hur lyckas man hålla en turbo hoj på 2 hjul?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
En tanke slog mig när man kollar på hojjar som kör stripp.

ni som åker gat hojar och inte rena dragracing hojar med mycket trim hur lyckas ni hålla nere den på 2 hjul?

man ser ibland en typ 3-400 hkr hayabusa gå iväg med hyffsade varv och ändå hålla hojen någorlunda på 2 hjul. hur löser man de?

min orginal gixxer 1000 är omöjlig att hålla på 2 hjul om man drar fult 1 n och sen fult 2 an. och ni åker ändå på klistrad stripp.

vad är kenepet... bara en kul fundering

freestyle skrev:
2409594

min orginal gixxer 1000 är omöjlig att hålla på 2 hjul om man drar fult 1 n och sen fult 2 an. och ni åker ändå på klistrad stripp.

Hur gör man när man drar fult..? :va :D

Troligtvis...

freestyle skrev:
2409594 En tanke slog mig när man kollar på hojjar som kör stripp.

ni som åker gat hojar och inte rena dragracing hojar med mycket trim hur lyckas ni hålla nere den på 2 hjul?

man ser ibland en typ 3-400 hkr hayabusa gå iväg med hyffsade varv och ändå hålla hojen någorlunda på 2 hjul. hur löser man de?

Troligtvis så har dom förlängt svingen. Syns knappt och det behövs endast 10-15cm för att få en bra resultat. Jag har en K5 me Turbo den reser sej på alla 6 vid gas på drag hur än man gör även vid lågt tryck 0,55bar 235hk

freestyle skrev:

Rejält ombyggda chassien. Tyngdpunkten är flyttad långt ner, och längre fram. Parkera din hoj bredvid en sådan så ser du. Sen slår dom inte på fullt på dom låga växlarna. Fast om du tittar noga på turbohojarna så ser du att många av dom har framhjulslyft på alla växlar, hela vägen. Dom som kör rena gathojar på stripp, och kör fort, kan nästan delas upp i 2 grupper. Dom som tokvarvar i starten och slirar på kopplingen nästan hela ettan och dom som går ut hårt (lägre varv men släpper ut kopplngen helst efter bara 10-20 meter, men släpper av på gasen allteftersom det börjar närma sig varvtalet dom vet att den reser sig, för att sen öka på igen. Slå på tvärfullt på 1:an med din vid 2000 och 12000 så förstår du vad jag menar. Det hinner inte lyfta mycket, om ens alls. Sen har vi dom som inte ens vet hur dom gör, det bara lyckas ändå :)

Turbo körning

När man sett Hans Majestät Brinken köra 6 s på 201 m med Banditen blir man riktigit imponerad. Andra hojar går på bakhjulet eller spinner.

Och HMB ligger på gränsen till hjulspinn och lyft.

Antar att det har nåt med antalet körda repor att göra.
Som med allt annat så är det nog bara träning som hjälper.

freestyle skrev:

Det är väl sällan de har bägge hjulen i backen men de kan hålla framhjulet på lagom höjd hela tiden, det vill säga bara en bit över marken så att det fortfarande är kontrollerat och du får bra drivning framåt. Att slanga hela strippen med hojen på balanspunkten är knappast det snabbaste sättet...

Kör med orginal sving på min Turbo, och den reser sig på alla 6 växlar även i farter över 200... :yoparty brukar träna lite starter på gatan för att senare prova och få en tid på strippen och det är fan inte lätt att komma iväg bra, inte så lätt att slira iväg med min stenhårda koppling... (jaja jag e klen :) )

Crazy Frog skrev:
2426325Brinken köra 6 s på 201 m med Banditen

5.60 och 219 km/h är bästa noteringen med banditen i lustgasat skick. Mest är det att våga bränna koppling och leta rätt på kombinationen gashandtag och koppling. Det ta ett par repor att få det hyffat rätt. Själv dröjde det 30 repor innan jag var nere på höga 1.70 60-fötter med standard hjulbas. Att köra en eller två gånger på strippen ska man inte ha för höga förväntningar om - sånt kommer med tiden.

Bifogat

• dragsl43.jpg
    dragsl43.jpg
    27.7 KB · Visningar: 75
andersbrink skrev:
2427076 5.60 och 219 km/h är bästa noteringen med banditen i lustgasat skick.

New London Dragway? New London, CT? Där har jag bott som hastigast! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...