Hur många hästar har en max trimmad motard (4takt)?

Man kan göra en överslagsberäkning av vilken effekt som är möjlig och vid vilket varv.
Vid toppeffekten lämnar en oturbad 4takt i absolut bästa fall ca 100 Nm/l i vrid. (10 - 20 % mer vid max.vrid). Det innebär ca 140 hk/l för toppeffekt 10.000 varv. En sådan 600 skulle då ge ca 0.6*140 = 85 hk. Om den 'bara' varvar 8000 blir det 0.8*85=68 hk.
Sen är det bara att räkna om för andra varv, cyl.volymer o effekter. En (sport)600a på 120 hk måste således varva runt 14000.
För 2takt el turbo gäller inte dom tumreglerna.

Sen gäller det vad grejorna kan tänkas hålla för, och där verkar medelkolvhastigheten vara ett mått på om det är rimligt varvtal eller inte för en motor med en viss slaglängd. För t.ex. 20 m/s (högt, men inte omöjligt värde) blir gränsen 7500 varv för ett slag på 80 mm, 10.000 f 60 mm slag, 15.000 f 40 mm. För 25 m/s. (högt !) hamnar varvgränsen 25 % högre för varje slaglängd.

Allt det där är som sagt tumregler idag, och inga naturlagar. Det som kommer närmast 'naturlag' är spec.vridet, Nm/l, som inte är så lätt att göra nåt radikalt åt, iaf inte för icke-överladdade motorer. Men testa gärna tumreglerna mot motorer ni känner till.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:

Sen gäller det vad grejorna kan tänkas hålla för, och där verkar medelkolvhastigheten vara ett mått på om det är rimligt varvtal eller inte för en motor med en viss slaglängd. För t.ex. 20 m/s (högt, men inte omöjligt värde) blir gränsen 7500 varv för ett slag på 80 mm, 10.000 f 60 mm slag, 15.000 f 40 mm. För 25 m/s. (högt !) hamnar varvgränsen 25 % högre för varje slaglängd.
/u

Husas 650 har väl ett slag på 82 mm å varvar ca 9000 i orginalskick ... borde ju ge rätt seriös hastighet på den lille kolven ;)

24.6 m/s om jag inte räknat fel ... vilket iåförsig e högst troligt :)

2*0.082*9000/60 = 24.6 ; verkar helt rätt räknat.
Alla motorer varvar ju förbi max.effekt, så dom behöver ju tåla lite 'övervarv' sas.
/u

Last edited:
Alla snackar hästar o ska visa sina hemmaritade bromsintyg stup i kvarten , men det är inte många som kan hantera dom när det väl är dags.... :crash :crash

L. Kongo skrev:
Alla snackar hästar o ska visa sina hemmaritade bromsintyg stup i kvarten , men det är inte många som kan hantera dom när det väl är dags.... :crash :crash

Exakt. Det känns lite som min-pappa-är-starkare-än-din-diskussion.
:zpy

Det går inte att jämföra med hur många som frågar efter bromspapper, hur mycket effekt det är i bågen etc...

- Johan

L. Kongo skrev:

det är en väldigt stor skillnad på motard banor i sverige och dom som det körs VM på har jag tyckt mig se. VM banorna är väl avsevärt större och snabbare, alltså behövs det trimmas som fan för att hänga med.
KTM`s fabrikare på 700cc ger ca 85hk :tummenupp
vilken hojtyp och storlek som gäller på svenska banor finns det ju facit på nu.....
sen är ju inte en vråltrimmad stånka ett måste heller, jag körde själv en helt standard 250 2t förra året och hängde med lätt på våra små banor :D

Ja ja, så där JÄTTELÄTT var det väl inte hänga med alla gånger om inte jag minns fel :D

4t o hk

Hej !

Råkade skriva mitt svar som en ny tråd, kolla på 4t o hk.

Mvh Supemote

Re: Re: Hur många hästar har en max trimmad motard (4takt)?

mr_rockster skrev:
När vi var på VM i tjeckien så delades det ut informationsblad om de olika teamen etc. där det t.ex (från vissa tillverkare) stod vikt + effekt. Kommer iaf ihåg att det stod typ 80 hp på KTM:s sida. Å andra sidan så vet man ju inte om det e de som bygger på 525 motorerna eller fall det e LC4 motorn som ger det då de hade båda modellerna i sitt stall....

- Johan

80 kusar är då sannorlikt på veven, det är så de brukar mäta nere på kontinenten och det är inte från en liten kittad 525:a - inte så länge det rör sig om fyrtakts-stånka.

När jag var hos Henning och bromsade min Duke för nåt år sen var det en snubbe där och bromsade sin SOS Räcer med Husabergmotor. Den gav 76 hästar på slangen, deras mål var att ta ut minst 10 hästar till.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT