Hur många åker med skinn??

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hur många åker med skinnställ i Sverige på bana / gata?

Kollar man på Supermoto från staterna så verkar ALLA åka i crosskläder. Visst, de har mycke jord-sektioner, men ser ju rätt livsfarligt ut att skrota på asfalt med crosskläder....

Det ser ut som vanliga crosskläder men är inte det. Iaf inte brallorna, de är nån slags hybrid med skinn (80% totalt) på de mer utsatta ställena och textil. Tröjorna är däremot vanliga men de har rejäla skyddsvästar på sig under.
Ser rätt avslappnat ut men jag vet vad jag väljer den dagen det ska kanas på asfalten (kanske skulle välja sånt outfit om jag visste att jag bara skulle köra runt i stan)...

Byxor ($299), tröja ($42), skyddsväst ($239)

07_GP_jersey_black.jpg
06_speed_jacket.jpg

07_speedpants_blk.jpg

Skinnställ!
Annars hade Jag inet haft det så bra just nu.
Var en rejäl markstyrning för ca 3 veckor sedan om Jag inte hade haft dom skydden Jag hade så skulle min axel varit färdig. Nu är det bara ett ben som inte sitter där det ska.
Krossade axelskyddet i stället efter en flygtur på ca 20 m, blev skraphål på ryggen när man gled vidare. Det var iof på bana men det gick bara i ca 70km/h, så det behövs inte så mkt för att det ska gå illa.

Så för mig är det ganska lätt vad man väljer även i fortsättningen :)

Textil!
gillar inte värme, kanske får jag bittert ångra det en dag! Men jag har samtidigt läst att det finns textil som skyddar lika bra som skinn nu för tiden.
Så det är nog inte helt kasst att inte välja skinn.

Absolut skinn, vågar inte tumma på säkerheten!

Kommer ihåg en vän på den tiden man körde trimmade mopeder. Han hade på sig en mockajacka och åkte omkull. Han fick skapliga brännmärken.

Textil!
gillar inte värme, kanske får jag bittert ångra det en dag! Men jag har samtidigt läst att det finns textil som skyddar lika bra som skinn nu för tiden.
Så det är nog inte helt kasst att inte välja skinn.

Bullshit att textil skyddar vid en marksyning. Textil med inbyggda skydd kan absorbera en smäll lika bra som ett skinnställ. Men när det gäller friktion så är bränns det håll nästan med en gång

Bullshit att textil skyddar vid en marksyning. Textil med inbyggda skydd kan absorbera en smäll lika bra som ett skinnställ. Men när det gäller friktion så är bränns det håll nästan med en gång

Jepp, testat i 90knyck. Skiten smälte fast i skinnet. GÖÖÖRSKÖNT att ta bort Gore-tex mos ur porerna. Nejtack, endast kohud utanpå numer.

Döda inte budbäraren :-)

Det finns lab som testar friktionståligheten....jag redovisar bara vad tester redovisat för mej.
Men visst det kanske finns skinnfriktionsdoktorander här som vet mer, i så fall. Upplys mej!

För övrigt är goretex ett gummimembran och har nada att göra med tålighet.
Även fast jag fattar att det inte är skönt att få det inbränt i huden.

Last edited:

Det finns lab som testar friktionståligheten....jag redovisar bara vad tester redovisat för mej.
Men visst det kanske finns skinnfriktionsdoktorander här som vet mer, i så fall. Upplys mej!

Klankar inte ner på dig men skulle gärna vilja ha en länk till detta test. Tar de med i beräkningarna inte bara underlag utan temperaturer. Sen finns det olika typer av asfalt, har däremot ingen aning om vilka typer av friktionsmaterial de har använt mot textilkläderna som de har testat på.

Nyfiken. :rolleyes:

Beror väl lite på vad man väljer för fabrikat? :va
Cordura sägs väl vara rätt bra utan att vara snordyrt

EDIT: nu säger jag inte att textil är lika bra eller bättre eller så
bara för att vara tydlig, påpekar bara att man har kommit nära skinn senaste åren, läste det i nån tidning (allt om mc, mc-folket eller bike), men då är det väl dom dyra märkena

Last edited:
Vi kanske pratar om olika saker bara??
Ni kanske tror att jag pratar om en hockey tröja medans jag i själva verket pratar om material som CORDURA: Otroligt slitstyrka och tålighet som kan mätas som skinn men väger hälften så mycket.
eller
BATAVIA: Blandning av Cordura och Kevlar från Du Pont. Har större tålighet än normal Cordura tack vare världens starkaste material, Kevar.

BIKE gjorde ett test förra året som visade att de bästa textilkläderna hade samma slitstyrka som skinnställ. Ska leta fram det där testet sen, ska till Malmöfestivalen nu dock.

Den stora skillnaden är att ett skinnställ sitter tajt och bra, skydden sitter där de ska och när man kraschar så kan man glida på skinnet som det var tänkt att man kan medan man på textilstället oftast börjar tumla runt eftersom det hakar tag i asfalten - precis som ett skinnställ som inte är tillräckligt tajt.

Cordura är ett slitstarkt material och används bla mkt flitigt i arbetskläder. Hur det skyddar mot asfalt vet jag inte. Själv kör jag i offroad byxor med lösa knäskydd under samt helkroppsskydd EVS och hoodtröja. Grymt mkt skönare att köra i men vet som sagt inte hur det skyddar mot skrapsår då jag inte klotat än...:tuttar

BIKE testet har jag oxå läst.
Tänk oxå på att det även finns dåliga skinnkläder.

Så här snygg arm får man utan skinnställ.

Bifogat

• Picture 5555556.jpg
    Picture 5555556.jpg
    30.7 KB · Visningar: 113
Så här snygg arm får man utan skinnställ.

Har tyvärr fått likadant sår med skinnställ, skulle aldrig köra bana utan skinn iallafall. Sen har ju textilkläder även en kardborreffekt mot asfalt så risken att börja snurra är betydligt större. Fast ska jag bränna och krubba glass så åker lindstrandarna på...:)

Både och...
Har marksynat på bana några ggr. En gång mkt sakta i textil, Brallorna blev skit kvar av. Racestället syns knappt mindre vurpor... Föredrar dagligen dock textil ... av lathet kanske :dummer

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph