Hur många har klotat i hög fart på gata?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jo, brötat omkull med en DR800 i 70-80 km/h (kändes ändå, det japansmidet väger bly ju:)). Bakhjulet stack dit jag INTE ville ha det och en präktigt dikestur följde.
Klarade mig relativt lindrigt med trasiga muskler i axeln, ett par revbensfrakturer och en öm fot. Fick sitta och sova i 2 veckor dock då jag inte kunde resa mig ur sängen på mornarna :D
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja då, magnetröntgen utfördes (efter en del tjatande), inga (synliga) skador noterades. En kraftig hjärnskakning kan tydligen ge dessa ganska efterhängsna symptom. Kan tillägga att hjälmen hade ett parti mitt i bakhuvudet, ca 3cm i diameter, som var krossat och rätt svampigt. Så jag kan nog tacka en X-lite 801 plus full utrustning för att jag kan sitta här och skriva...

Pcs kan vara riktigt läskigt, man tror till slut att man skall hamna i ett madrasserat rum.

Kan sitta i riktigt länge om man har otur, har jag hört...

Tur att du fick det diagnosticerat och inte blev tillskriven allsköns psykofarmaka.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Körde 125:a och krockade med en lastbil. Två veckor på sjukhus och sedan sängliggande hela sommaren och sjukgymnastik och smärtor och elände och... FY, det var inte kul.

Körde sen inte hoj på tre år...

Men olyckan gjorde mig till en bättre förare (som dock inte har riiiktigt lika kul längre...).
 

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Jag gick i backen för ett par år sen farten blygsam, ca 70, men klädseln var lite bristfällig. flippflopp, t-shirt och tunna bomulls brallor, framhjulssläpp i glykol på cityringen i Västerås, gott om folk som såg. Fick skjuts till sjukan av en bekant som passerade i bil. Väl där blev läkaren sne på mig pga min klädsel, så jag fick tvätta såren själv (var i rätt gott skick ändå) sen plåstrade de om mig o jag fick åka hem.

en annan vurpa var avfart från E18, för mycket rullgrus för farten ca 140 skickade hojen in i räcket och tog spjärn mot den själv, hojen skrot jag fick några revbensbrott.

Senare samma sommar satte jag av samma omplåstrade hoj i en böj som var lite skarpare än jag väntat mig, mindre skador som föjld.

Det var första och andra sommaren meh hoj, sen har jag kört mest RR.
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Körde 125:a och krockade med en lastbil. Två veckor på sjukhus och sedan sängliggande hela sommaren och sjukgymnastik och smärtor och elände och... FY, det var inte kul.

Körde sen inte hoj på tre år...

Men olyckan gjorde mig till en bättre förare (som dock inte har riiiktigt lika kul längre...).


Fy fan, hur skedde olyckan? :3freak


Själv har jag inte gjort något värre än ett par "lowsiders" med moped för några år sedan på grus, gjorde ont även fast det bara gick runt 50 :lol
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bara i lägre hastigheter, men alla gånger gick bra utom den gång jag for in i sidan på en bil som inte lämnat företräde. Brutet lårben och lång rehab innan man var som folk igen. Hindrade iofs inte mig från att köra moppe och supermoto bara tre månader senare. Kryckorna fastsurrade på ryggsäcken... Har haft tur annars.
 

nsren

knasig skåne pojk
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Kristianstad/åhus
Hoj
r6-00 nsr 125r -99
har vurpat en gång än så länge... och det var på risk tvåan :banana nu i höst !

fick köra go kart bana, efter ett tag ökade självförtroendet även om det regnade.. till slut åkte man om kull :) körläraren var riktigt impad kan jag berätta !

Har dock smällt värre i bil, åkte av motorvägen i 190 och över en vall... hoppade en bit voltade och slog mig som fan, som grädde på moset var jag bältlös. Detta resulterade i 2 veckor på sjukhus och 2 månaders sängliggande hemma... inga ben brutna med gott om inre skador, enligt läkarna var det ett under att man överlevde
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
har vurpat en gång än så länge... och det var på risk tvåan :banana nu i höst !

fick köra go kart bana, efter ett tag ökade självförtroendet även om det regnade.. till slut åkte man om kull :) körläraren var riktigt impad kan jag berätta !

Har dock smällt värre i bil, åkte av motorvägen i 190 och över en vall... hoppade en bit voltade och slog mig som fan, som grädde på moset var jag bältlös. Detta resulterade i 2 veckor på sjukhus och 2 månaders sängliggande hemma... inga ben brutna med gott om inre skador, enligt läkarna var det ett under att man överlevde

Hoppas du använder bälte i fortsättningen :smasha
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
en tisdagstur 2007
en lagom snabb runda, ligger som hoj nr 6-7 av 10-15 st
kör en rolig väg med många snabba svängar
kommer ut på en raka som är 3-4 meter lång, krämar ur lite & ser alla framför dra iväg i 110+ eller nått.
jag ligger runt 140 när jag ser ett råddjur springa ut mitt framför & jag tvärnitar.
komprimerar framgaffeln till max, när smällen kommer.
klyver rådjuret & jag går i backen.

krossad hand, spräckt armbåge + massor av friktionsskador under skinnstället
View attachment 393915

Hur gick det för dig?
Har du bild på rådjuret?
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
wheelade över i ~100 blås med en VTR för ett decennie sen kanske.. enda gatvurpan, bana däremot :gnissla
 

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
Jag satt min MT-01:a i diket efter att jag var lite trött, ouppmärksam och hade solen i ögonen.

Jag och en kompis var ute på en underbar eftermiddagstur efter att vi meckat dit min Öhlinsgaffel på hans GSXR. Hade stannat för ett bränslestopp + glass eller nåt sånt i Boliden och efter det drog vi iväg efter en av de finaste vägar norra Sverige har att erbjuda. Vi håller lagom fart, ingen bombarrepa och inte heller jättesakta.

Vi börjar få solen ordentligt i ögonen eftersom det börjar bli lite senare på dagen så vi tar ner farten och ligger och tuffar runt hundrastrecket. Så närmar vi oss en vänsterkurva, kompisen åker före, bromsar in och svänger, men med solen i ögonen samt att kurvan är mer docerad inåt än jag kom ihåg så hamnar jag precis utanför asfalten i gruset i runt 80-90. Blir såklart lite panikslagen men försöker få upp hojen på vägen så gott det går men gruset är för löst och asfaltkanten för hög så hjulet skär ner i diket och jag skickas på en jäkla flygtur.

Dyker med vänster axel och knä först i marken med en jävla smäll. Skrapar hjälmen på sidan av skallen och mot bakhuvudet så mycket att det går hål på den. Rullar 20 meter på asfalten och ner i diket.

Ligger där och försöker känna om allt är helt. Armarna och händerna känns OK. Benen känns bra men jag var lite öm i fotleden. Kan ju inte ligga i diket så jag reser mig och ska kliva upp ur diket men känner att vänster fotled ger med sig med ett ljudligt knak. Knäar ihop av smärta och krälar istället upp på vägen och lägger mig på den varma asfalten. Tar av mig hjälm och handskar och väntar på att kompisen ska vända och komma tillbaka. Dröjer några minuter innan han är där men vi ringer efter ambulans sen blev det att spendera en fruktansvärt seg natt på Skellefteå Sjukhus med den äckligaste maten jag varit med om dagen efter. Skickades upp till Sunderby Sjukhus efter det för operation och sen blev jag hemskickad med gips i 10 veckor.

Har fortfarande rätt kraftiga besvär med foten till och från. Väldigt begränsad rörlighet i fotleden, osv.


Vad lärde vi oss av detta då?

Kör inte när du är för trött och asfalt är hårt som fan.


För jävligt, skönt det löste sig snabbt. Att du blev utskriven snabbt så du fick god mat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skojar du????:confused::va
Varför vill man se ett kluvet rådjur?? :va:va:va:va:dummer:dummer
Finns säkert andra sidor om man går igång på sånt:hihi:hihi:hihi

Varför inte, intressant att se hur skadorna blir. Också bra att veta om det går att rädda stekarna om olyckan är framme. :gnissla
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Frontat med älg i 90 på landsväg. 2v på sjukan, 2 operationer. Nu vet jag hur riktig smärta känns och hur ett uppsprättat älgkadaver luktar.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top