Hur luftar man bromssystem med radiell bromspump och extern vätskebehållare?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Monterade en Magura radiell bromspump med extern behållare för bromsvätskan ihop med ett FTE 4kolvsok idag.
Det sitter en liten luftnippel uppe på bromspumpen samt en luftnippel på bulten som sitter i bromsoket/bromsslagen.
Det verkar inte finnas någon mer luftnippel på själva oket som det finns på normala ok.

Så hur går man tillväga för att lufta ett sånt här system?
I vilken ände börjar man lufta?
I ett vanligt system så är det ju bara pumpa bort de värsta luften och sen trycka handtaget i botten och släppa/dra åt luftnippeln på oket och sedan pumpa upp tryck igen.
Men försöker jag göra så här och lufta lite i båda så har jag ändå inte fått upp trycket till någon vettig nivå.

Du ska ha en banjoskruv med luftnippel till de oken.

Du ska ha en banjoskruv med luftnippel till de oken.

Jo det har jag också, det var det jag försökte beskriva i första inlägget.
Men så man ska enbart behöva lufta nere vid oket och låta bli luftnippel vid handtaget?

Så det är bara fortsätta pumpa och lufta nere på luftnippeln på banjoskruven?

Det kan finnas luft både där nere och uppe så lufta på vid båda ställena.
Idag när du går ut till hojen och den har stått över natten så kan det ha samlat sig lut som är lätt att få ut.

Det kan finnas luft både där nere och uppe så lufta på vid båda ställena.
Idag när du går ut till hojen och den har stått över natten så kan det ha samlat sig lut som är lätt att få ut.

Okej men spelar det roll i vilken ände man öppnar och luftar först?
Är proceduren egentligen densamma här på både den övre och undre luftnippeln som på ett vanligt bomssystem?
Dvs in med handtaget i botten, öppna luftnippel, stäng luftnippel och släpp ut bromsgreppet och pumpa upp trycket igen.

Okej men spelar det roll i vilken ände man öppnar och luftar först?

Ska inte ha nån större betydelse men jag skulle börja med där jag misstänker att det finns mest luft.

Är proceduren egentligen densamma här på både den övre och undre luftnippeln som på ett vanligt bomssystem?
Dvs in med handtaget i botten, öppna luftnippel, stäng luftnippel och släpp ut bromsgreppet och pumpa upp trycket igen.

Japp

Börja där uppe så slipper du trycka ner luft från övre anslutningen i ledningen och får ett större flöde när du inte komprimerar en bubbla en del av slaget.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...