Hur många fingrar?

En kort glimt av hur det kunde vara förr:
Alla fyra klorna på hejdarn. Krama allt du är värd. Och jag menar verkligen _allt_ du är värd! Och så tar vi i ytterligare lite! Men inte f*n bromsar man upp knarren på framtofflan för det! Eller ens låser tofflan! Detta trots "bakelit" runt framfälgen.
Honda 750 Four. Låsningsfri frambroms redan på 70-talet!

Jag bromsar med tre fingrar - de tre yttersta (fran lillfingret och innaat) och haaller gasen med tummen och pekfingret. Ger bra kraft och lysande mellangaskaensla. En inte helt vanlig bromsstil har jag foerstatt. Har foersoekt aendra men det aer stoert omojligt sa eftersom det funkar bra faar det nog vara.

Bj.O.rn skrev:
Använder två, bromsar tillräckigt sent ändå.. Fått påpekande om att försöka lära mig använda fyra fingrar över greppet av Sköld, eftersom bromsarna mattas en aning å risken finns att greppet bottnar mot ringfingret annars.. Har upplevt känslan, inte behagligt..

Kan dock inte få till koordinationen mellan mellangasning å broms ordentligt med alla fyra fingrar utanpå bromsgreppet.. Blir lite ryckigt för mig minst sagt..

Önskar mig en slipperkoppling..

/B
Samma här. Det är bekvämare att bromsa med fler fringar men ju fler jag använder desto sämre funkar mellangasen, och då blir det oroligt i bakändan.

Fyra fingrar vid inbromsningar eventuellt två vid småjusteringar. Mellangasa funkar bra ändå. Man ska väl köra med det som känns bäst men som Bj.O.rn skriver finns ju risken att man inte kan utnyttja all bromseffekt om bromsarna mattas och man sitter med två fingrar kvar på handtaget.

MRX_Martin skrev:
Jag använder alltid fyra fingrar, bromsen är så jäkla kass, trotts att det ska va bland dom bästa på sägs det... skulle inte vilja testa den sämsta... Tycker jag får bättre känsla med 4 fingrar med....

NSRn va nästan läskig, känns konstigt när man bromsar hårt, den stannar ju! moppen niger bara...
Prova brembo bromsarna på en mito säger jag bara, man behöver inte ens röra bromshandtaget, det är bara till att ens tänka på att bromsa så står man still.. :D

Don Quixote skrev:
Jag bromsar med tre fingrar - de tre yttersta (fran lillfingret och innaat) och haaller gasen med tummen och pekfingret. Ger bra kraft och lysande mellangaskaensla. En inte helt vanlig bromsstil har jag foerstatt. Har foersoekt aendra men det aer stoert omojligt sa eftersom det funkar bra faar det nog vara.

Alla sätt är bra utom de dåliga. :va

Don Quixote skrev:
Det där låter ju faktiskt perfekt. Bättre hävstång i bromsgreppet och ingen risk att du klämmer fingret som är kvar på handtaget. Jag önskar att jag bromsade lika "felaktigt".

Robban_C skrev:
En kort glimt av hur det kunde vara förr:
Alla fyra klorna på hejdarn. Krama allt du är värd. Och jag menar verkligen _allt_ du är värd! Och så tar vi i ytterligare lite! Men inte f*n bromsar man upp knarren på framtofflan för det! Eller ens låser tofflan! Detta trots "bakelit" runt framfälgen.
Honda 750 Four. Låsningsfri frambroms redan på 70-talet!

men de var ju så de gick till... min 70talare har samma effektverkan på fram bromsarna.. man ska va glad att baksulan hejdas med trumbroms vid paniksituationer å liknande... :tungan

Brembo

Precis som kaZmur sa så är brembo bromsarna toppen men detta vet väll alla redan

:tomten på er

3 melersta fingrarna. Låter mitt handtag ta lite längre in,,men bara lite. Har alltid kört så, om d kan bero på att jag aldrig haft bra bromsar vet jag inte :hihi

Don Quixote skrev:

Och du klagar på att du får kramp i underarmen?? :va

Kör själv med två fingrar på greppet, ibland t o m bara med en finger som är fullt tillräcklig vid slökörning. Den ovanligaste tekniken jag sett lyckades jag plåta på Rörken i somras:

Bifogat

• broms.JPG
    broms.JPG
    14.3 KB · Visningar: 34
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup