Hur mäter man kedjespel? (en annorlunda fråga faktiskt)

rootkit

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
Triumph Tiger 800 2012
Hej alla.

Har sökt och sökt efter svar på hur man mäter kedjespelet och har hittat miljontals svar på var på kedjan man ska mäta och vad spelet ska vara, men inte EXAKT HUR man mäter, dvs vilka mätpunkter man ska använda sig av. Här är en fin illustration :)

kedjespel.jpg

Enligt instruktionsboken till min Kawasaki ZR-7 -00 så ser det ut som att man enligt illustrationen ovan ska mäta mellan linje 1 och 6 (de gröna) för få fram rätt spel, dvs 30-45 mm. När jag mäter spelet nu så är det ca 45 mm mellan dessa linjer, men jag tycker kedjan verkar väldigt spänd trots att mätvärdet gränsar till för mycket spel. I instruktionsboken till min Honda CBR900RR -99 så ska man mäta mellan linje 2 och 5 (de blåa, alltså mitten på kedjelänkarna) och då ska spelet vara 30-40 mm.

Med tanke på att instruktionsboken till Hondan anger andra mätpunkter än Kawasakin och att jag tycker kedjan känns lite för spänd så undrar jag hur ni brukar mäta kedjespelet? Spontant skulle jag mäta spelet mellan linjerna 1 och 4 (grön-röd) eller 3 och 6 (röd-grön), men blir osäker när instruktionsboken är så otydlig.

Spontant skulle jag mäta spelet mellan linjerna 1 och 4 (grön-röd) eller 3 och 6 (röd-grön), men blir osäker när instruktionsboken är så otydlig.
Jag gör som i citat.
Hojen på depåstöd.
Jag mäter kedjespelet på olika ställen av kedjan genom att vrida bakhjulet 1/2Varv (ca 20kugg) och göra om. Gör 5 mätningar. Väljer där kedjan är taitast och spänner kedjan så spelet ligger ungefär i mitten av intervallet eller lite större.
Vid för stort kedjespel, ökat slitage på kedjedrev och kedja.
Vid för litet kedjespel så kan utgående lager och tätning vid utgående lager (vid primärkedjedrevet) få stryk. Kan ibland först märkas genom oljeläckage genom axeltätningen.

Last edited:
Det är absolut inga fel med att va noggrann, inte ett dugg. Men man ska inte göra det onödigt svårt för sig heller. Tillverkaren har ju lämnat en tolerans på 25-30% av totala spelet, vilket borde flagga för att det inte är nån kvantfysik det handlar om.
Sunda förnuftet säger att man bör inte uppnå maxmåttet under trycket av en fågelfjäder, ej heller ska man behöva ställa sig på kedjan för att nå minmåttet.

Centralstödet, kör med ögonmått, sätter en fot under kedjan och lyfter/släpper.

Hur många mm? ingen aning hur mycket ögonnmåttet är inställt på, bara så att det "känns" rätt.

Gör en "fotkontroll" till som avslutning när den inte står på centralstödet.

I din skiss så skulle jag mäta 1-4, 2-5 eller 3-6.

Last edited:
sen skiljer det ju också i instuktionen på om man skall sitta på hojen eller inte...

en som skrev om att packboxar mm kan ta styrk om kedjan är för spänd, du kan få stryk själv med.
med för spänd kedja så kan inte bak-fjädingen jobba fritt !
om du kommer körandes ner i en svacka t.ex och fjädringen skall komprimeras, tar då kedjan stop för det så kan det bli lite katapultverkan uppåt.....

Tag ett spännband, spänn från ena svingen över sadel/kuts/pakethållare ned till andra svingen. Spänn nu så att centrum för framdrev,svinglagring och bakdrev ligger i linje. Nu kan du spänna så att kedjan är nästan helt spänd utan risk för överspänning.
När du sedan släpper spännbanden så kan du mäta precis hur du vill bara du mäter på samma sätt varje gång, du har fått ett eget mått på en bra spänd kedja.

Tack för alla tips och råd! Det låter som att instruktionsboken var väldigt otydlig och att jag bör mäta enligt min spontana tanke. Gjorde det nyss och såg att jag då får ett spel mellan 25-30 mm så jag lär nog släppa efter lite på kedjespänningen innan något går sönder.

Hur raketforskning kan det vara ?

Sätt dig på den, studsa på sadeln ett par ggr o kolla så du inte maxsträcker kedjan utan det är fjädring hela vägen.

Sitt kvar i sadeln och peta på kedjan med foten, kan du röra den en cm eller två då, och den inte max sträcker då du fjädrar ner bakfjädringen så är den ok.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti