ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Man kan göra en överslagsberäkning av vilken effekt som är möjlig och vid vilket varv.
Vid toppeffekten lämnar en oturbad 4takt i absolut bästa fall ca 100 Nm/l i vrid. (10 - 20 % mer vid max.vrid). Det innebär ca 140 hk/l för toppeffekt 10.000 varv. En sådan 600 skulle då ge ca 0.6*140 = 85 hk. Om den 'bara' varvar 8000 blir det 0.8*85=68 hk.
Sen är det bara att räkna om för andra varv, cyl.volymer o effekter. En (sport)600a på 120 hk måste således varva runt 14000.
För 2takt el turbo gäller inte dom tumreglerna.
Sen gäller det vad grejorna kan tänkas hålla för, och där verkar medelkolvhastigheten vara ett mått på om det är rimligt varvtal eller inte för en motor med en viss slaglängd. För t.ex. 20 m/s (högt, men inte omöjligt värde) blir gränsen 7500 varv för ett slag på 80 mm, 10.000 f 60 mm slag, 15.000 f 40 mm. För 25 m/s. (högt !) hamnar varvgränsen 25 % högre för varje slaglängd.
Allt det där är som sagt tumregler idag, och inga naturlagar. Det som kommer närmast 'naturlag' är spec.vridet, Nm/l, som inte är så lätt att göra nåt radikalt åt, iaf inte för icke-överladdade motorer. Men testa gärna tumreglerna mot motorer ni känner till.
/u
Vid toppeffekten lämnar en oturbad 4takt i absolut bästa fall ca 100 Nm/l i vrid. (10 - 20 % mer vid max.vrid). Det innebär ca 140 hk/l för toppeffekt 10.000 varv. En sådan 600 skulle då ge ca 0.6*140 = 85 hk. Om den 'bara' varvar 8000 blir det 0.8*85=68 hk.
Sen är det bara att räkna om för andra varv, cyl.volymer o effekter. En (sport)600a på 120 hk måste således varva runt 14000.
För 2takt el turbo gäller inte dom tumreglerna.
Sen gäller det vad grejorna kan tänkas hålla för, och där verkar medelkolvhastigheten vara ett mått på om det är rimligt varvtal eller inte för en motor med en viss slaglängd. För t.ex. 20 m/s (högt, men inte omöjligt värde) blir gränsen 7500 varv för ett slag på 80 mm, 10.000 f 60 mm slag, 15.000 f 40 mm. För 25 m/s. (högt !) hamnar varvgränsen 25 % högre för varje slaglängd.
Allt det där är som sagt tumregler idag, och inga naturlagar. Det som kommer närmast 'naturlag' är spec.vridet, Nm/l, som inte är så lätt att göra nåt radikalt åt, iaf inte för icke-överladdade motorer. Men testa gärna tumreglerna mot motorer ni känner till.
/u
Last edited: