Hur många ggr har era skurit?

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Nu börjar det dra ihop sej till hoj byte... Själv vill ja ha en 2 taktare men en sån får man ju int köpa för farsan för "dom skär ju bara ihop"...
Så klart tror ja int på honom så jag söker bekreftelse på andra håll... så hur många gånger har era hojar skurit??
 
jag har en fyrtaktare å den har nöpit en gång så cylindern fick honas :) räknas det?:P
 
Gondala skrev:
2539051 jag har en fyrtaktare å den har nöpit en gång så cylindern fick honas :) räknas det?:P

jo d räknas...
men 4t... av va man förstått på farsan så kan dom int ens gå sönder:tungan
 
eXter skrev:
2539057 jo d räknas...
men 4t... av va man förstått på farsan så kan dom int ens gå sönder:tungan
En 2t går sönder lika ofta som en 4t om man sköter dem. Det ska inte vara någon större skillnad. Skillnaden är att du behöver byta kolv/ringar lite oftare för att föhindra att den skär. Eftersom det oftast är mer än dubbla effekten i en 2t (förutsatt att du kör ostrypt) Kör du stryp spelar det ingen roll.
 
Lundgren skrev:
2539065 En 2t går sönder lika ofta som en 4t om man sköter dem. Det ska inte vara någon större skillnad. Skillnaden är att du behöver byta kolv/ringar lite oftare för att föhindra att den skär. Eftersom det oftast är mer än dubbla effekten i en 2t (förutsatt att du kör ostrypt) Kör du stryp spelar det ingen roll.

Va kostar kolvringar/kolvring då på ett ungefär??
 
eXter skrev:
2539079 Va kostar kolvringar/kolvring då på ett ungefär??
Skiftar väldigt från modell till modell. Till dt kostar de 400 kr eller vad det var och 400 kr för kolven ungefär. Beroende på vad du skall ha för maskin så skall ju dessa bytas med olika mellanrum. Står oftast i manualen. En dt kan t.ex rulla över 2000 mil på samma kolv och ringar medans en rs helst skall få sig ett kolvbyte innan 1000.
 
Lundgren skrev:
2539096 Skiftar väldigt från modell till modell. Till dt kostar de 400 kr eller vad det var och 400 kr för kolven ungefär. Beroende på vad du skall ha för maskin så skall ju dessa bytas med olika mellanrum. Står oftast i manualen. En dt kan t.ex rulla över 2000 mil på samma kolv och ringar medans en rs helst skall få sig ett kolvbyte innan 1000.

Har crmen skurit nån gång då???
 
eXter skrev:
2539117 Har crmen skurit nån gång då???
Nej. Kolv och kolvringar var mycket fin/fina. Enda som var, var sot :tummenupp Cylinderloppet är i mycket fint skick. Cylinder och kolv/kolvringar har gått 1000 mil ungefär.
 
Lundgren skrev:
2539065 En 2t går sönder lika ofta som en 4t om man sköter dem.
Nej, det stämmer inte riktigt. Eller, definera "sköta" så kanske...

Men eXter, när det gäller små cylindervolymer, som 125cc, är 2-takt skiten, jag skulle aldrig få för mig att köpa en 125:a som var fyrtaktare. Det är bra segt, i stort sett alla fyrtaktare blir duktigt frånkörda av en rejält trimmad modern moped, i både toppfart och accelration.

Sen bör du tänka på lite mer än bara motorn, se hojens helhetsintryck! De flesta nya 125or som är 4-takt kostar runt 30.000. En ny Yamaha DT125R kostar 45.000. Den förnyades till -03, men de enda egentliga förändringarna var utséendemässiga, ram, motor mm var likadant som på de tidigare modellerna. Den var då likvärdig med tex. Honda CRM, kawaksaki KDX mfl, och de var dimensionerade för deras ostrypta effekt, alltså ca 25hk. De flesta 4-taktare är dimensionerade för deras ostrypta effekt, vilket brukar ligga på drygt 10hk. Äldre 2-taktare har mycket mer överdimensionerade chassiemått än nya 4-taktare. De känns mer som en "riktig" hoj.

Att jämföra en DTR, KDX, CRM mfl är ungefär som i mopedsammanhang jämföra en MT5, DT50MX med moderna crossmopeder. Förutom i motorsammanhang, där är skillnaderna större mellan 4-takts 125or och 2-takts 125or. Sen är skillnaderna såklart ännu större om du vill blanda in hojar som exempelvis KTM EXC 125, gas-gas osv... Mitt råd: Köp 2-takt, då blir du garanterat nöjd.



Edit: Ja föresten, min hoj nöp en gång förra året. Den har nypt/skurit en gång på drygt 3000 mil då. En Yamaha DT125R -98 är det.
 
Last edited:
KalleNorton skrev:
2539197 Nej, det stämmer inte riktigt. Eller, definera "sköta" så kanske...

Det jag menar är. Kör du på en bra olja (helst blandad i tanken ifall oljepumpen bestämmer sig för att strejka) Byter växellådsolja regelbundet. Byter kolv och kolvringar med jämna mellanrum (beroende på effekten) Så går de inte sönder speciellt ofta. Det som blir då är ju mestadels valigt slitage som man får räkna med på alla hojar. Självklart händer saker ändå som man inte riktigt kan räkna med.
 
Last edited:
Lundgren skrev:
2539246 Det jag menar är. Kör du på en bra olja (helst blandad i tanken ifall oljepumpen bestämmer sig för att strejka) Byter motorolja regelbundet. Byter kolv och kolvringar med jämna mellanrum (beroende på effekten) Så går de inte sönder speciellt ofta. Det som blir då är ju mestadels valigt slitage som man får räkna med på alla hojar. Självklart händer saker ändå som man inte riktigt kan räkna med.
Mja, ja okej. Det känns dock lite fel att kalla kolven för en slitdel, var går då gränsen för vad en slitdel är? Cylindern?

Men med motorolja menar du väl ändå växellådsolja? :hihi
 
KalleNorton skrev:
2539481 Mja, ja okej. Det känns dock lite fel att kalla kolven för en slitdel, var går då gränsen för vad en slitdel är? Cylindern?

Men med motorolja menar du väl ändå växellådsolja? :hihi
:huvet Självklart :hihi Jo förvisso, det är sant. Det beror helt enkelt lite på hur man ser det :hihi
 
Min dt125r har skurit 2 ggr på ca 50 mil.... första gången för att förra ägaren hade meckat i motorn och glömt en bricka och andra gången för att den "nya" motorn jag köpte billigt hade kasst vevlager också och den skar igen, båda gångerna vevlagret men men.
Nu blir det total motorrenovering:rolleyes:

Så kolla noga vad som är gjort med motorn och så.
Iaf när du köper en 17 år gammal dtr:huvet

/ThorskeN
 
Last edited:
ThorskeN skrev:
2539741 Min dt125r har skurit 2 ggr på ca 50 mil.... första gången för att förra ägaren hade meckat i motorn och glömt en bricka och andra gången för att den "nya" motorn jag köpte billigt hade kasst vevlager också och den skar igen, båda gångerna vevlagret men men.
Nu blir det total motorrenovering:P
:rofl Fy fan vad jävligt :hihi
 
Joo det kan man säga, fast köper man en motor för 500kr så kan man inte vänta sig så mycket:D Dock är det konstiga att vevlagren funkar så länge man kör men stannar man och stänger av den så ramlar nållagret i veven och låser den, så har min skurit dom 2 gångerna.

Men nu ska de bli renovering som fan:P
btw någon som vet om man ska köpa ny vev eller lämna in den för byte av nållager och balansering istället? Vad kostar mest och finns det "nya" piratvevar eller nått sånt att köpa?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top