Hur många har fått suttit på "bänken" 2004

ecce skrev:
Börja med 250SP, då slipper du iaf nöta bänk gsxr1100R

Så resonerar de allra flesta och därför är startfälten i Rookie 600 och 1000 väldigt stora. Du och flera andra riskerar att inte klara kvalet och får titta på när de andra tävlar. Det är inte så kul. Nyteknik

Håller med dig där, billigare racing får man leta efter, dessutom slipper man bli utkvalad och nöta bänk, risken är dock stor att få tjejstryk i knatterklassen. Gsx1100r

Tänk på att R600 är en gigantisk klass, stor risk att man måste kvala till varje tävling och det kanske inte är så kul om man ligger på gränsen varvtidsmässigt. Torkel

Vill du ha fler så kan jag ju sätta mig och leta mer än 2 min??? :fatta!
Riskerar att kvala står det väl? Och med 80+ som har tagit ut startnummer i R600 så är det väl inget annat än sant? Vad har du emot 250SP? Vad är problemet? :va

ecce skrev:
Börja med 250SP, då slipper du iaf nöta bänk gsxr1100R

Så resonerar de allra flesta och därför är startfälten i Rookie 600 och 1000 väldigt stora. Du och flera andra riskerar att inte klara kvalet och får titta på när de andra tävlar. Det är inte så kul. Nyteknik

Håller med dig där, billigare racing får man leta efter, dessutom slipper man bli utkvalad och nöta bänk, risken är dock stor att få tjejstryk i knatterklassen. Gsx1100r

Tänk på att R600 är en gigantisk klass, stor risk att man måste kvala till varje tävling och det kanske inte är så kul om man ligger på gränsen varvtidsmässigt. Torkel

Vill du ha fler så kan jag ju sätta mig och leta mer än 2 min??? :fatta!
Men för böveln jag sa ju att jag kör ERF istället för R-1000, dock kan jag tänka mig att testa 250SP nån gång.

ecce skrev:
--edit--
Vill du ha fler så kan jag ju sätta mig och leta mer än 2 min??? : :fatta!

Vad ska jag :fatta! ?
Tycker fortfarande att exemplen ovan är av mer informerande karaktär, inlägg om att det kan vara värt att tänka på följande, än inlägg från "gapande talibaner". Inför den gågna säsongen såg det ut att bli extremt många i dessa klasserna.
Faktum kvarstår. R600 är den största klassen sett till antalet förare och risken är störst att en del inte får köra. Att man säger det betyder inte att man menar att alla ska skita i att köra R600/1000 eller att man säger att det sitter utkvalade förare till höger och vänster från dessa klasser.

Torkel skrev:
Riskerar att kvala står det väl? Och med 80+ som har tagit ut startnummer i R600 så är det väl inget annat än sant? Vad har du emot 250SP? Vad är problemet? :va

Titta på inlägg #10 så ser du att Björn inte har något emot 250SP.

Problemet tror jag är att Björn försöker, se inlägg #1, ta reda på hur många R600/1000 förare som fått nöta bänk och tråden spårar ur i att man ska köra 250SP samt att det är "riskfyllt" att välja R600 pga utkvalning.

Hittade bara en (Madmoose) som lyckas svara på ursprungsfrågan så jag tittade i en del resultatlistor. Har bara hittat att det var på Falkenberg samt B-racet på Sviestad som folk blev utkvalade. En liten risk finns det alltid att bli utkvald men den risken ska inte bestämma vilken klass någon väljer för så stor är den inte. För inte avstår väl någon att välja 250R bara för risken att arrangören inför 1XX%-spärr?

Till alla, lobba gärna för din klass men gör det inte på beskostnad av någon annan.

Mvh Peter

EDIT: det var tydligen 2 st som lyckats svara på ursprungsfrågan

Last edited:
Victor skrev:
Anneli fick inte starta på B-rejset på Svista i höstas men hon var den enda vad jag kommer ihåg. Och det var inte för att det var fullt utanför att det var stor tidsskillnader har jag för mig. Vilket iofs inte är så konstigt med helt ny hoj osv...

Öh.. Vi var 34 st som kvalade om 32 platser. Jag (och en till) blev utkvalade av de andra 32. Det hade inget med stor tidsskillnad att göra, även om jag gjorde en skittid :rolleyes: . Startfältet var redan fullt.

/Anneli

2004 Rookie-tävlingar som körde på SM-helgerna.

Anderstorp.
Rookie 600: 35st kvalade. ( 15st från max antal tillåtna startande)
Rookie 1000: 32st kvalade. (18st från max antal tillåtna startande)

Linköping.
Rookie 600: 30st a-final + 29st b-final. (1st från max antal tillåtna startande)
Rookie 1000: 32st kvalade. ( 2st utkvalade)

Falkenberg.
Rookie 600: 37st kvalande. ( 6st utkvalade)
Rookie 1000: 34st kvalade. ( 3st utkvalade)

Karlskoga.
Rookie 600: 32st a-final + 24st b-final. ( 8st från max antal tillåtna startande)
Rookie 1000: 40st kvalade. ( 8st utkvalade)

Knutstorp.
Rookie 600: 25st kvalade. ( 7st från max antal tillåtna startande)
Rookie 1000: 38st kvalade. ( 6st utkvalade)

Tror det var så här det såg ut. Iaf vad jag har lyckats forska fram om Rookieutkvalningarna.

Iom att det är så många med i 600 har det blivit b-finaler i år. R1000 har varit värre.

Strandelin skrev:
Titta på inlägg #10 så ser du att Björn inte har något emot 250SP.
Se där! :pannkyss
Men nu har ju "killen med koll" aka Axxexs fixat fram siffror så nu vet vi. Utan B-finaler så hade det inte varit så kul men så blir det ju för stora klasser, tyvärr är det väl så att inte alla arrangörer tycker de har plats för B-final.
Å andra sidan har man som R600 & R1000 förare ett skitlass med tävlingshelger både i SM, SO och B-rejs att välja mellan.

Ponera att alla 80 som sökt startnummer i R-600 får för sig att köra tex på Falken som tillåter 31 startande, det innebär 49 st på bänken om man inte kör A samt B final.

I R-1000 kör man bara A-final och därför är det ännu värre, men för många startande är dock ett positivt "problem" för arrangören.

Torkel skrev:
Se där! :pannkyss
Men nu har ju "killen med koll" aka Axxexs fixat fram siffror så nu vet vi. Utan B-finaler så hade det inte varit så kul men så blir det ju för stora klasser, tyvärr är det väl så att inte alla arrangörer tycker de har plats för B-final.
Å andra sidan har man som R600 & R1000 förare ett skitlass med tävlingshelger både i SM, SO och B-rejs att välja mellan.

Sen kanske man iofs inte ska glömma bort att det faktiskt var folk på tävlingar som inte fick kvala heller.
Det är trångt på SM-helgerna, tror fortfarande bästa lösningen på det är fler rena B-race.

oFFkeFF skrev:
Sen kanske man iofs inte ska glömma bort att det faktiskt var folk på tävlingar som inte fick kvala heller.
Det är trångt på SM-helgerna, tror fortfarande bästa lösningen på det är fler rena B-race.
Jag det tror jag oxå, SM/SO ska prioritera A-förarna.

Jörgen Player Special skrev:
Du får ta en sväng på min hoj nästa gång Micke!

/JPS
Jag ska prova Boxers gula som jag bes på Åsen i somras, läs prova inte tävla.

Strandelin skrev:
ingen av oss hade rätt, 37 kvalande och kvaltid nr 33 fick starta vilket ger 4 utkvalade.

33 startande var nog pga den olyckliga startkrascen???

/Peter

2st är "reserver" och plockas bort om det inte saknas förare på griden! Pga kraschen så kan man inte se att dom blev bortplockade.

Last edited:
GSXR1100R skrev:
för många startande är dock ett positivt "problem" för arrangören.
Visst är det positivt o jag tycker dom flesta arrangörer, även om det gått ut över träningstider mm, lyckats lösa det bra med B-finaler (för R600) :tummenupp

oFFkeFF skrev:
Hur är det med B-race, får man tillgodoräkna sig uppklassningspoäng på dom? Lite olyckligt isf pga många snabba kanske ser en möjlighet att relativt enkelt plocka poäng.

stavgren skrev:
Hur är det med B-race, får man tillgodoräkna sig uppklassningspoäng på dom? Lite olyckligt isf pga många snabba kanske ser en möjlighet att relativt enkelt plocka poäng.

Japp, det gör det.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back