Hur många helger kan man tvingas jobba

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Jag har idag varit på en anställningsintervju.
De vill att man ska jobba 8h/dag onsdag tom söndag
och då alltså hålla helg måndag-tisdag. Jag pratade
med en kompis i helgen och hon sa att man inte får jobba
varje helg. Dock är hon inte jätte-insatt i ämnet.

Jag har nu skummat igenom arbetstidslagen och inte hittat
något som styrker hennes påstående.

Har hon rätt eller har hon fel??

Vidare har företaget inget kollektivavtal och hon som
intervjuade mig sa att facket iom detta inte har ett skit att
säga till om. Tjänsten har enligt annonsen på platsbanken en del
grundlön och en del provision. Tjejen jag pratade med i telefon härom
dagen sa också så men hon jobbade på rekryteringsavd och tjejen jag träffade idag (regionchef) sa att det endast är provision.

Stämmer det att facket inte kan göra ett skit. (ja jag ska ringa imorgon men någon här kanske vet lite i alla fall)

Finns det någon här som jobbar inom försäljning som endast har provisionslön? Funkar det? (I mitt fall handlar det om att sälja viasat-abonnemang i butik)Hur ställer sig facket till att inkomsten kan
variera då det vill ha en viss summa varje månad beroende på vad man tjänar?

Tacksam för svar.

Vad är det för jobb det handlar om?

Finns inget kollektivavtal så är det arbetsgivaren som säger när du får och inte får jobba.

Tror inte det finns någon annan lag än att man måste ha 36 sammanhängande timmars arbetsfri vila på 11 dagars arbete eller något sådant.

Vad har hänt med svenska befolkningen ,hur kan det vara så att vi accepterar Usa beteende nu för tiden

Vad är det för jobb det handlar om?

Finns inget kollektivavtal så är det arbetsgivaren som säger när du får och inte får jobba.

Det är ett jobb för som Viasat-säljare men man är endast i en och samma butik. Typ anställd av Viasat/mtg men man jobbar hos Mediamarkt.

Vill du arbeta på ett ställe som har en sån attityd?

Egentligen inte men jag har inget jobb alls idag och jag känner
att det skulle vara trevligt med lite mer lön än vad a-kassan betalar ut.

Är du sjukt grym på att sälja kan du tjäna bra på provision, annars e d riktigt svårt att få till en duglig lön på endast provision. Skadar dock inte att testa, då är du iaf en erfarenhet rikare. :tummenupp

Annars e d nog som Ulvhamme skriver, har ingen betydelse vilken dag du är ledig i veckan bara du har två dagar lediga i veckan.

Det är ett jobb för som Viasat-säljare men man är endast i en och samma butik. Typ anställd av Viasat/mtg men man jobbar hos Mediamarkt.

Känns inte som rätt inställning, att vilja ta jobbet för att förändra det. Tror inte man får jobba för bara provision men alla helger finns det nog ingen lag om vad jag vet. Har du inget jobb idag kan det ju va värt att testa, annars skulle jag hålla mig borta.

Helger är överskattat som fan.
Tänk vad gött med en hojtur på Måndag morgon efter att alla andra har gått och jobba, eller en skön grillkväll med vuxen dricka på en Söndag.

Har man jobb är det dessutom lättare att få ett annat!

Dessutom är det väl vuxenfilm efter midnatt fortfarande!!!

Fringe benefits for the win!

Då hade jag tagit skitjobbet (vilket jag tror att det är) för att skaffa ett bättre när det dyker upp. Du lär ha bättre möjligheter att få ett nytt när du har ett jobb än som arbetslös. Detta även om det är ett "lågstatusjobb". Även om jobbet i sig inte är någon prydnad i din CV, så visar det att du jobbar, kanske tom hedrande att du tar ett inte alltför inspirerande jobb......bättre än alternativet.

Jag jobbade endast lördag/söndag, 13 timmar per dag som processkötare 2002. Enda kravet från facket var 13 helgers betald ledighet/år vilket innebar väldigt mycket ledigt.

Men finns inget kollektivavtal är du rökt och får finna dig i vad arbetsgivaren säger.

För de som jobbar i restaurang/krogbranschen är det inte ovanligt med att jobba flera helger på rad har jag för mig.

En diskjockey kan liksom inte stå och vända skivor 8-17 måndag-fredag. Likaså gör inte en ordningsvakt någon större nytta under de tiderna.

Jag skulle vara intresserad att veta hur många säljare de har på plats samtidigt om det bara är provision. Dvs de betalar bara lön då de säljer, då tjänar de mer på att bemanna upp och alltid ha säljare redo att sälja och inte låta någon kund gå förlorad pga säljaren är upptagen. Och är det då inte mycket kunder eller sjukt bra provision finns ju risken att det inte blir så mycket flis plus att konkurrensen om kunderna blir ju stenhård (ingen går på lunch under helgerna etc..).

Nog för att jag är kapitalist, men tror mer på hållbarhet. Företaget får duktigare säljare (nöjdare kunder) om personalomsättningen inte är hög vilket den förmodat kan vara med ett upplägg enligt ovan.

Du kan ju göra en poll här där du frågar vad folk skulle svara om en viasatsäljare försöker kränga abbonemang till en, bara för att se hur lätt jobbet är.
Den kan se ut ungefär så här:

Skulle du vilja ha ett viasat-abbonemang till din teve?

a: Dra åt helvete!
b: Dra åt helvete bögjävel!
c: Dra för fan åt helvete!
d: Nej tack.

Är nog betydligt enklare att sälja i en mediamarkt butik än på telefon iallafall

Vi får vad ni röstar på. kan det bli enklare?

In med Mona igen och tillbaka till röd makt så vi kan börja spela pyramidspel igen... De va tider de :)

Det är ett jobb... Har du inget- prova!
I värsta fall blir du enfarenhet rikare! I bästa fall får du lite cash

Det finns i regen en anledning till att många företag har provision det är helt enkelt så att man tjänar kasst och dom vet om det.
Allt låter som en dröm tills man börjar jobba med det.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back