Hur många bakdäck gör du av med på en säsong?

Hur många bakdäck gör du av med på en säsong?

• Antal röstningar
    0

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag satt och funderade lite på vad en normal förbrukning av bakdäck är för genomsnitts-gatåknings-sporthojsföraren per säsong. Kör man bana så går det av förklarliga skäl åt betydligt fler däck än om man åker söndagsturer på gata, så ni som kör bana får inte rösta :).

Jag kör ca 7-800 mil per säsong och brukar inte använda med de allra mjukaste däcken (just nu kör jag med ett Bridgestone BT014 har jag för mig). Totalt så brukar det bli max 2 bakdäck per säsong för mig, är det onormalt lite eller i linje med genomsnittet? :)

Framdäck

För att komplettera frågan, hur länge( hur många bakdäck) räcker framdäcket för er :confused:
Eller ni bytar kanske både F&B samtidigt? Tycker ni att man skall byta samtidigt för att nå
optimala egenskaper (iofs retorisk fråga :tomten ) men ändå.

Det är ju inte helt gratis :gnissla med däck så hur gör ni?

2004 gjorde jag åt 5 uppsättnigar f&b på 1200 mil.

:va

Tidigare har jag kört med beg race däck .. O då har jag bytt både fram o bak samtidigt..
Bakdäcket slits ju mest för min del .. då jag gillar att rita på marken .. medans polaren hade så gott som nytt bakdäck men urslitet framdäck .. han gillar då att göra stoppies.. *min kommentar*

Brukar klara mig en 3-400 mil per däck om jag kör lugnt och inte gasar för mycket :huvet

eisbaer skrev:
Bakdäck? Mina framdäck går år fortare.
Åfan, för mig är det helt tvärtom. Jag gör av med ett framdäck på två bakdäck. Men så är jag också alldeles för feg för att göra stoppies :).

Det ser ut som om den absoluta majoriteten gör av med max 2 bakdäck per säsong.

Tror det vart 8 bakdäck totalt förra säsongen, men köpte upp mig på ett litet lager bankörda rennsport också.

Blåflagg skrev:
För att komplettera frågan, hur länge( hur många bakdäck) räcker framdäcket för er :confused:
Eller ni bytar kanske både F&B samtidigt? Tycker ni att man skall byta samtidigt för att nå

gör nog av med ca1,5 framdäck på ett bakdäck..

2 bakdäck minst per framdäck för min del. Aldrig vågat prova göra stoppies :näsblod , känner mig för färsk på hojen.

-PLM- skrev:
Tror det vart 8 bakdäck totalt förra säsongen, men köpte upp mig på ett litet lager bankörda rennsport också.
Jävlar :). Men Rennsport är väl också osedvanligt mjuka? Hur många mil klämmer du ut ur ett Rennsportdäck?

sgtpepper skrev:
Jävlar :). Men Rennsport är väl också osedvanligt mjuka? Hur många mil klämmer du ut ur ett Rennsportdäck?

Om jag inte eldar alltför mycket räcker de ca 300mil bak och 400mil fram, jag har inte märkt någon skillnad mellan rs1-rs3 på grepp och livslängd, kanske gör skillnad på bana med nån bättre förare än mig :)

Eftersom jag kör på beg. racedäck så går det ett par uppsättningar extra. men den totala ekonomin blir bättre än att köpa nya hela tiden + att man har bäst gummi i asfalten hela tiden.

Blåflagg skrev:

Kör mest touring och stadstrafik, om man räknar antalet mil / typ av körning. Med inslag av några bankörningar/säsong samt lite högre tempo på våra veckovisa gemensamma körningar.

Samtidigt är jag ingen nisse som wheelar eller gör stopisar. Är inte bra på det och det går dessutom långsammare! :D

Nåväl, med ovanstående "inputs", får jag ut ca. 1800 - 2200 mil/ uppsättning däck och jag brukar byta båda samtidigt för det ger en så himla skön känsla efter någogra mil när de nya däcken är inkörda!

// Niklas

sgtpepper skrev:
Jag satt och funderade lite på vad en normal förbrukning av bakdäck är för genomsnitts-gatåknings-sporthojsföraren per säsong. Kör man bana så går det av förklarliga skäl åt betydligt fler däck än om man åker söndagsturer på gata, så ni som kör bana får inte rösta :).

Jag kör ca 7-800 mil per säsong och brukar inte använda med de allra mjukaste däcken (just nu kör jag med ett Bridgestone BT014 har jag för mig). Totalt så brukar det bli max 2 bakdäck per säsong för mig, är det onormalt lite eller i linje med genomsnittet? :)

Själv satte jag i 600 mil i mina då redan begagnade macadam, så det har säkert gått 1000 mil, har då också hunnit med en bandag(inte så hård körning av mig) och 5 repor på strippen(utan börnisar)

Avarage skrev:
Kör mest touring och stadstrafik, om man räknar antalet mil / typ av körning. Med inslag av några bankörningar/säsong samt lite högre tempo på våra veckovisa gemensamma körningar.

Samtidigt är jag ingen nisse som wheelar eller gör stopisar. Är inte bra på det och det går dessutom långsammare! :D

Nåväl, med ovanstående "inputs", får jag ut ca. 1800 - 2200 mil/ uppsättning däck och jag brukar byta båda samtidigt för det ger en så himla skön känsla efter någogra mil när de nya däcken är inkörda!

// Niklas

Vad kör du på, bakelitdäck lr?
Jag kör på Pilot sport och jag får ut ca 600mil bak och ca 1200mil fram på min VFR 800:a med en liknande typ av körning som du beskriver.

//Stefan

Ha ha mindre än ett. Fast till nästa år ska jag se till att jag har tid att åka, kanske hänga på ett snäpp mjukare däck för att försöka ta mej till någon bankörning och gasa.

Räkna inte ut hur många kronor/mil det blir du lägger på däck, då vill du inte köra längre...

Deny deny deny!

Sorry, han inte läsa "banåkare rösta ej"........ :huvet
får räkna av en röst på "fler än 7.. " :hihi

jag har iof ingen sh men jag sliter däck jag med, gör en jä*la massa stoppies men mitt framdäck är som nytt mitt på, på sidorna är det lite slitet efter bandagar men det verkar inte nöta alls att göra stoppies, istället nöter jag ut ett bakdäck på 300 mil, att gasa och motorbromsa (som är den rätta körstilen enligt mig) med en enstånka är tortyr för bakdäcket, har knappt spunnit nåt på det, lite när det var blött. det är nu efter ca 300 mil nästan slätt på mitten, kanske 0.3 mm kvar.

det är skit om nått. tänkte att en uppsättning ska väl räcka 1 säsong men neeej mer pengar krvävs. BLÄÄÄ ge mig pengar.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN