Hur många åker med skinn??

Slitstyrkan är säkert samma,dock dödar ju friktionsvärmen syntetmaterial som tex condura rätt fort,medans skinn inte smälter.

Jag kör alltid med skinn, känns säkrare och den känslan av säkerhet gör mig stabilare i min körning... Provade en polares hoj en gång när jag bara hade jeans o t-shirt (och hjälm), skulle bara köra fram och tillbaka på en rak väg, provade att wheela lite grann men det kändes helt skumt...blev nervös och darrig som fan... Textilkläder ger mig lite av den känslan med, så gogo skinn :)

Ingen som har berört detta materialet som bilden illustrerar. Slitstarkt och med hänsyn till livslängden förhållandevis lätt. Personligen så väljer jag skinn.

Dom som kör stunthoj verkar ju ha koll på skillnaden att vurpa med och utan skydd. Borde kunna få värdefull info från dom. En keps skyddar ju till viss del, som en crosströja ungefär.

Bifogat

• 5003976.jpg
    5003976.jpg
    88.9 KB · Visningar: 64
  • paulstandupoct42003.jpg
    paulstandupoct42003.jpg
    100.3 KB · Visningar: 89
Last edited:
sikin dårå. kännd lättare att ta på sig änn.

Benskydd.
brallor.
ryggskydd.
bröstplatta.
tröja.
ojj glömde arbåge skydden. av med tröjan.
armbågsskydd.
tröja.
stövlar.

Jag som (ofrivilligt) prövat på skillnaden mellan ett textil-ställ och skinnställ väljer helt klart skinnställ om man ska åka över 70 km/h. Efter att ha kört omkull i stan och glidit på textilställ i 35 km/h kan jag bara gissa att det bara blir sopor kvar av ett sånt ställ om man går omkull i lite högre hastigheter. Skinnstället prövades i ca: 100 km/h och det blev endast lite repor och någon söm som släppte, men jag hade inga skrapsår någonstans.

Ingen som har berört detta materialet som bilden illustrerar. Slitstarkt och med hänsyn till livslängden förhållandevis lätt. Personligen så väljer jag skinn.

Dom som kör stunthoj verkar ju ha koll på skillnaden att vurpa med och utan skydd. Borde kunna få värdefull info från dom. En keps skyddar ju till viss del, som en crosströja ungefär.

haha.. De kanske har ramlat så många gånger så att de byggt på sig läderhud vid de utsatta ställena på kroppen...

Last edited:
När jag kör till/från jobbet, garaget eller bara till en polare (=vardagskörning, oftast inom tullarna) så kör jag med skinnbrallorna och goretex-jackan.

Då mitt skinnställ är för kort (jag är så lite och klen att ett längre ställ blir fladdrigt) så är det bara skönt om man sitter på hojen. Inte gå runt i. Dessutom syns paketet rätt bra om man ställer sig upp...

Därför kör jag med skinnbrallorna och goretex-jackan. Dessutom har jag alltid full utrustning. Jag har på nåt sätt fått in det i huvet så bra att jag känner mig konstig om jag inte har allt på mig.

Så fort det handlar om planerad "kreativ körning" eller bankörning åker hela skinnstället på.

Det är fördelen med ett delat ställ.

Skulle det regna eller nåt så åker ju naturligtvis skinnbrallorna av och goretex-brallorna på.

/Lucky9

Duuuh!! Keps är ju riktigt bra!!!! kastar du en hjälm i backen så går den sönder men inte en keps:D

sikin dårå. kännd lättare att ta på sig änn.

Benskydd.
brallor.
ryggskydd.
bröstplatta.
tröja.
ojj glömde arbåge skydden. av med tröjan.
armbågsskydd.
tröja.
stövlar.

Du glömde gå på toa!! av me allt igen :D

Last edited:

Men släpp en hjälm och en keps från 15:e våning är väl deras melodi?

Edit: äääsch, sen som vanligt..

Last edited:
Alltid skinnställ (nästan).
Åker jag ner på stan en sväng, eller bara ett ärende i stan blir det textil. Dock alltid ryggskydd, handskar och hjälm såklart.
Annars skinnställ.

Åka hoj = textil
Köra hoj = skinn

Ska man ut o köra ordentligt blire skinnställ.

Kortare turer till typ polare, affären etc.
Så blire vanliga kläder med ryggskydd under tröjjan.

I stort sett alltid helställ i skinn, det är överlägset om man råkar kana på backen. Dessutom tillfixat så att jag får plats med riktiga knäskydd och skyddsväst under. Allvädersställ kör jag bara med på korta provturer eller med Uralen (den går inte fortare än att det räcker :D ). Dock fortfarande med riktiga skydd under som sitter på plats. Inbyggda skydd i ställen flyttar sig bara och är otillräckliga i många fall (ordvits)...

Kärringen fick ett nytt Shift M1 ställ o hjälm,tur att de kosta 5500kr bara så vart man inte allt för fattig:gnissla hon håller sig hel från vurpor får man hoppas iaf:corn

Bifogat

• IMG_2757.jpg
    IMG_2757.jpg
    33 KB · Visningar: 99
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti