Hur många chanser ska Elias få?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Visst, han är inte lastgammal men räcker det inte snart? Ända sedan han började köra MotoGP har han bara rejsat för nästa års kontrakt, alltså smugit runt så länge han kunnat och visat sig när det börjar bli tid för kontraktsnack. En vinst, sex podium totalt på sex säsonger får man väl se som godkänt i konkurrensen men just nu kör han i klass med vad Talmacsi åstadkom under sin tid i MotoGP.

Ja, Moto2-vinnaren måste ges en chans i stora klassen, det tycker jag, men att prestera så värdelöst på en hoj som onekligen är konkurrenskraftig, och som han dessutom fått specialmodifierad för att passa honom, är under all kritik. Vore det inte bättre att plocka in nån som har framtiden för sig och ger liknande resultat istället?

han har problem med framdäcken..... passar inte hans ringa vikt och körstil...... kör för mjukt=ingen temp..... sluta hacka på folk som ligger ned:krama

han har problem med framdäcken..... passar inte hans ringa vikt och körstil...... kör för mjukt=ingen temp..... sluta hacka på folk som ligger ned:krama
Då är det väl bara att anpassa sin körstil eller inse sin begränsning och backa ner till Moto 2 igen?

Ouch, elakt men sant, trots att jag är ett fan av Elias får man väl konstatera att han inte har i Motogp att göra. Sist och 13 sekunder bakom den framför är ju i det närmaste förnedrande.

Jo det var elakt men inte mindre sant för det.

Jag har inget personligen mot Elias men är rätt förbryllad hur man kan suga så extremt när man är "mästare" i klassen under.

Fattar inte heller vad som hänt. Det pratas om körstil hit och dit (och en anledning till att jag gillar karln, är just hans stil på banan), men vad f-n, han var ju inte så pissedålig då han körde i MotoGP sist? Eller är det bara mina rosafärgade glasögon i kombination med Alzheimer light som spökar?

Enligt vad jag förstått så är Bridgestonedäcken problemet, de har en styvare kord som gör att de måste köras hårdare än Dunlop/Michelin/Pirelli för att komma upp i rätt temp. Toni Elías jobbar mesta av alla med kroppen och är då för mjuk mot däcken.
Sen tror jag att det inte hjälpt att de har varit kallare än normalt vid flertalet race i år och däckbegränsningarna gör att Bridgestone inte haft några egentligt mjuk däck att erbjuda.

Med tanke på hur få som faktiskt kör MotoGP så känns det tråkigt att önska de som gör det ut ur serien.
Hade det funnits många på kö så hade det varit en annan sak, men om vinnarna i WSBK och Moto2 inte kan komma in och vara konkurrenskraftiga direkt - vilka ska då fylla platserna? Elias team kanske inte heller vill satsa på att försöka skola upp någon som kanske om 3-4 år kan bli något, då har den föraren ändå sannolikt bytt team på vägen.

Med tanke på hur få som faktiskt kör MotoGP så känns det tråkigt att önska de som gör det ut ur serien.
Hade det funnits många på kö så hade det varit en annan sak, men om vinnarna i WSBK och Moto2 inte kan komma in och vara konkurrenskraftiga direkt - vilka ska då fylla platserna? Elias team kanske inte heller vill satsa på att försöka skola upp någon som kanske om 3-4 år kan bli något, då har den föraren ändå sannolikt bytt team på vägen.
WSBK-killarna, Crutchlow och Spies, sköter sig väldigt bra tycker jag och det finns en hel hög från samma serie och från Moto2 som garanterat skulle göra ett mycket bättre jobb än Elias. Tex Biaggi, Checa, Haslam, Camier, Melandri, Simon, Bradl....

WSBK-killarna, Crutchlow och Spies, sköter sig väldigt bra tycker jag och det finns en hel hög från samma serie och från Moto2 som garanterat skulle göra ett mycket bättre jobb än Elias. Tex Biaggi, Checa, Haslam, Camier, Melandri, Simon, Bradl....
Biaggi: Har svårt att se att hans ego skulle prestera hos LCR, som är tredjeteam för Honda.
Checa: Körde ju för just LCR, 2007. Tror inte det skulle gå mycket bättre nu.
Melandri: På Ducati var han fältets Elias, hos Gresini gick det lite bättre men är inte övertygad om att det skulle gå mycket bättre än så nu.

De andra har väl ungefär ett CV som Cal och Elias?

Som nämnts ovan är det nog just Elias körstil som är problemet, eller rättare sagt hans oförmåga att anpassa sin körning till materialet (kanske blir så när man är "uppväxt" i GP-cirkusen och van vid att alltid kunna ändra hojen för att komma runt problemen), och jag tror att flera av dem jag nämnde skulle ha det lite lättare just på Hondan.

Iofs hade väl Melandri lite av samma problem när han körde Ducati? Stacey var ju en jäkel på att pressa framdäcket precis till gränsen (och ibland över) för att få rätt temp och därmed fäste.

Jag tror att flera av dem jag nämnde skulle ha det lite lättare just på Hondan.
Jag tror att de du nämnde också skulle hamna utanför topp 10, precis som Elias och därför ingen jätteskillnad även om de kunnat klå honom. Inte för att jag tror på kvantitet i MotoGP, men de är väldigt få nu iom. skadorna. Så gärna några av de namnen du nämnt till start, men inte nödvändigtvis på bekostnad av någon nuvarande förare.

De måste göra om poängsystemet, i samtliga lopp i år har det funnits poäng till fler än som kom i mål. Max 13 i förare har fått se den rutiga på fem körda race.

Jag tror det finns ett tiotal förare som skulle göra bättre ifrån sig direkt. Visst, de kanske skulle komma på samma placering men de skulle åtminstone kunna fajtas med resten av satellithojarna där bak och inte hamna otal sekunder efter näst sista förare i mål.

Visst, jag har haft svårt för Elias tidigare just för att han aldrig kämpar utan hela tiden förväntar sig att nån annan ska fixa det åt honom ... tills det blir dags för snack om kontrakt. Kan han inte vinna skiter han i att köra verkar det som, vilket kanske gjorde att han kämpade som en idiot i Moto2 - där kunde han vinna. Jag tycker han fått sina chanser och dessutom bränt dem. Hoppas att LCR annonserar hans ersättare snart. :brinnerup

Jag tror det finns ett tiotal förare som skulle göra bättre ifrån sig direkt. Visst, de kanske skulle komma på samma placering men de skulle åtminstone kunna fajtas med resten av satellithojarna där bak och inte hamna otal sekunder efter näst sista förare i mål.

Visst, jag har haft svårt för Elias tidigare just för att han aldrig kämpar utan hela tiden förväntar sig att nån annan ska fixa det åt honom ... tills det blir dags för snack om kontrakt. Kan han inte vinna skiter han i att köra verkar det som, vilket kanske gjorde att han kämpade som en idiot i Moto2 - där kunde han vinna. Jag tycker han fått sina chanser och dessutom bränt dem. Hoppas att LCR annonserar hans ersättare snart. :brinnerup
Han har bara varit sist i mål en gång, och en DNF. Ligger inte sist i tabellen. Om nu Elias är så dålig så att han ska bytas ut, vad säger det om de som kommer efter honom? Ska de kanske byta ut 107%-regeln till en "Elias"-regel? Alla som kvalar före Toni får starta, poäng delas ut t.o.m. Toni? I Le Mans var han med rätt bra och kämpade med några andra namnkunniga.

Last edited:
Han har bara varit sist i mål en gång, och en DNF. Ligger inte sist i tabellen. Om nu Elias är så dålig så att han ska bytas ut, vad säger det om de som kommer efter honom? Ska de kanske byta ut 107%-regeln till en "Elias"-regel? Alla som kvalar före Toni får starta, poäng delas ut t.o.m. Toni? I Le Mans var han med rätt bra och kämpade med några andra namnkunniga.

Kolla lite vilka han kämpade med och när... ;) Ja, vi får se men med tanke på materialet måste han prestera mycket mer; just nu lever han på att snabbare förare kraschar.

Kolla lite vilka han kämpade med och när... ;) Ja, vi får se men med tanke på materialet måste han prestera mycket mer; just nu lever han på att snabbare förare kraschar.
Hur tänker du nu, att en Hondaförare får inte vara en backmarker? :va Då tycker jag att vi kan vända på det resonemanget:
- Släng väck Suzuki ur MotoGP, en satsning som inte ens är halvhjärtad.
- Så kan vi slänga väck satellit-Duccarna också, de är bara utfyllnad och med för att tv-sändningen ska få med någon krasch/race.
- Support-Hondor behövs öht inte. Aoyama har fått sin plats pga sin nationalitet och ändå ligger han före Sic som enligt uppgift ska ha bättre material.
- Satellit-Yammorna är inte heller alls lika konkurrenskraftiga som ifjor, bort! Edwards långt efter Cal som inte ens är världsmästare och endast en pinne mer än Elias.

Fast det blir inget startfält att tala om kvar. Jag tycker de och Elias ska vara kvar - åtminstone tills några bättre finns med. Och som jag skrev ovan, bara förra loppet i Le Mans så bjöd Elias på underhållande kamp.

Hur tänker du nu, att en Hondaförare får inte vara en backmarker? :va Då tycker jag att vi kan vända på det resonemanget:
- Släng väck Suzuki ur MotoGP, en satsning som inte ens är halvhjärtad.
- Så kan vi slänga väck satellit-Duccarna också, de är bara utfyllnad och med för att tv-sändningen ska få med någon krasch/race.
- Support-Hondor behövs öht inte. Aoyama har fått sin plats pga sin nationalitet och ändå ligger han före Sic som enligt uppgift ska ha bättre material.
- Satellit-Yammorna är inte heller alls lika konkurrenskraftiga som ifjor, bort! Edwards långt efter Cal som inte ens är världsmästare och endast en pinne mer än Elias.

Fast det blir inget startfält att tala om kvar. Jag tycker de och Elias ska vara kvar - åtminstone tills några bättre finns med. Och som jag skrev ovan, bara förra loppet i Le Mans så bjöd Elias på underhållande kamp.

Det där är skitsvårt.

Jag har alltid gillat prototypracing men någonstans på vägen felar det.
Vissa märken är vissa är otroligt mycket bättre än de andra (i är Honda) och andra får skörda sistaplaceringar hela tiden (Suzuki, då Kawa drog sig ur...)
Som MotoGP sett ut det senaste är det ju uppenbart kass racing. Många (bland annat undertecknad) tyckte det var piss när 250 blev moto2 och blev enhetsracing, men med facit i hand blev det ju en helvetes bra racing!

Ha en maxgräns på HK i MotoGP, ta bort all elektronik och låt bäste man (han/hon som verkligen kan köra hoj överdjävligt) vinna. Min åsikt.

Sen hoppas jag Elias tar sig, Moto GP behöver inte färre förare. De behöver 20 till, som kan vara med.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul