Hur mäter man kedjan

Ducce Micke

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Eslöv
Hoj
2002-Ducati ST2
Hej!
Undrar hur man mäter kedjan för att se om den börjar bli dålig. Är det centrum mellan nitarna eller?
Mvh
Mickeninja
 
Hej

Centrum mellan tex 25 länkar (nitarna) är ett bra sätt. Mät på några olika ställen också.
 
Hej!

Jag hade tänkt mäta på 20 nitar som dom beskriver i handboken och även mäta mellan 2 nitar. Men blev inte riktigt klok om man skulle mäta mitten på nitarna eller var. Men har luskat ut att mäter man 20 nitar så är det från mitt till mitt på nitarna och mäter man mellan 2 nitar mäter man mellan nitarn mitt på kedjan. Om jag har fattat det rätt.
Mickeninja
 
Hej!

Jag hade tänkt mäta på 20 nitar som dom beskriver i handboken och även mäta mellan 2 nitar. Men blev inte riktigt klok om man skulle mäta mitten på nitarna eller var. Men har luskat ut att mäter man 20 nitar så är det från mitt till mitt på nitarna och mäter man mellan 2 nitar mäter man mellan nitarn mitt på kedjan. Om jag har fattat det rätt.
Mickeninja


20 länkar går lika bra, det viktiga är att det är några då ett mätfel på några tiondelar blir väldigt lite per länk gentemot om du bara mäter på en länk.

Spelar ingen roll om du mäter från änden på plattan till änden på 20 plattor bort eller mitt på nit till mitt på nit etc. Bara du mäter från 'samma' ställe så blir det bra.
 
Vad har en fräsch kedja för mått, och vid vilka mått klassas den som sliten?
Brukar personligen ta tag i kedjan i bakkant av bakdrevet och dra för att få ett hum om hur kedjan mår.
 
Vad har en fräsch kedja för mått, och vid vilka mått klassas den som sliten?
Brukar personligen ta tag i kedjan i bakkant av bakdrevet och dra för att få ett hum om hur kedjan mår.

I tillägg till tidigare svar så brukar det så gott som alltid anges i mekhandboken/instruktionsboken till din hoj hur man mäter länkar och vilket maxmått som är tillåtet. En del instruktionsböcker anges tex ett maxmått för säg 25 länkar. Till en annan hojmodell kan det anges ett mått för säg 20 länkar.
 
ja, där ser man! Tittar för lite i instruktionsböckerna, roligare att köra på känsla :näsblod
Men stod mycket riktigt max 272mm mellan 18 nitar :tummenupp
 
Jaha verkar som kedjan e kass. Mått mellan nitarna ska vara under 6mm och max 6,2mm. Vissa låg på 6mm och vissa låg på 6,2-6,5mm så det e bara att skaffa nytt drivpaket.
Mickeninja
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top