Hur lyckas dom banta så mycket?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Läste senaste Bike i går, där dom bygger om en CBR 600 för endurancet på Karlskoga.

Att dom pressar ur ca 14hk till ur motorn låter väl inte så konstigt, men hur lyckas dom få ner vikten med över 20kg?

Tillverkarna gör väl sitt bästa för att hålla vikten nere, så hur mycket gör lättare kåpor, bortagning av backspeglar, fotpinnar stöd, lampor mm egentligen?

Tycker det ser ut som dom har kvar originalfälgarna i alla fall.
 
norrlansguld skrev:
Tillverkarna gör väl sitt bästa för att hålla vikten nere, så hur mycket gör lättare kåpor, bortagning av backspeglar, fotpinnar stöd, lampor mm egentligen?

Typ, 20 kg :D
 
norrlansguld skrev:
Läste senaste Bike i går, där dom bygger om en CBR 600 för endurancet på Karlskoga.

Att dom pressar ur ca 14hk till ur motorn låter väl inte så konstigt, men hur lyckas dom få ner vikten med över 20kg?

Tillverkarna gör väl sitt bästa för att hålla vikten nere, så hur mycket gör lättare kåpor, bortagning av backspeglar, fotpinnar stöd, lampor mm egentligen?

Tycker det ser ut som dom har kvar originalfälgarna i alla fall.
Om du lägger till några grejer till som ska bort tex kabelhärva, kylfläkt, expansionkärl, sittdynor osv, osv.. Så har du ju svarat på din fråga själv.. Det gör 20 kg!! :tungan

Lite skämt om det men jag håller själv på med att ekonomiracekita en CBR 600 o när den e färdig ska jag väga den o en helt original o se vad som skiljer!!
 
alakhai skrev:
Lite skämt om det men jag håller själv på med att
ekonomiracekita en CBR 600 o när den e färdig ska jag väga den o en helt original o se vad som skiljer!!

Hett tips: Väg din INNAN du river av allt gatskit.
 
Mattias skrev:
Hett tips: Väg din INNAN du river av allt gatskit.
Jo, det hade varit en lysnade idé.. E tyvärr redan för sent.. :död

Men inte kan det skilja så mkt mellan 2 exakt lika hojar?! Har ju lixom en gatreggad -03a o en som jag bygger på!!?
 
soppatorsken skrev:
Hur mycket ska ni banta själva då?
Äh :rodnar

Coll båge du har köpt. Är det fransar på styrändarna?
 
alakhai skrev:
Jo, det hade varit en lysnade idé.. E tyvärr redan för sent.. :död

Men inte kan det skilja så mkt mellan 2 exakt lika hojar?! Har ju lixom en gatreggad -03a o en som jag bygger på!!?

Iofs inte, men det gäller att hitta en att väga också.
 
mr_rockster skrev:
Kör efter måttot: Allt som inte är totalt nödväldigt är totalt onödvändigt ;)

- Johan
Har redan kapat halva bakramen, blinkers, bakljus, kedjeskydd, framlampa, kylfläkt, passagerarfotpinnar, satt på glasfiberkåpor, lättare fotpinnar. Dessutom ska bromsoket bak bytas mot ett ISR, framoken är bytta mot brembo. Skulle gissa att jag hamnar på -15 kg. Nästa mål är att kapa lika mycket på föraren :rolleyes:
 
Ett helsystem gör 5-6 kilo minst, lättare svänghjul 1-1.5 kilo, inget eller minder batteri 5 kilo, kåpset i glasfiber eller komposit 2-3 kilo. (plast är tungt).... det är nog inte så svårt att komma upp i 20 kilo om man fortsätter räkna!

/HW
 
10-15 kg försvinner ganska fort och enkellt när man börjar slakta gatdelar.. Sen börjar det bli både dyrt å jobbigt..

Fast å andra sidan håller väl inte hojen uppgiven vikt från början, Fabrikanterna brukar ju vara ganska frikostiga med sanningen vad gäller vikt..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
10-15 kg försvinner ganska fort och enkellt när man börjar slakta gatdelar.. Sen börjar det bli både dyrt å jobbigt..

Fast å andra sidan håller väl inte hojen uppgiven vikt från början, Fabrikanterna brukar ju vara ganska frikostiga med sanningen vad gäller vikt..

/B

I Bike stog det 185,6kg utan bensin std och 164,8 när den var bantad.
Angiven torrvikt är 169kg
 
norrlansguld skrev:
I Bike stog det 185,6kg utan bensin std och 164,8 när den var bantad.
Angiven torrvikt är 169kg

Hehe.. Kan man anta att ingen standard cbr600RR av modell 03 någonsin kan väga 169kg utan bensin, syra, olja, vatten och bromsvätska ens med slitna däck å belägg :rolleyes:

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Hehe.. Kan man anta att ingen standard cbr600RR av modell 03 någonsin kan väga 169kg utan bensin, syra, olja, vatten och bromsvätska ens med slitna däck å belägg :rolleyes:

/B

Jorden kanske inte har samma dragningskraft i japan som här i sverige?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top