Hur många hojar överlever till pensionsåldern?

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Funderade på en sak häromsistens, cirkus hur många procent av alla hojar överlever till pensionen? Alltså som till slut glöms bort typ längst inne i ett garage full med bråte ovanpå, och hur många som kraschas bort på vägen?
Kraschfaktorn misstänker jag är högre än för bilar.
 
Jag har regnr-sökt på riktigt många av de hojar jag köpte nya från mitten av 80-talet fram till 2000, det är ett hyggligt antal sporthojar, och jag kan tyvärr bara konstatera att den stora majoriteten har lämnat över regnumret till andra fordon:(
 
Jag har regnr-sökt på riktigt många av de hojar jag köpte nya från mitten av 80-talet fram till 2000, det är ett hyggligt antal sporthojar, och jag kan tyvärr bara konstatera att den stora majoriteten har lämnat över regnumret till andra fordon:(

Även personnumren är sannolikt överlämnade också...


Buy quality, cry once
 
Vincent Grey Flash ( 500cc racer ) har just uppnått pensionsåldern.
Av 31 tillverkade finns 48 kvar.....
 
Vincent Grey Flash ( 500cc racer ) har just uppnått pensionsåldern.
Av 31 tillverkade finns 48 kvar.....

Är det inte lite som Norton Manx. Det finns många hundra fler idag än vad som rullade ut från fabriken....

På vanliga hojar är det säkerligen inte många % av de som registrerades som finns kvar efter 65 år.
 
Är det inte lite som Norton Manx. Det finns många hundra fler idag än vad som rullade ut från fabriken....

På vanliga hojar är det säkerligen inte många % av de som registrerades som finns kvar efter 65 år.

65 år är pensionsåldern på en människa, hästar pensioneras tidigare men nu pratar vi motorcyklar! :7peta

https://www.visitisleofman.com/things-to-do/home-of-rest-for-old-horses-p1291811

Så när pensioneras en motorcykel? När blir det en gammelhoj?

Jag skulle säga när de är så gamla att det går att tävla som gammelhoj!

http://www.mchk-racing.org/?page_id=20

Man skulle också kunna säga när de blir skatte- och besiktningsbefriade eftersom de då inte används i "normal" trafik...
 
På vanliga hojar är det säkerligen inte många % av de som registrerades som finns kvar efter 65 år.

65 år är pensionsåldern på en människa, hästar pensioneras tidigare men nu pratar vi motorcyklar! :7peta
Min BSA är från 1944 och ser ut som sprillans ny. Hur många av dessa som finns kvar vet jag inte. Men min har kraschats två gånger (brunnit upp för att efter totalrenoveringen krama en björk i Skottvång) och återuppstått igen likt kärran Christine. :crash

Min Husqvarna blir 51 år i år. :)

…hade för övrigt en CB 750 Four från -73 som var i toppenfint skick. Tror den fortfarande är lika fin (såldes 2012).
 
Intressant tråd! Motorcyklar har ju egentligen mycket bättre förutsättningar än bilar att överleva till att de får veteranstatus. De rostar inte upp på samma sätt och är mycket lättare att ha stående längst bak i nåt hörn. Få hojar rasar ju heller mekaniskt på ett sådant sätt så att reparationen är dyrare än fordonets värde, lär ju vara det som dödar de flesta bilar.

Precis som för motorcyklister så är nog risken att dö i en krash som störst innan de nått de typ trettio första levnadsåren (få verka vara ute och köra skiten ur gamla hojar, jag tillhör nog en minoritet :va)

Den största risken för halvgamla hojar som ännu inte blivit veteraner är nog som någon nämnt, alla dessa klåpare som tror de har talang att bygga något häftigt. Finns en hel del duktiga byggare i landet men verkar finns oändligt många fler sopor som kapar sönder gammel-hojar och virar avgasbandage och skapar något som bara går att sälja som reservdelar.
 
Jag har regnr-sökt på riktigt många av de hojar jag köpte nya från mitten av 80-talet fram till 2000, det är ett hyggligt antal sporthojar, och jag kan tyvärr bara konstatera att den stora majoriteten har lämnat över regnumret till andra fordon:(

Betyder det verkligen att fordonet skrotats? Har för mig att regnumret får användas igen när inte fordonet varit påställt på X antal år.
 
Definiera "överlevt", jag har ett flertal gamla hojar som väl på sjukhus skulle definieras som att det ligger i koma och inte ens jag själv är helt säker på vilka som kommer att få liv igen.
 
I ditt fall kallas det nog långvård och det brukar inträffa på äldre dar. Rejsa med veteranhoj borde gå under benämningen seniorverksamhet. Båda inträffar vanligtvis efter pensionen..

Mej okej, då antar jag grovt att ungefär hälften av alla hojar kraschas bort under den aktiva livstiden.
 
Betyder det verkligen att fordonet skrotats? Har för mig att regnumret får användas igen när inte fordonet varit påställt på X antal år.

Det räcker inte med att fordonet varit avställt. Det måste vara avfört ur trafikregistret innan numret får användas av någon annan. Så länge som fordonet är registrerat så får man av den anledningen betala en registeravgift om fordonet är avställt.
Dvs om numret numera tillhör ett annat fordon så betyder det att det ursprungliga fordonet antingen är skrotat eller exporterat till annat land.
 
Jag kollade upp fem gamla hojar, en är påställd och ägs av samma person som köpte den av mig för 2 år sedan, 2 är avställda 2016 och en förra året, i juni dock. Den sista, en gixxer 750 är numer en John Deere terrängvagn som står hos John Deere Sverige AB... Den ägdes dock av mig när den blev inlöst, den blev stulen och söndervurpad, det enda som var helt var nog styrkronan och soppapumpen :gråta
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top