Hur mäter man om ramen är rak?

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
Dum fråga kanske, men efter att ha lagt hojjen diket med en ganska rejäl krash så vill jag gärna veta om ramen är helt hel. Har kollat noga och inte hittat några sprickor eller ens någon lackskada på ramen.

Som rubriken lyder, hur mäter man på bästa sätt att ramen är riktigt rak :va och om den är lite sne går det att räta till den och ungefär vad kan det kosta? Hojjen i fråga är en FZ750 -88 (med stålram).

Tokigakon skrev:
2081160 Dum fråga kanske, men efter att ha lagt hojjen diket med en ganska rejäl krash så vill jag gärna veta om ramen är helt hel. Har kollat noga och inte hittat några sprickor eller ens någon lackskada på ramen.

Som rubriken lyder, hur mäter man på bästa sätt att ramen är riktigt rak :va och om den är lite sne går det att räta till den och ungefär vad kan det kosta? Hojjen i fråga är en FZ750 -88 (med stålram).

Det enklaste är väl om du kör den och tecken på ramsnehet kan vara

Den drar åt ett håll
wobbel i högre hastighet
svänger lättare åt ett håll

Kolla styrstoppen om dom är påverkade om kontakt med ramen har skett detta är en ganska bra indikator

Spårar fram och bakhjul

Ska man vara exakt kan man montera hojen i en jig som kan mäta om den avviker.En procedur som kan göras ganska enkelt borde inte kosta, själva riktningen kräver lite mer och kostar sannolikt något mer.
Om den skulle vara sne kanske de e billigare att hitta en beg ram för någon 1000 lapp och göra ett par dagars jobb själv.

Detta är vad jag tycker

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...