan -97 faktiskt, har en sån.

bmwjohan skrev:

Bromstekniken i kurvor är densamma som icke ABS dvs det är inte "lättare" att bromsa hårt, på asfalt så går hjulen helt i lås innan ABS syst. kopplar på..(iofs så snabbt att man knappt märker att hjulen låser..) man kan alltså inte förlita sej på att det går att bromsa hårdare. ABS funktionen kommer mest till sin rätt när det är lite grusigt på asfalten eller på ren grusväg enligt min erfarenhet av det.. Stoppies är inga probs att göra om man känner för det..

H-D faktiskt, på polismodellerna fr.o.m 2005.

Alla -05:or med ABS eller CBS....

Honda NT650V Deauville(CBS=combined brake system)
Honda VFR (Cbs)
Ducati ST4S
Bmw R1100S
Honda Cbr 1100XX (Cbs)
Moto Gussi California EV (Cbs)
Bmw R1150R Rockster
Bmw R1150R/R 850R
Bmw K1200GT/LT/RS/S
Honda ST1300A Pan-european
Yamaha FJR 1300
Honda GL 1800 Goldwing(Abs&Cbs)
Bmw R1200C