Hur lyckas med kontinuerlig träning för RR?

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Om man vill träna kontinuerligt, 1-3 dagar i veckan. Hur fan skulle det gå till?

Arrangerade bandagar i all ära, med dels pratar vi en månadsbudget på 5-10 000. Sen krävs det lång framförhållning för att säkerställa att man får en plats.

Hur gör ni som tävlar?

Om man har licens, finns det då banor som har öppet för licensförare och träning varje vecka vid givna dagar och tider? Vad kostar trackfee´n då?

MAn tränar inte 1-3 ggr per vecka, det blir för dyrt! Och omöjligt, för det finns ingen bana där du kan träna mer än en gång i veckan (Sviestad, Gelleråsen). Men det är klart, tisdagar på Sviestad, onsdag på Åsen och så en bandag på helgen = 3 ggr!:tummenupp Någonting säger mig att det ALLTID kommer att finnas plats på bandagarna i år; många arrangörer och lite färre förare = du kommer inte att behöva planera bandagarna. TROR jag!

Last edited:
Ja som sagt, bandagar i all ära. Men blir det ju verkligen dyrt i längden. Runda 700-1500 per träningstillfälle. Då känns ju en träningskväll på 2-3 effektiva timmar för 2-400:- som ett bättre upplägg?

Om det kostar 200:- / träningstillfälle. Då blir det ju inte särskilt dyrt med 2-3 såna pass i veckan? Alltså allt är ju relativt... men det låter ju som att det inte bli mkt värre än att köra motokryss aktivt.

Last edited:
Ja som sagt, bandagar i all ära. Men blir det ju verkligen dyrt i längden. Runda 700-1500 per träningstillfälle. Då känns ju en träningskväll på 2-3 effektiva timmar för 2-400:- som ett bättre upplägg?

Om det kostar 200:- / träningstillfälle. Då blir det ju inte särskilt dyrt med 2-3 såna pass i veckan? Alltså allt är ju relativt... men det låter ju som att det inte bli mkt värre än att köra motokryss aktivt.

Kör man så mkt så blir man snabbt snabb också, då drar slitaget iväg och vips så är anmälningsavgiften bara en bråkdel av totalkostnaden iaf.

Kör man så mkt så blir man snabbt snabb också, då drar slitaget iväg och vips så är anmälningsavgiften bara en bråkdel av totalkostnaden iaf.

Ja det är ju en naturlig biverkning av utveckling inom alla andra motorsporter, där bara ett fåtal når sponsorer. Men ökat slitage torde man ha kalkylerat med.

Är det pga fåtalet utövare som gör att alla banor inte har kontinuerliga träningsdagar?

Helt korrekt! Och utifrån den sanningen så är det så här:
- Cross är dyrt, RR är rôvdyrt! Eller (om man har mer pengar: Cross är billigt, RR är dyrt!
:fakta

Jag kör ju hellre omkring på en äldre 20k-banhoj, med budgetdäck (och får anpassa körningen därefter) 1-2 dag i veckan hela säsongen.

Än en 90k hoj med fetaste elit-ostarna, 5 gånger per år.

Åtminstone tillsvidare.

Helt korrekt! Och utifrån den sanningen så är det så här:
- Cross är dyrt, RR är rôvdyrt! Eller (om man har mer pengar: Cross är billigt, RR är dyrt!
:fakta

Trots allt handlar tråden inte om hur dyrt det är, utan snarare varför inte alla banor har träningsdagar. Och framförallt, hur gör dom som har ambitioner i sverige? Är det tävlingar i stort sätt varje helg under säsongen?

Trots allt handlar tråden inte om hur dyrt det är, utan snarare varför inte alla banor har träningsdagar. Och framförallt, hur gör dom som har ambitioner i sverige? Är det tävlingar i stort sätt varje helg under säsongen?

Ponera att man kör varje tisdag på LMS och varje ons på KMS.. Alla tillgängliga racehelger och nån bandag de helger det inte är race..

Dels har du bränt hur många set däck som helst, dels har du bränt massa tusen bara på transporter.. Du har också eliminerat möjligheten att jobba eftersom varje timme på banan ger några timmar i garaget. Du har förmodligen också eliminerat några veckors träning efter de krascher du varit med om, samt ökat kostnaden med 40ksek på att laga hojen.

Även om man har en budget på miljoner.. så skulle man behöva personal för markservicen om man nu inte har så mkt deg att man inte behöver jobba. Jag körde typ 1 gång / vecka 2012 och det kändes som jag la i princip all fritid på hojen, och då bor jag 30 min från banan.

De banor som klubben äger banan brukar de kvällsträning varje eller varannan vecka. Falkenberg har kvällsträning ungeför varannan vecka. Banor som ägs av ett företag vill väl hellre hyra ut dem än att annordna kvällsträningar.

Varför det inte körs oftare beror nog mycket på bullerfrågan. Jag tror att banorna kör så mycket de får enligt de tillstånd de har. Sedan blir det väl mindre folk per tillfälle ju oftare det är körning.

Sedan har jag aldrig varit på en kvällsträning där man får 2-3 timmar effektiv körtid. Är det bra och få vurpor så får man vara glad om man får 1 timmes körning.

Tävlingar är det väl ungefär 1 gång per månad under vår/sommar.

Tack för bra svar. Med andra ord mer eller mindre omöjligt att träna på veckobasis.

Väldig skillnad på veckobasis och "3 ggr per vecka".

Allt med motorsport kräver en massa logistik och mekande, två stora tidstjyvar. Jag tränade typ 2 ggr per vecka när jag körde cross, plus tävlingar några helger då & då. 1 timme effektiv körning (på banan, inte depån) kostar kanske 5-6 timmar både på cross & RR, om man bor hyfsat nära banan.

Meka, Lasta, transport, lasta av, däcksvärmare, byta om, köra, vila, köra, vila, köra, vila, byta om, lasta, transport, lasta av, tvätta, meka, plocka i ordning saker, meka.. Om man ska köra varannan dag (3/vecka) blir det ett jäkla tidskrävande intresse om man inte är på professionell elitnivå och har bra hjälp.

Ja det kräver tid. Men jag upplevde ändå min crosstid som hanterbart (med sambo och villa). Då hade man förvisso 3-4 bra banor inom 5 mil. Rutin-mecket på en crosshoj är säkerligen enklare och mindre tidskrävande. Samt en crash sällan krävde några större investeringar.

Men du kan hålla med om att du hade tyckt det känts lite för lite att köra mx i samma intensitet som du gör med RR? Du hade tappat några placeringar i listan om du gjort det, right?

För mig, som bor i Stockholm och tränade hos LMS tog det ca 10h dörr till dörr varje tisdag, lastning, transport, tid på plats, transport och urlastning. Sen tillkom det ju förberedelser dagen innan och röjning dagen efter. Om allt höll som det skulle. Då blev det lite drygt en timme effektiv bantid.

Räknade man in allt, soppa, avgift (jag var medlem men hade inte träningskort så 350kr), lite slitage på däck mm så landade man runt 1500kr, per kväll. Kompar man från jobbet så blir det ju ännu mer, alternativt att man jobbar in dom timmarna under resten av veckan.

Nej, jag tränade inte varje tisdag hela sommaren :fakta

När Cralle började köra så var han på i pricncip alla tisdagskvällsträningarna i Linköping och ibland var han över till Karlskoga. Nu är det några år sen så Stockholm låg väll närmre Linköping eller det var så mycket billigare då med sporten/transport mm. Han var inte den ende som gjorde så heller på den tiden. Idag tror jag få gör så om dom inte bor mer än ett par km från en bana.

Idag är det dumt att träna på en stor hoj om man är nybörjare. Bättre få körträning via en billig typ av hojkörning som minimoto, enduro eller typ 100cc flattrack. "Stor" hoj kör man max ett par träningsdagar i månaden med eller helst race för där lär man sig mer.

Sorry, my bad! På Falken kör man så mycket man får, bullerregler sätter stopp, och så tror jag det är på alla banor. Och tävlingar kan du nog hitta varannan eller var tredje helg, allt från SM-tävlingar till skojrace på bandagar/träningskvällar!
TJÖR!!!
:tummenupp

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2