Hur många gånger kan man vurpa på allmän väg?

Har kört hoj i 25 år. Har under mina första 10 år vurpat drygt 5 gånger under gatkörning, huvudsakligen p.g.a. övermod, oerfarenhet, snabelgrus och slarv. Har inte skadat mig allvarligt nån gång.
Har kört RR ca 10 år och då kraschat ca 10 gånger för att det liksom hör till. Lite gips en gång i övrigt endast erhållit ett par coola skinnställ att visa upp vid korvmojen.
.
 
Tycker du låter som en strålande kandidat för SMC´s bankurser.
Kolla hemsidan & boka en dag på bana, kommer göra underverk.

Ang. att vurpa i trafiken: 1 gång vurpade jag 35ggr :D

Tog ut "nya" hojen 1:a April i strålande 15gr vårsol.... kom 4-5mil hemifrån när det börjar vräka ner snö :brinnerup
Det här var på hedenhöstiden, så inga mobiler... och jag är mitt i skogen.
Kör hela vägen hem i 15-20km/t, men lägger fanimig hojen i varje korsning.

Jag hade träningsvärk i veckor efteråt, av att lyfta hojen (VFR1000F)

Verkstadskillen garvade så både kaffe & snus sprutade när han såg hojen, som ju var i nyskick när jag hämtade den bara dagen innan.

Fanns inte en detalj som inte var skrapat, buckligt eller snett.
Försäkringsbolaget tvärvägrade betala:näsblod dom tyckte jag borde ställt hojen & gått hem.
(Tyckte nog jag med..... i efterhand :död)
 
Utan att moralisera kan jag nog tycka att harm an vurpat mer än 2ggr på allmän väg i trafik är det dags att tänka om, på allvar.
 
Bara amatörer som klotar :D

Ps. Kör hårt så länge livet räcker till, du märker ändå inte när det tar slut :fakta
 
Tycker du låter som en strålande kandidat för SMC´s bankurser.
Kolla hemsidan & boka en dag på bana, kommer göra underverk.

Ang. att vurpa i trafiken: 1 gång vurpade jag 35ggr :D

Tog ut "nya" hojen 1:a April i strålande 15gr vårsol.... kom 4-5mil hemifrån när det börjar vräka ner snö :brinnerup
Det här var på hedenhöstiden, så inga mobiler... och jag är mitt i skogen.
Kör hela vägen hem i 15-20km/t, men lägger fanimig hojen i varje korsning.

Jag hade träningsvärk i veckor efteråt, av att lyfta hojen (VFR1000F)

Verkstadskillen garvade så både kaffe & snus sprutade när han såg hojen, som ju var i nyskick när jag hämtade den bara dagen innan.

Fanns inte en detalj som inte var skrapat, buckligt eller snett.
Försäkringsbolaget tvärvägrade betala:näsblod dom tyckte jag borde ställt hojen & gått hem.
(Tyckte nog jag med..... i efterhand :död)

Du Benny, drifting är nog inget för dig :hihi
 
Tycker du låter som en strålande kandidat för SMC´s bankurser.
Kolla hemsidan & boka en dag på bana, kommer göra underverk.

Ang. att vurpa i trafiken: 1 gång vurpade jag 35ggr :D

Tog ut "nya" hojen 1:a April i strålande 15gr vårsol.... kom 4-5mil hemifrån när det börjar vräka ner snö :brinnerup
Det här var på hedenhöstiden, så inga mobiler... och jag är mitt i skogen.
Kör hela vägen hem i 15-20km/t, men lägger fanimig hojen i varje korsning.

Jag hade träningsvärk i veckor efteråt, av att lyfta hojen (VFR1000F)

Verkstadskillen garvade så både kaffe & snus sprutade när han såg hojen, som ju var i nyskick när jag hämtade den bara dagen innan.

Fanns inte en detalj som inte var skrapat, buckligt eller snett.
Försäkringsbolaget tvärvägrade betala:näsblod dom tyckte jag borde ställt hojen & gått hem.
(Tyckte nog jag med..... i efterhand :död)

Skrattade så morgonkaffet sprutade här med :)

Kört tung hoj i 13 år och varit inblandad i två olyckor, varav båda under de senaste två åren och båda resulterande i skrotade italienskor.

Körde hem från jobbet, lane splittandes som sig bör i Japan. En lucka i högerfilen, jag börjar svänga in när bilen framför pallnitar. Saknar kraft att svänga tillbaka ut mellan bilarna och planterar Duccen i arslet på en Merca. Jag tar givetvis på mig allt på plats - 250kkr i rep kostnader för Mercan och en halvförsäkrad hoj gjorde den hösten tuffare än vanligt. Kortad StreetFighter säljes billigt!

Sen var det dags igen förra sommaren. MV Augusta F4 var offret denna gången - absolut vackraste hojen jag ägt. Nytt skinnställ och på väg mot Toyo Tires Turnpike utanför Odawara, knappt två timmar sydväst om Tokyo. En sån där vacker dag när man sitter och ler innanför visiret och ser fram emot några öl med polarna när solen gått ner. 5 minuter innan målet bestämmer sig en bilist för att köra ut rakt framför mig på en huvudled inne i stan. Med förra vurpan i färskt minne höll jag som tur var en väldigt låg hastighet, väl under vad som var skyltat. Hojen blev dock inlöst - de är mjuka där fram de där italienskorna. Denna gången slapp jag dock akuten och kunde svinga en bägare i solnedgången.

Faktum är att vi kan inte kontrollera andra i trafiken och när känslan av odödlighet minskar med åldern får vi tankar som dessa (TS). För mig har valet blivit att lägga mer tid på bana, och nästintill upphöra med landsvägsåkat, men det är inget som jag pushar på någon annan.

Kör försiktigt därute.

ImageUploadedByTapatalk1404523390.215011.jpg
ImageUploadedByTapatalk1404523465.337792.jpg
 
Tre gånger har funkat för mig, å då har faktiskt jag varit klantarslet i ett av fallen :tungan !
Men dom senaste tjugo åren har jag klarat mig undan, å tänkt fortsätta så ! :hihi
 
Last edited:
Ja... Det är nog dags att för dig att börja analysera dit körsätt om du inte räknar ''stuntvurpor'' på tomma parkeringsplatser som gatvurpor. Dom skulle jag mer kalla banvurpor.
 
Last edited:
Som relativ nybörjare (började köra förra året) med 700-800 mil bakom mig så har jag faktiskt klarat mig helt utan vurpor, klantiga eller provocerade.

Vet inte om det är bra eller dåligt - känns som att det vore skönt att ha det överstökat så man kanske blir lite försiktigare i vissa situationer, men så är fallet.
 
Inga krascher på gata, flera på bana då det hör till och på bana är det bara skönt att vurpa. På gata finns det ju kantstenar och mängder med andra saker som kan göra ont, även om jag gillar att gasa på på goa vägar så försöker jag köra med marginal.
 
Kan inte låta bli, läser man titeln på tråden så vill jag svara:
Så många gånger du vill, finns ingen lag som säger något annat :rofl
 
Mjölnaren75. 75 är det årsmodellen på dig? isf är du 39. Det är skitgammalt i vissa kretsar.
Jag har tävlat på motorcykel i 37 år. Jag slutade med ökenrallyn för 11 år sen. Slutade tävla mx för 2 år sen. Har slutat med RR. Har åkt två endurotävlingar under -14.
Under åren jag hade ambitioner funderade jag aldrig på sundhetsfaktorn. Jag har brutit nästan allt.
Pain is temporarily glory is forever. Meeeeen nä tydligen inte. Man kommer till dagen då smärtan inte är värt lyckan.
Du är inte där. Så, fortsätt om du tycker det är värt att sätta livet till på allmän väg antar jag.
Men hur kul är det på allmän väg?:tummenupp Åtminstone anmäl dig till Manx TT så du får lite valuta för gasandet. :tummenupp
 
Som relativ nybörjare (började köra förra året) med 700-800 mil bakom mig så har jag faktiskt klarat mig helt utan vurpor, klantiga eller provocerade.

Vet inte om det är bra eller dåligt - känns som att det vore skönt att ha det överstökat så man kanske blir lite försiktigare i vissa situationer, men så är fallet.

Jag har kraschat, och inte har jag blivit försiktigare. :crash
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top