Hur ligger det till???????????

mcjohan

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
r6 -00 =)
Nar man laser tekspec om en bil sa mater dom aldrig hk effekten pa hjulen utan i motorn (da far man ju bra bort 10-20 % for att fa reda hur manga hk det ar pa hjulen) ar det lika dant pa en mc????? :va

Ar i Australien just nu darfor inga a a o :tungan
 
Alla tillverkare mäter på veven för det blir bäst siffror där. Vid jämförelse med fabrikssiffror så använder sig alla av samma mätsystem och då blir det en rättvis bedömning. Se upp med DIN-hästar(mätes med motorn som den sitter i bilen, med luftburk std avgas, generator osv) och SAE(mätes på en motor i testbänk med testavgas, seperat lufttillförsel, inga tillbehör osv). Att alla vi andra mäter bakhjulshästar är dels att det är lättare för oss att mäta på det viset, samt att det egentligen är det som ger den mest rättvisa indikationen på hur hojen går. Har du en hoj med mer effekt men stora förluster kan du alltså ha samma prestanda som en mindre effektstark hoj med mindre förluster. Det är sånt som inte syns på spec, men som märks i verkligheten.
pilsner
 
Pilsner skrev:
Alla tillverkare mäter på veven för det blir bäst siffror där. Vid jämförelse med fabrikssiffror så använder sig alla av samma mätsystem och då blir det en rättvis bedömning. Se upp med DIN-hästar(mätes med motorn som den sitter i bilen, med luftburk std avgas, generator osv) och SAE(mätes på en motor i testbänk med testavgas, seperat lufttillförsel, inga tillbehör osv). Att alla vi andra mäter bakhjulshästar är dels att det är lättare för oss att mäta på det viset, samt att det egentligen är det som ger den mest rättvisa indikationen på hur hojen går. Har du en hoj med mer effekt men stora förluster kan du alltså ha samma prestanda som en mindre effektstark hoj med mindre förluster. Det är sånt som inte syns på spec, men som märks i verkligheten.
pilsner

Är det inte så att Ducati mäter på slangen :confused:
 
mcjohan skrev:
Nar man laser tekspec om en bil sa mater dom aldrig hk effekten pa hjulen utan i motorn (da far man ju bra bort 10-20 % for att fa reda hur manga hk det ar pa hjulen) ar det lika dant pa en mc????? :va

Ar i Australien just nu darfor inga a a o :tungan
Om inget annat anges så är det vevaxeln som avses, även på MC.

Om det däremot är uppenbart att det är ett bromsbänksdiagram som hänvisas till så är det dock bakhjulseffekten som gäller. Effektförlusterna är mindre när kraften överförs via kedja jämfört med kardan, så bakhjulet ger en mer rättvis bild för MC tycker jag.

Edit: Oj, flera hann svara under tiden jag skrev..
 
Last edited:
berggren_martin skrev:
Om inget annat anges så är det vevaxeln som avses, även på MC.

Om det däremot är uppenbart att det är ett bromsbänksdiagram som hänvisas till så är det dock bakhjulseffekten som gäller. Effektförlusterna är mindre när kraften överförs via kedja jämfört med kardan, så bakhjulet ger en mer rättvis bild för MC tycker jag.

Edit: Oj, flera hann svara under tiden jag skrev..

Hur mycke effektforlust?????????
 
mcjohan skrev:
Hur mycke effektforlust?????????
Nu har jag ingen referens på det, men man brukar prata om runt 10 % för kedjor jämfört med kanske 10-20 % för kardan.
 
Rototests ingenjörer hävdar att har du så mycket som 15% förluster i en bil så skulle växellådan smälta pga all värme som utvecklas, de menar att runt 8-10% max är rimligt för bilar. Skulle tippa att 10% är rimligt på cyklar med som mest.
 
Ofta märker man att hojbänkdiagrammen skiljer sig betydligt mer än 10 % jämfört med specifikationerna, men det beror troligtvis på att det är "glädjesiffror" som står i pappren. Har svårt att tro att det skulle försvinna mer än 10 % mellan veven och bakhjulet med tanke på att kedja är ett ganska effektivt sätt att överföra kraft på.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Rototests ingenjörer hävdar att har du så mycket som 15% förluster i en bil så skulle växellådan smälta pga all värme som utvecklas, de menar att runt 8-10% max är rimligt för bilar. Skulle tippa att 10% är rimligt på cyklar med som mest.
Där ser man, hade fått för mig att bilar var mindre effektiva. Hur mycket stjäl växellådan egentligen? När man tänker efter så borde ju lådans utformning och skick vara viktigare än själva kraftöverföringen till bakhjulet.

Finns det någon principiell skillnad mellan en bil och en hojs växellåda när det gäller detta?
 
En billåda har snedskurna kugg i lådan vilket ger lite högre friktion men mycket lägre ljudnivå. Det som stjäl mest energi i kraftöverföringen på en bil är slutväxeln. Eftersom det är en vinkelväxel blir det mycket friktion. Luta dig ner under kompisens M3:a och kolla in kylfänsarna på bakaxeln så förstår du.
 
Back
Top