Hur lossa bromsbelägg på LC4

SkipperO

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Hoj
KTM640LC4-05
Har tröttnat på gnisslande bromsar på min LC4 och tänkte prova montera biltemas anti-skrik-plattor bak för att se om det försvinner. Lyckas dock inte få bort beläggen. När jag dragit ur de små sprintarna så får jag fortfarande inte ut den ca 4mm pinne som håller beläggen på plats. Nån som vet hur man får ut den? Är det bara att knacka hårdare, eller finns det något knep?
Tacksam för hjälp.
:va

Ska bara vara att knacka ut sprinten. Se bara till att knacka från rätt sida annars blir det lite svårare. Sen kan du lyfta bort beläggen utan att ta loss oket, mycket smidigt. :tummenupp

SkipperO skrev:
Har tröttnat på gnisslande bromsar på min LC4 och tänkte prova montera biltemas anti-skrik-plattor bak för att se om det försvinner. Lyckas dock inte få bort beläggen. När jag dragit ur de små sprintarna så får jag fortfarande inte ut den ca 4mm pinne som håller beläggen på plats. Nån som vet hur man får ut den? Är det bara att knacka hårdare, eller finns det något knep?
Tacksam för hjälp.
:va

Har prövat det men det blev inte bättre, samt att bromsen blev svampig som faan. Rekomenderas inte!

Det du kan göra är att du borrar små hål i beläggen där du trycker in blyersstift.

Smörj in med kopparpasta på baksidan av beläggen, samt se till att ha rengjorda belägg och skiva (torkas med fuktig trasa).

HoOmer skrev:
Har prövat det men det blev inte bättre, samt att bromsen blev svampig som faan. Rekomenderas inte!

de funkade bra på min, o bromsen blev inte svampig.
men där fram hjälpte de inte så mycke, funderar på att handla andra belägg

Tack för hjälpen, det var ju en baggis om man knacka från rätt håll... :tummenupp
Nu är beläggen rengjorda och skrikplattorna monterade så vi får se hur det funkar... Berättar när jag kört ett tag eftersom så många undrat tidigare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT