Hur lindrar man bäst brännsår?

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Klantade mig i Tisdags, körde in hojen i en skåpbil. När jag skulle spänna fast den, råkade jag komma åt grenröret :huvet

Smärtan i sig kan man leva med... om man nu inte råkar stöta imot nått :gnissla

Har tidigare smetat in med hudkräm (det enda jag hade lätt tillgängligt) sen lagt en typ av kompress över som sedan tejpats. Mest bara för att inte riva å fastna i kläder m,m.

Finns det bra knep?

Bifogat

• DSC01453...JPG
    DSC01453...JPG
    32.3 KB · Visningar: 568
Aj det där ser inte kul ut,
i somras brände jag mig på en skruv på avgassystemet till minicrossen,
det såg ut som en röd cirkel med ett vitt kryss i :D

kanske sån där after sun-kräm, ska verka avkylande om man bränt sig i solen. hur bra det funkar på ett öppet sår vetefan iofs.

annars, se till att ha en luftig kompress i och byt ofta (att riva loss en fasttorkad kompress ur ett stor sår är ingen hit...).

-edit- iofs har jag ingen aning om vad jag snackar om...

Last edited:
Coola Ola skrev:
-edit- iofs har jag ingen aning om vad jag snackar om...

Det är ju det som är sporten. :crash Att urskilja faktan från spammet. Jag vet inte heller vad jag pratar om men det lät väl bra ändå?

Kylbalsam på apoteket är bra.
Annars naturläkemedel. Aloe vera gör att det läker fort och fint.

Gör rent enbart med tvål och vatten. Varje gång du duschar.. Och inte för ofta för då fördröjer du läkningen.. Det måste vila lite emellan så det kan bildas en skorpa.

Last edited:
Hm har sån där Hellosan salva hemma. Det borde väl funka?
Fan det sitter bra dumt till :D lyckas ju hela tiden glömma bort det, gör lite halvont då man stöter/ gnider armen mot nått.

Det där ser lite halvt inflammerat ut.

Jag brände mig en gång på spisen och sedan stack jag till Rhodos på supsemester och badade i saltvatten. En dag vaknade jag av att min arm kändes som att jag sovit på den hela dagen... hmmm, skumt tänkte jag. Morsan hade varit överseende nog och sagt till mig att packa ned Klorhexidin(sårtvätt) och det var min räddning. Skiten höll på bli inflammerad och gå vidare i armen. Tvättade ofta med det(inte jättekul, men inte hemskt) och sen är det bara att låta skiten bilda en såskorpa. Enligt mig, som är helt utan läkarutbildning.

Tvätta noggrannt!!!!

När jag var omkring 6-8 år gammal så var jag o farsgubben ute o for med hans Honda nånting. Såg ut som en jätte-K50 typ.

Efter resan var avklarad hoppade jag av och tyckte grenrören såg jättehäftiga ut, alldeles röda och fina. Så jag gick helt enkelt fram och tog på dom med händerna, med flit alltså.

Dum ?

No shit :rofl

Jonathan skrev:
När jag var omkring 6-8 år gammal så var jag o farsgubben ute o for med hans Honda nånting. Såg ut som en jätte-K50 typ.

Efter resan var avklarad hoppade jag av och tyckte grenrören såg jättehäftiga ut, alldeles röda och fina. Så jag gick helt enkelt fram och tog på dom med händerna, med flit alltså.

Dum ?

No shit :rofl
Slickar du på lyktstollpar med :rolleyes: :hihi

Jonathan skrev:
Nej nej. Tror du jag är dum på nå vis ? :hihi
App app.. tror gör man ju i kyrkan :D

Erkänner att man har testat att slicka kall metall när man var liten :gnissla
Aj aj. Man kan ju bränna sig på kyla med

Willmar skrev:
App app.. tror gör man ju i kyrkan :D

Erkänner att man har testat att slicka kall metall när man var liten :gnissla
Aj aj. Man kan ju bränna sig på kyla med

Ja inte är det skönt iaf :näsblod

Lägg en kompress/bandage på såret, brännsår är känsliga för infektioner. Inegen idè att du går till vårdmottagningen heller, dom kommer bara säga samma sak.
Jag hällde ut en kastrull med kokande vatten över min underarm i somras *smärta*

Bifogat

• IMG_18181.jpg
    IMG_18181.jpg
    68.5 KB · Visningar: 526
  • IMG_18161.jpg
    IMG_18161.jpg
    83 KB · Visningar: 1,079
FUBAR skrev:
Lägg en kompress/bandage på såret, brännsår är känsliga för infektioner. Inegen idè att du går till vårdmottagningen heller, dom kommer bara säga samma sak.
Jag hällde ut en kastrull med kokande vatten över min underarm i somras *smärta*
Aj aj såg ej skönt ut. :död

Det finns ett jäkligt bra zinkplåster eller vad man nu skall kalla det, som man placerar direkt på brännskadan. Det fastnar inte i såret och det snabbar på läkningsprocessen. Jag fick sånt av min käre distrikssköterske-mor sen jag av klantighet bränt ett liknande brännsår på armen med en lödkolv.

Ska gå och kika i mitt läkemedelsförråd och se om jag har något kvar och se vad det hette.

Edit: Hittade namnet, den här var det som jag fick av morsan och använde: Mezink Medicinskt plåster 2,4 mg Zn/cm2. Funkade grymt bra, finns på Apoteket. Lägg en självhäftande kompress ovanpå.

sgtpepper skrev:
Det finns ett jäkligt bra zinkplåster eller vad man nu skall kalla det, som man placerar direkt på brännskadan. Det fastnar inte i såret och det snabbar på läkningsprocessen. Jag fick sånt av min käre distrikssköterske-mor sen jag av klantighet bränt ett liknande brännsår på armen med en lödkolv.

Ska gå och kika i mitt läkemedelsförråd och se om jag har något kvar och se vad det hette.

Edit: Hittade namnet, den här var det som jag fick av morsan och använde: Mezink Medicinskt plåster 2,4 mg Zn/cm2. Funkade grymt bra, finns på Apoteket. Lägg en självhäftande kompress ovanpå.
Såg att jag inte har nå kompresser eller nått. så jag måste nog till apoteket.
Tackar för infon :tummenupp
Skall bara se vilket apotek jag skall till, funderar att ta hojen. Bilen är nytvättad i garaget. Hojen redan skitig :banana
Edit: tog bilen, väl inne på apoteket hade de inget som du visat.
De hade nått som verkade rätt bra, men då tyckte jag att det blev lite väl dyrt. Blev less så jag tog helt enkelt bara ett paket steril kompress.
Bättre än inget.

Last edited:
Så ser det ut idag.... läkt bra

Bifogat

• DSC00889,.,,.JPG
    DSC00889,.,,.JPG
    36.2 KB · Visningar: 220
AndreasNo skrev:
2676992 Du fick ett konstigt ärr, ser ut som nå kinesiska tecken, väldigt konstig färg de fått me.. :va
Haha ja kroppen läker allt bra konstigt:va

Men kikar du på första bilden, så ser du att jag haft det sen tidigare:tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey