Hur många av er åker utan körkort här inne?

• Thread starter Thread starter Erik_G
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
troll-web.jpg

Förstår inte varför Erik_G beteer sig såhär på detta forum, Han är väldigt respekterad på andra forum, Han har byggt en av dom snyggaste BMW M3orna jag någonsin sett,Förstår inte:confused:

Bifogat

• DSC_0303.jpg
    DSC_0303.jpg
    11.3 KB · Visningar: 524
Chii skrev:
2513695 Förstår inte varför Erik_G beteer sig såhär på detta forum, Han är väldigt respekterad på andra forum, Han har byggt en av dom snyggaste BMW M3orna jag någonsin sett,Förstår inte:confused:
Ja han verkar ju vara VÄLDIGT respekterad på zatzy an moderatorerna :hihi

Jag är ju inte impad över att folk kör utan körkort, men å andra sidan så tycker jag att vi har en otroligt klen utbildning när det gäller just mc kort.
Jag tog mc kort -03 och det var skrämmande, jag lärde mig bromsa från 50,70,90 utan stress och bilar runt "jätte svårt " jag lärde mig placera hojen på vägen " tog nog iaf 40 min " jag lärde mig att göra diverse konster tex garagevändning mm, allt detta på mindre än 5h (fem timmar), sen var det uppkörning, den gick galant. Men hur mycket hinner du lära dig på FEM timmar ? jag hade kört moppe för 15år sen..

så att kortet inverkar på körningen är nog tyvärr marginellt, men som sagt när man klantar sig så finns det iaf ett visst skyddsnät runten om man har KK.
Mitt kort kostade under 6000:- och jag gjorde allt på skolan .. ganska billig försäkring tycker jag.

Jag skiter i det moraliska i denna frågan men tycker att man skall ha ett körkort av just den enkla anledningen medmänsklighet, många har skrivit det innan tänk om man råkar skada någon allvarligt då är det nice att ha en försäkring som täcker de fysiska skadorna.

Captain_Insane skrev:
kan ju säga att hans far är död, samt att hans mor ringer och tigger pengar av honnom som han inte har, han kunde inte avsluta sin elektriker utbildning för han skadade handen alvarligt pga en trasig maskin på skolan. dessutom har han betalnings anmärkning och får inga lån, han får inte änns en egen lägenhet. Utan bor som inneboende hos folk. denna killen sitter ensam på julafton. Så du har det nog bättre än du tror min vän. han köpte en crashad hojj som han med mycket vilja och möda lagat...

Det är tråkigt att höra och killen kan inte ha det lätt. Men det är fortfarande ingen klassfråga. Har man turen att ha ett vanligt lågbetalt jobb och en normal ekonomi så kan man fixa hoj och körkort. Jag menar att jag kan knappast kallas överklass. Och medelklass vet jag inte heller.

Och jag har inte gnällt över min situation, trivs bra som den är. Bara pekat ut fakta. Jag är ingen rik person och har inga extra pengar liggande. Dock så får man ju välja bort saker och ting för att ha råd med det. Sen lägger jag mig inte i om folk skall ha en motorcykel när de inte ens har en lägenhet. Jag förstår dem, hojåkande är skitskoj. Men jag hade kanske prioriterat annorlunda.

Instabil skrev:
2513748
Jag skiter i det moraliska i denna frågan men tycker att man skall ha ett körkort av just den enkla anledningen medmänsklighet, många har skrivit det innan tänk om man råkar skada någon allvarligt då är det nice att ha en försäkring som täcker de fysiska skadorna.

Det är skillnad på att köra utan körkort respektive ofärsäkrat:tummenupp

Rash skrev:
2513778 Det är skillnad på att köra utan körkort respektive ofärsäkrat:tummenupp

är det verkligen det ? har jag inget körkort för det fordonet jag framför så är det väl i princip oförsäkrat ? eller betalar försäkringsbolaget min hoj och ev invaliditet ändå ?

sen kan man ju köra oförsäkrat med hoj och då blir det väl i princip samma som innan

Instabil skrev:
2513792 är det verkligen det ? har jag inget körkort för det fordonet jag framför så är det väl i princip oförsäkrat ? eller betalar försäkringsbolaget min hoj och ev invaliditet ändå ?

sen kan man ju köra oförsäkrat med hoj och då blir det väl i princip samma som innan
Trafikförsäkringsföreningen (som ägs gemensamt av alla försäkringsbolag) går in och täcker alla skador man orsakar oavsett om man har körkort eller om fordonet är försäkrat. Osäker på om de som en normal trafikförsäkring även täcker den vållandes personskador.
Gör man sig skyldig till rattfylla eller tex grov vårdslöshet kan man få betala allt själva...

Erik_G skrev:
2511674 Jag är endast intresserad av er (oss) som åker hojj utan körkort här inne, så ni andra kan klicka på [Bakåt] och läsa en annan tråd. :D

Jag åker utan kortet. Kanske tar jag det till sommaren, men troligen inte! Vem ska ta mig? Snutarna på en rutten Africa Twin -92? :yoparty

Ni då? Orkar ni engagera er och ta kortet?

Hittade inte knappen för bakåtklick för jag ville verkligen läsa en annan tråd :mad:

R1Monstret skrev:
2512848 Nu ska vi inte mobba honom.. Framför allt ska vi inte skriva för långa inlägg.
Då slår det runt i hans reptilhjärna och svaret blir "Okey" eller "Antecknar". (Gissar på att det är för att han ska försöka få hjälp av sina klasskamrater i 8C att reda ut begreppen lite.. :pannkyss )

Näe.. Vi väntar ett par år, tills han blir myndig. Sen skramlar vi till ett gammalt skabbigt luder så grabben får sin första ÅKTUR. :såjaponken

haha! klockren:yoparty

Kamikaze kid skrev:
2511722 Platsar ju inte va!

yeah men inte så smart o köra utan kort, fall om de händer någe. nu ska man inte va någon paragrafryttare för man har väll själv råkat åka ut på en tur då o då. MEn mc kortet går ju ganska fort om man har körkort så go jul

Ducati for life skrev:
2513434 har svårt att tro att man är vettig om man kör utan körkort, det är liksom paradoxalt.

håller med dig... det jag säger är att många med körkort kör mycket värre än många som inte har på allmän väg.

värt att notera är ju att de flesta äldre mcåkarna inte heller genomgått någon mcutbildning. ända skillnaden är ju en bokstav på kortet i deras fall...

visst skulle det hända något är det ju piss att inte ha kortet med tanke på alla rättsliga följder.

KalleKulspruta skrev:
2513467 Jag skulle inte vid något tillfälle vilja ha dig i ens i närheten när jag är ute och kör.

Har man landsvägshoj så SKA man ha hojkort.

Altså. Att köpa en hoj är inte speciellt billigt. Hur har han råd med det? Man kan ta körkort för 1300:- idag. Tog mitt själv för 1500:-
Vilken samhällsklass som helst som har råd med en hoj har råd med ett körkort för ovanstående summa.

ser inte hur man kan ta bilkörkort och mckörkort för 1300:-, jag vet en hel del som inte har råd att ta körkort, trodde jag alla gjorde. hojjen han köpte var crashad

Last edited:
sandstream skrev:
2513801 Trafikförsäkringsföreningen (som ägs gemensamt av alla försäkringsbolag) går in och täcker alla skador man orsakar oavsett om man har körkort eller om fordonet är försäkrat. Osäker på om de som en normal trafikförsäkring även täcker den vållandes personskador.
Gör man sig skyldig till rattfylla eller tex grov vårdslöshet kan man få betala allt själva...

Jo de funkar precis som ett vanligt försäkringsbolag, täcker alla kostnader, även för den vållande.

Erik_G skrev:
2511674 Jag är endast intresserad av er (oss) som åker hojj utan körkort här inne, så ni andra kan klicka på [Bakåt] och läsa en annan tråd. :D

Jag åker utan kortet. Kanske tar jag det till sommaren, men troligen inte! Vem ska ta mig? Snutarna på en rutten Africa Twin -92? :yoparty

jag åkte rätt så länge utan kortet, körde nog lugnare då än vad jag gör nu.. jag ser faktiskt inget fel i det, men sen är det ju olika från fall till fall hur mycke erfarenhet man har av motorcyklar och så vidare... jag ser endast körkortet som ett nödvändigt ont för att försäkringen ska gälla.. förståndet sitter definitivt inte i körkortet.. den saken kan nog alla skriva under på..

nu har jag dock körkort och känner mig lite friare lite vildare;) snabba på att ta kortet! vore surt att lägga en vurpa oförsäkrad... kan bli dyrt

Küngen skrev:
2511691 Ajaj... Ingen bra idé

Vad är dummast? Posta en tråd på SH om att man kör utan KK eller att köra utan KK?

köra utan kort är ju helt klart smartare....MEN är är som jag å många fler tror så är det bara någon som vill egga lite moraltanter här omkring, å det är ju alltid skoj....hehe

BTW: orka bara läsa första sidan i tråden men känner att den är skitkul ändå....

Maciej EVO VI skrev:
2513088 Nja skyll inte på att det är för att han är från zatzy. Är moderator på det forumet och hade han skrivit inlägg som han gör här så hade hans trådar blivit låsta för länge sen och han hade blivit varnad eller avstängd. Att han skriver som han gör har nog mindre med att han har varit på zatzy och göra och mer med ålder/mognad.

ville inte skylla på zatzy. det är ett okej forum om en del hade hållt en lite högre nivå där inne.. och då jag hängt där ett bra tag vet jag att du och kleiv gör ett jäkla bra modererande ,, ville mest belysa att han kanske skriver sånna här piss och skittrådar eftersom han inte får samma uppmärksamhet för sin fighter här som han fåt för sina bilar på zatzy. och eftersom han nu verkar sukta efter uppmärksamhet och brista i mognad så var detta det enda vettiga sättet han kunde komma på att få samma uppmärksamhet..

do you se what i am sayin. så inget illa mot zatzy . det har sina svagheter det forumet med precis som här med dom svagheterna är användarna och inte moderatornerna..

ha det gott.

och en liten hälsning till grubbe... väx upp för satan..:arsele

Sätter man på sig en hojj och aldrig kört innan och utan körkort bromsar man troligtvis inte ens med frambromsen.. Jävla idiot

Erik_G skrev:

Frågan är hur pass säker en körkortslös snubbe e på att köra....hojsnutar har väll ändå rätt omfattande utbildning + oftast ett gediget privat hojintresse!
Jag tror vilken hojsnut som helst plockar typ 99% moppisar !
eller??

flipsyde skrev:
2514542 jag åkte rätt så länge utan kortet, körde nog lugnare då än vad jag gör nu.. jag ser faktiskt inget fel i det, men sen är det ju olika från fall till fall hur mycke erfarenhet man har av motorcyklar och så vidare... jag ser endast körkortet som ett nödvändigt ont för att försäkringen ska gälla.. förståndet sitter definitivt inte i körkortet.. den saken kan nog alla skriva under på..

nu har jag dock körkort och känner mig lite friare lite vildare;) snabba på att ta kortet! vore surt att lägga en vurpa oförsäkrad... kan bli dyrt

håller med dig till 100%

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...