Hur lossa framhjul?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Jag ska få ett nytt framdäck monterat i morgon och ska komma in med fälgen till verkstaden. Det lät ju som en bra lösning tills jag började kolla på framhjulet och insåg att jag inte vet hur man ska lossa det :confused: För att inte klanta till det tänkte jag därför hör med er som kan hur jag ska göra.

Längst ner på framgaffeln finns 2 st bultar/skruvar på var sida om hjulet och de ser ut att hålla i hjulaxeln. Är det bara att lossa dessa totalt 4 bultar/skruvar för att få loss hela framhjulet?
 
De 4 bultar du nämner är förmodligen till för att skapa spänning så att hjulaxeln inte ska kunna gänga ut sig,
själva hjulaxeln lossar du inte med "spänningsbultarna". Jag har ingen aning om hur det ser ut på din hoj,
på R6:an behöver man en "inverterad hylsa" för att få loss hjulaxeln.

Eventuellt behöver du lossa på framskärm och bromsok också.

/A

Edit: Du ska alltså lossa på "spänningsbultarna" först, sen på hjulaxeln. Montering i omvänd ordning.
 
Last edited:
Aha, så det stora hålet som en insex passar i ska man alltså ta efter bultarna!

Då ska jag ge mig ut i garaget och prova!
 
Jag har en tl1000s oxå en suzuki.
På min så lossar du spänningsbultarna på ena sidan och sen skruvar du ut axeln via den sidan...
Man måste ha kvar dom på andra sidan så att inte hela axeln snurrar.
 
sandstream71 skrev:
Aha, så det stora hålet som en insex passar i ska man alltså ta efter bultarna!

Då ska jag ge mig ut i garaget och prova!

Då är nästa fråga: var får man tag på en "inverterad hylsa" :confused:
 
Då gör du så här....
 

Bifogat

  • Byta framdäck på Sukan1.jpg
    Byta framdäck på Sukan1.jpg
    39.1 KB · Visningar: 100
  • Byta framdäck på Sukan 2.jpg
    Byta framdäck på Sukan 2.jpg
    50.2 KB · Visningar: 110
  • Lossa på frambroms1.jpg
    Lossa på frambroms1.jpg
    109.4 KB · Visningar: 96
  • Lossa på frambroms2.jpg
    Lossa på frambroms2.jpg
    94.8 KB · Visningar: 88
Last edited:
Ricken skrev:
Jag har en tl1000s oxå en suzuki.
På min så lossar du spänningsbultarna på ena sidan och sen skruvar du ut axeln via den sidan...
Man måste ha kvar dom på andra sidan så att inte hela axeln snurrar.
Märkte det!!!! :D
Lossade på båda sidorna och började sedan fundera på hur i h-vete jag skulle få ut axeln :va

Ska ner till en polare som har bilverkstad i morgonbitti och se om han har en inverterad hylsa (27-28 ungefär).

Sen vill jag be om ursäkt för att jag startade den här tråden överhuvudtaget eftersom allt jag behövde veta om hur man lossar framhjulet fanns att läsa i instruktionsboken...

Bakhjulet var enklare att lossa så nu ska jag bara klura på hur jag ska orka dra loss muttrarna till drevet, får nog bli på polarens verkstad :D
Ska byta från 42 till 45 kuggar bak.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top