Hur lura sig av p-böter?

Dakstone

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Landskrona
Hoj
GSX 1400 K5
Gå in på kassaservice,, betala in beloppet på en blank lapp men skriv inga ocr eller reg nr,, bara ditt namn.
Sen får systemet spel och pengarna skickas tillbaka till dig,, men du har kvittot kvar,,
Sen kommer påminnelsen och då ringer du o förklarar att du har betalt,, kvittot kan du faxa till dom om du vill ju .. :tummenupp

Fungerade förr,,
 

mattiazze

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Norrköping
Hoj
R1-01 blåofin
Duke0 skrev:
2123004 Det var debatt här i norrköpings tidningar för några år sedan... att de inte får p-bota mc (p-bolagen ville att mc föraren skulle sätta en klädnypa på hojen för att sätta ev biljett men de kom fram till att de skall ställas i bland cyklar...det är ju helt sjukt kolla verkligen vad lagen säger för det går ju inte som sagt att ha kvar sin biljett..

jag tror att du har blivit felaktigt bötfälld..

Hur är det med det egentligen? Fick böter här i norrk för ett tag sen, hade ställt hojen inom ett cykelställ på skolgatan bakom café stadstornet(inte i vägen för cyklarna).När jag kom tillbaka satt en fin liten böteslapp från polismyndigheten ihoprullad o nerstucken bakom mätarna(höll på o missa den). Stod att jag inte betalat p-avgift???Betalade o såg glad ut, tänkte om man kanske har en chans o få tillbaka 300 spänn?
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Ljunghusen skrev:
2121658 Hallå. Nån som har tips på hur man kan slippa betala p-böter som man fått på hojen? Ställde den i ett cykelställ på en gård med p-förbud

ställer man den i en ruta och sätter lappen nånstans på hojen blir man ju av med den direkt
En polare beskrev för ett tag sen hur man via lagen blir av med den lagligt.
Han sa så här.
1 skit i att betala boten.
2 Vänta tills påminnelsen kommer.
3 Skit i påminnelsen.
4 Nu kommer inkassokravet till dig.Kontakta via brev inkassofirman & bestrid karvet, då kommer dom att dra tillbaka sitt krav mot dig eftersom det nu är en juridisk tvist mellan dig & markägaren.
5 Markägaren måste nu dra dig inför tingsrätten & få dig fälld för att verkställa sitt krav.
6 Nu kommer det fina.
Detta är ett småbeloppsmål ( vilket betyder att ni står för era egna kostnader vid tingsrätten) gränsen går vid 18000 kr. Det är ju inte troligt att markägaren tar dit en advokat med alla avgifter för att vinna en 300dring.
7 Polaren berättade att det brukar gå till förlikning i slutändan, dvs det blir billigare.
8 Du förlorar bara den tid du är i rättsalen.
9 Dom smarta markägarna drar det inte inför domstol då det kostar mer än det smakar. :huvet

Nu är det upp till dig. hur mycket törs man jävlas?
Själv passar jag mig var jag ställer mina fordon.. :)
 

Picco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Ystad
Hoj
zx10r -05 (lime)
Jag tar alltid av min reg skylt, dels för att slippaböter... men dels för att den inte ska bli stulen..





Ljunghusen skrev:
2121658 Hallå. Nån som har tips på hur man kan slippa betala p-böter som man fått på hojen? Ställde den i ett cykelställ på en gård med p-förbud

ställer man den i en ruta och sätter lappen nånstans på hojen blir man ju av med den direkt
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Vad jag minns lärde jag mig under teorin att det var tillåtet att ställa motorcykeln i anslutning till cykelställ, så länge det inte utgjorde någon fara för medtrafikanter. Tror att det sysftadest mest på att fotgängare inte skulle behöva gå ut i gatan för att kunna passera.

Dock undviker jag cykelställ, för en vacker dag kommer det stå en cykel utan stöd lutandes mot hojen, alternativt tajt parkerad och röd färg på barendsen.. :mad:
Svårt att komma ifrån tror jag.

Annrs brukar jag inte betala parkeringsavgift. Lever i tron om att jag kan få köpa en utgången parkeringsbiljett av någon som är påväg därifrån om det behövs.
Skulle du tacka nej om nån vill betala 50 spänn för en utgången parkeringsbiljett som du betalt 16kr för? :D
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top