Hur lindra hosta??

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
FeeBee skrev:
2199580 Nu är du läskig... :eek: glöm att jag frågade om jag fick låtsas känna dig...!! :notme Jag vågar inte...!
:hihi

War-psycho skrev:
2199535 Kolla upp halsmandlarna. :mattias

(Har inte varit sjuk sen jag slet ut mina för några år sedan.)
Seriöst IronMike, kolla upp dom. :fakta

(Eftersom du ofta blir sjuk.)

Last edited:
Vet inte om Codein preparat är tillåtna i Sverige. Om dom är det så finns det nog någon receptfri variant du kan ta. Det är ett smärtstillande preparat men som har en "lugnande" effekt på rethosta och slemhosta. Annars skulle jag ta o pallra mig till en läkare om det fortsätter. De kanske kan skriva ut ett lokalbedövande gurgelvatten som bedövar bak i halsen och tar bort/ minskar smärtan samt minskar irritationen som orsakar hostandet.

Hurdan är din hosta? Är den rosslig eller torrhosta? Kommer det upp ngt då du hostar? Färg? Är smärtan nere i bröstkorgen då du hostar? Eller mer i halsen? Har du svårt att andas?

Är det grönt eller mörkt som kommer upp så skall du gå till en läkare för då behöver du antagligen en antibiotika kur. Likså om din feber inte lägger sig eller åtminstonet sjunkit då du tagit alvedon (ge det ca timme efter innan du kollar igen).

Förhoppningsvis har du slocknat nu o sussar sött för att vakna i morgon och må mycket bättre. Om inte och du mår skit i morgon med eller värre under natten, ring jourhavande läkare och fråga om råd.

Och så det lilla vanliga rådet..men det viktigaste..drick så mycket du orkar (vatten gärna..inte så mkt tea eller kaffe) för feber o hostande förlorar du mycket vätska på och det mår du etter värre av.Lycka till :nurse

Nursey skrev:
2199583 Vet inte om Codein preparat är tillåtna i Sverige. Om dom är det så finns det nog någon receptfri variant du kan ta. Det är ett smärtstillande preparat men som har en "lugnande" effekt på rethosta och slemhosta. Annars skulle jag ta o pallra mig till en läkare om det fortsätter. De kanske kan skriva ut ett lokalbedövande gurgelvatten som bedövar bak i halsen och tar bort/ minskar smärtan samt minskar irritationen som orsakar hostandet.

Hurdan är din hosta? Är den rosslig eller torrhosta? Kommer det upp ngt då du hostar? Färg? Är smärtan nere i bröstkorgen då du hostar? Eller mer i halsen? Har du svårt att andas?

Är det grönt eller mörkt som kommer upp så skall du gå till en läkare för då behöver du antagligen en antibiotika kur. Likså om din feber inte lägger sig eller åtminstonet sjunkit då du tagit alvedon (ge det ca timme efter innan du kollar igen).

Förhoppningsvis har du slocknat nu o sussar sött för att vakna i morgon och må mycket bättre. Om inte och du mår skit i morgon med eller värre under natten, ring jourhavande läkare och fråga om råd.

Och så det lilla vanliga rådet..men det viktigaste..drick så mycket du orkar (vatten gärna..inte så mkt tea eller kaffe) för feber o hostande förlorar du mycket vätska på och det mår du etter värre av.Lycka till :nurse
Tack! .. nä, försökte sova. Gick inte så bra :(

de kommer inget slemm eller så när man hostar, jag bara hostar en massa, å nyser / får då värsta smärtan ut i hela kroppen å upp i huvet.

började för ett par dar sen, efter att jag sprang en joggingtur mitt i natten, å drog i mig kall luft. sen en å annan hojtur därtill, fast man borde stannat hemma :( febern ligger stadigt på 38,5 går varken upp eller ner just nu. ringde farsan som är läkare - tidigare ikväll, fick avrådan från att köra hoj, ungefär "skyll dig själv", "du ser, köra mc är inge bra" osv :huvet

nä man kanske skulle försöka sova igen.

IronMike skrev:
en varm halduk kanske? va vet jag

:4skrika

Har du en katt? Använd den som halsduk/kudde och sätt dig på sofffan och somna om. :D
Blir riktigt varmt och skönt :tummenupp

Nursey skrev:
2199583 Vet inte om Codein preparat är tillåtna i Sverige. Om dom är det så finns det nog någon receptfri variant du kan ta. Det är ett smärtstillande preparat men som har en "lugnande" effekt på rethosta och slemhosta. Annars skulle jag ta o pallra mig till en läkare om det fortsätter. De kanske kan skriva ut ett lokalbedövande gurgelvatten som bedövar bak i halsen och tar bort/ minskar smärtan samt minskar irritationen som orsakar hostandet.

Jag har hostat i två veckor nu :3freak Börjar äntligen ge med sig.
Köpte lite hostmedecin förra veckan, 25cl tror jag det var, den är slut nu. Hjälpte väl lite så där. Hostan har gått över från slemhosta till torrhosta känns det som.
När jag spottar ut så kommer det ut någon mörkgultaktigt slem.. Trögflytande som fan :7peta
På den fronten har det blivit bättre iofs, behöver inte loska lika ofta längre..

Blvit myyyycket te och varm mjölk med honung senaste veckorna iallafall..

Har börjar gymma igen, men kan inte jogga, för de rosslar det som fan i halsen igen.. Har inte gått över helt mao. Två veckor nu :huvet

Mot riktig jävlig rethosta (hosta så man :zpy) eller torrhosta (irriterar så mycket så man önskar att man hade en borste att klia med :rolleyes: ) hjälper bara receptbelagda hostmediciner typ Mollipect, Coccilana eller Lepheton (de två sistnämnda är starka men effektiva grejer)

Lunginflammation tror jag dock INTE att det är utan det låter som en övre luftvägsinfektion, är den orsakad av bakterier sätter man in antibiotika, är det virus hjälper inte antibiotika.

Hostar du mer än i en vecka, sök läkare.

/Lena

Edit: Varningstriangeln på läkemedel har tagits bort http://www.apoteket.se/apoteket/articles/1000-1099/1043/trafikvarning.pdf

Last edited:
2fast4hjo skrev:
2199684 Mot riktig jävlig rethosta (hosta så man :zpy) eller torrhosta (irriterar så mycket så man önskar att man hade en borste att klia med :rolleyes: ) hjälper bara receptbelagda hostmediciner typ Mollipect, Coccilana eller Lepheton (de två sistnämnda är starka men effektiva grejer)

Lunginflammation tror jag dock INTE att det är utan det låter som en övre luftvägsinfektion, är den orsakad av bakterier sätter man in antibiotika, är det virus hjälper inte antibiotika.

Hostar du mer än i en vecka, sök läkare.

/Lena

Edit: Varningstriangeln på läkemedel har tagits bort http://www.apoteket.se/apoteket/articles/1000-1099/1043/trafikvarning.pdf

Borde jag uppsöka läkare då som hostat i 2 veckor? Ogillar att gå till läkare.. Så länge de inte kan konstatera att det är något fel på en så kan man ju låtsas som att man är felfri;););)

Det börjar ju gå över nu känns det som, men fortsätter det i någon dag till så får jag väl uppsöka läkare :gråta

Rash skrev:
2199916 Borde jag uppsöka läkare då som hostat i 2 veckor? Ogillar att gå till läkare.. Så länge de inte kan konstatera att det är något fel på en så kan man ju låtsas som att man är felfri;););)

Det börjar ju gå över nu känns det som, men fortsätter det i någon dag till så får jag väl uppsöka läkare :gråta

Har du haft feber och hosta i över en vecka så bör man nog kolla det ja, om det är bakterier så kan det bli långdragigt om det inte sätts in antibiotika.

De kommer sticka dig i armen *viskar det är inget farligt* :pannkyss vem vet du kanske t om får en snygg :nurse som tar hand om dig :hihi

Last edited:
Det finns en anledning varför man hostar. Kolla upp den först.

Sedan kan du ta noskapin utan fara! "Noskapin har en centralt hostdämpande effekt, som kan jämföras med effekten av kodein. Noskapin saknar vanebildande egenskaper. " -Fass

Funkar kanon. Receptfritt och billigt!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...