Hur mäter ni Rake och Trail?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Själv fuskar jag och mäter gaffelbenslutningen, men man kan ju inte vara helt säker på att styraxeln är parallell med gaffelbenen. :(
 
Ungefär som du tror jag...

Har mätt med hojen lyft i taket så att fjädringen är helt avlastad (fritt sag), alternativet skulle ju vara när den står på marken (statisk sag) eller med mig på (rider sag), vet inte vad som är "rätt" här.

Nollställer vinkelmätaren mot en rak passbit under fram och bakhjul sen mäter jag vinkeln på gaffelkronan. Framhjulets omkrets. Formeln (wikipedia, flera böcker om chassidesign) är Trail = (Rw * sin(Ar) - Of) / cos (Ar) där Rw = framhjulets omkrets, Ar = styrvinkeln och Of = offset. Har försökt härleda den några timmar men ej kommit hela vägen, hittar ej pappersblocket nu, någon som har sin trigometri fräshare kanske kan?

Har också mätt ngn gång manuellt med laser etc..stämde väl med ovan men sjukt mkt bökigare.
Trail_motorcycle.pngrake_trail_calculator_image.jpg
 
Ungefär som du tror jag...

Har mätt med hojen lyft i taket så att fjädringen är helt avlastad (fritt sag), alternativet skulle ju vara när den står på marken (statisk sag) eller med mig på (rider sag), vet inte vad som är "rätt" här.

Nollställer vinkelmätaren mot en rak passbit under fram och bakhjul sen mäter jag vinkeln på gaffelkronan. Framhjulets omkrets. Formeln (wikipedia, flera böcker om chassidesign) är Trail = (Rw * sin(Ar) - Of) / cos (Ar) där Rw = framhjulets omkrets, Ar = styrvinkeln och Of = offset. Har försökt härleda den några timmar men ej kommit hela vägen, hittar ej pappersblocket nu, någon som har sin trigometri fräshare kanske kan?

Har också mätt ngn gång manuellt med laser etc..stämde väl med ovan men sjukt mkt bökigare.
View attachment 451864View attachment 451865

Kalla X = Trail utan offset Hjulets radie = Rw

X/Rw = tan Ar = sin Ar / cos Ar => X = Rw x Sin Ar / Cos Ar

Kalla Y = hur mycket Trailen minskar pga av Offset = Of
Of är en närliggande katet i en triangel med en vinkel = Ar och hypotenusan = Y

Of / Y = cos Ar => Y = Of / Cos Ar

Trail = X - Y = Rw x sin Ar / Cos Ar - Of / Cos Ar = (Rw x Sin Ar - Of) / Cos Ar

VSV

Förutsätter att gaffelbenen är parallella med axeln genom styrhuvudet.
 
Last edited:
Om hojen har fjädring baktill så ska någon sitta på hojen för att simulera verkliga körförhållanden.
Citat: If your bike is equipped with a rear suspension, have someone sit on the seat when you make the measurements to simulate your actual riding condition. Slut Citat.
http://www.thompsonchoppers.com/rake-and-trail-calculator/

Är gaffelbenen parallella med axeln genom styrhuvudet
så borde det vara lättast mäta lutningen / vinkeln / Rake angle på ett gaffelben.
När någon sitter på hojen.
Med en vinkelmätare och en tråd med vikt för att se vad som är rakt ner.
Men först gäller det ju att golvet som hojen står på är plant. Vattenpass.
https://www.rbracing-rsr.com/rakeandtrail.html
 
Last edited:
Kalla Y = hur mycket Trailen minskar pga av Offset = Of
Of är en närliggande katet i en triangel med en vinkel = Ar och hypotenusan = Y
Of / Y = cos Ar => Y = Of / Cos Ar
Trail = X - Y = Rw x sin Ar / Cos Ar - Of / Cos Ar = (Rw x Sin Ar - Of) / Cos Ar
VSV
Kanon!
X är jag helt med på men hittar inte riktigt var triangeln för Y hamnar i ovan skiss?

Är den planfräst? (det är inte mina)
Är den, går väl annars bra att mäta på toppen av gaffelbenet. Har använt en digital gradskiva likt denna https://www.conrad.se/p/digital-gradskiva-toolcraft-to-4988565-360-1662855
 
Tack, visste var jag ville ha Y och Of men var inte helt säkert på att Ar stämde in där!
Allltid gött att förstå vad det är man mäter och räknar fram.

Jag var också osäker. Men det "kändes" rätt. Lyckades visa det.
 

Bifogat

  • 20191219-Trail-2.png
    20191219-Trail-2.png
    7.8 KB · Visningar: 22
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top