Hur ligga på vägen?

Jag lägger mig för det mesta strax till vänster om mitten av mitt körfält. Anledningen är att jag vill synas ordentligt och för att inte förväxlas med mopeder (som ska och brukar ligga och stryka längs högerkanten). Vid möte brukar jag dock glida över till strax till höger om mitten för att öka marginalerna till mötande fordon. I synnerhet när det rör sig om bussar och lastbilar eller när det är långa bilköer (det kan finnas idioter som slänger sig ut för omkörning trots möte).
 
TomK skrev:
Jag lägger mig för det mesta strax till vänster om mitten av mitt körfält. Anledningen är att jag vill synas ordentligt och för att inte förväxlas med mopeder (som ska och brukar ligga och stryka längs högerkanten). Vid möte brukar jag dock glida över till strax till höger om mitten för att öka marginalerna till mötande fordon. I synnerhet när det rör sig om bussar och lastbilar eller när det är långa bilköer (det kan finnas idioter som slänger sig ut för omkörning trots möte).

:tummenupp

Precis som jag
 
Dragkroksläge

Jag fick lära mig att ligga s.k dragkroks läge. Tänk att du har en bil framför & kör där denna bilens dragkrog skulle vara placerad i vägbanan.
 
Last edited:
Ligg mitt i, tveklöst. Annars sprider du bara en massa osäkerhet omkring dig och kommer förr eller senare att bli trängd av någon som tror att de kan köra om dig trots att ni delar samma körfält. Inge bra alls...
 
Nämen titta!
Just vart ute på första övningskörningen och både jag och farsgubben tyckte det va största problemet, ens placering. Och då tänkte man slänga ut en tråd, men det är redan gjort! Toppen!
 
Vad jag undrar över är hur man bör vara placerad i kurvor.
Om man ska skära dem på något sätt, olika vid skymda/fullt synliga kurvor. Skära bara över egna körbanan/andra vid "små vägar" etc...
 
FreddaAbborre skrev:
Vad jag undrar över är hur man bör vara placerad i kurvor.
Om man ska skära dem på något sätt, olika vid skymda/fullt synliga kurvor. Skära bara över egna körbanan/andra vid "små vägar" etc...


Mmmm hade varit bra o veta =)
 
Jag instämmer med TomK här ovan. Strax till vänster (typ höger fotpinne över filens mitt), dels för att inte förväxlas med mopeder, dels för att tydligt "ockupera" min del av filen, detta för att inte bli trängd av bilister.
Till er som ligger på högra filhalvan: Nån gång blir ni trängda av nån blindjä*el i sossecontainer, hoppas ni klarar er då.
Jag lär även ut samma beteende till de jag övningskört med men några av dom har på körkortsskolan fått lära sig att ligga på högra filhalvan. Detta för att underlätta omkörningar (enligt min mening för att underlätta trängningar).
Hemskt anser jag men jag har talat om för eleverna varför jag kör så som jag gör och sen sagt åt dom att köra enligt körskolans anvisningar. De flesta har sen efter avklarad uppkörning flyttat sig till vänstra filhalvan.


Ang kurvor:
Man skär ALDRIG en skymd kurva. ALDRIG! Borde vara en självklarhet men med erfarenhet av trafiken så vet vi alla att det tydligen inte är självklart. :kocko
I övrigt gäller sunt förnuft. Oftast lite "lagom" skärning eftersom större kurvradie (som man får genom skärning) ger mindre nedlägg (eller högre hastighet men än så länge pratar vi ju tydligen övningskörning).
Vid skärning av kurvor är det viktigt att tänka på grussträngar, tjälskott, reparationer, djupa hjulspår, upphoppande Bambisar med mer. Dvs ju mer man skär ju mindre marginaler har man. Marginaler smakar gott!
Huruvida man ska skära över egna körbanan eller hela vägbreddden ska ni nog kolla med er körskola. Själv brukar jag endast sällan använda mötande körbanan och ALDRIG i skymda lägen.
 
Robban_C skrev:
Jag instämmer med TomK här ovan. Strax till vänster (typ höger fotpinne över filens mitt), dels för att inte förväxlas med mopeder, dels för att tydligt "ockupera" min del av filen, detta för att inte bli trängd av bilister.
Till er som ligger på högra filhalvan: Nån gång blir ni trängda av nån blindjä*el i sossecontainer, hoppas ni klarar er då.
Jag lär även ut samma beteende till de jag övningskört med men några av dom har på körkortsskolan fått lära sig att ligga på högra filhalvan. Detta för att underlätta omkörningar (enligt min mening för att underlätta trängningar).
Hemskt anser jag men jag har talat om för eleverna varför jag kör så som jag gör och sen sagt åt dom att köra enligt körskolans anvisningar. De flesta har sen efter avklarad uppkörning flyttat sig till vänstra filhalvan.


Ang kurvor:
Man skär ALDRIG en skymd kurva. ALDRIG! Borde vara en självklarhet men med erfarenhet av trafiken så vet vi alla att det tydligen inte är självklart. :kocko
I övrigt gäller sunt förnuft. Oftast lite "lagom" skärning eftersom större kurvradie (som man får genom skärning) ger mindre nedlägg (eller högre hastighet men än så länge pratar vi ju tydligen övningskörning).
Vid skärning av kurvor är det viktigt att tänka på grussträngar, tjälskott, reparationer, djupa hjulspår, upphoppande Bambisar med mer. Dvs ju mer man skär ju mindre marginaler har man. Marginaler smakar gott!
Huruvida man ska skära över egna körbanan eller hela vägbreddden ska ni nog kolla med er körskola. Själv brukar jag endast sällan använda mötande körbanan och ALDRIG i skymda lägen.

Detta är ett exempel "hämtat" av mc erfarenhet och självbevarelsedrift. :tummenupp praktiserar detta själv och överlevt.
För min del tycker jag det är trist att skära kurvor,för det är ju fiiiilingen vid nedlägg som är skön vid lite fart.Köra fort rakt fram kan vilken idiot som helst göra.
 
Du skall ligga till höger innan vänster kurvan p.g.a du skall göra vänster kurvan så rak som möjligt och inte köra över mittlinjen,o tvärt om när det är högerkurva (nära mittlinjen)
När du skall rätt fram.
Om du tänker dig höger hjulspår på en bil,så skall du ligga på vänster sida av detta hjulspår på toppen av fåran och inte i högerhjulspår.
Ligger du på vänster sida av din egen mittlinje,så blåser folk om dej på höger sida,det kan ju vara väldigt farlig.
Vid höger och vänster svängar.
Höger:
Du skall ligga 30-40 cm från trottoarkanten vid högersväng,ingen skall kunna köra om dej på högersida när du skall svänga höger.
Och tvärt om vid vänster sväng,du skall ligga vänsterhjulspår vänstersida.
håll alltid koll i speglarna och vrid på huvet innan du skall svänga,det kan ju komma en cyklist eller en Eu-moppe i hög fart.
Landsvägskorsningar:
Vänster:så nära mittlinjen eller refugen som möjlig,risken är du får en mc på vänster sida när du skall svänga vänster,blir det så här ,så har du placerat dej fel.
Höger:så långt till höger som möjligt.

30-50:mitt i körfältet
70-90:vid höger hjulspår

KT
 
KT skrev:
Du skall ligga till höger innan vänster kurvan p.g.a du skall göra vänster kurvan så rak som möjligt och inte köra över mittlinjen,o tvärt om när det är högerkurva (nära mittlinjen)
När du skall rätt fram.
Om du tänker dig höger hjulspår på en bil,så skall du ligga på vänster sida av detta hjulspår på toppen av fåran och inte i högerhjulspår.
Ligger du på vänster sida av din egen mittlinje,så blåser folk om dej på höger sida,det kan ju vara väldigt farlig.
Vid höger och vänster svängar.
Höger:
Du skall ligga 30-40 cm från trottoarkanten vid högersväng,ingen skall kunna köra om dej på högersida när du skall svänga höger.
Och tvärt om vid vänster sväng,du skall ligga vänsterhjulspår vänstersida.
håll alltid koll i speglarna och vrid på huvet innan du skall svänga,det kan ju komma en cyklist eller en Eu-moppe i hög fart.
Landsvägskorsningar:
Vänster:så nära mittlinjen eller refugen som möjlig,risken är du får en mc på vänster sida när du skall svänga vänster,blir det så här ,så har du placerat dej fel.
Höger:så långt till höger som möjligt.

30-50:mitt i körfältet
70-90:vid höger hjulspår

KT


tackar o bockar :tummenupp
 
KT skrev:
hoppas att du förstod det med högerhjulspår,formulerade mej lite konstigt där.
Ett tips till:Motorväg
Mitt i körfältet.

KT


Ja du menade väl vänstersidan av hjulspåret antar jag...=) Okej motorväg i mitten...30-50km/h kör man alltså alltid i mitten? O över de som du skrev ovanför.?
 
Hur ska jag ligga i en rondell då utan vägmarkeringar? Är de så att jag ligger åt höger när jag ska höger och rakt fram? Och sedan ligger till vänster när jag ska till vänster?
 
Psychobiker skrev:
Det finns en regel om att fordon skall ligga så långt till höger så möjligt, men när jag kör (liksom de flesta), så ligger jag mitt i körfältet alternativt mot mitten, i princip aldrig till höger (Ute på landsvägen alltså).

/Pajje

Japp, och med det menar man att man skall ligga i HÖGER körfält om det är ledigt och finns flera körfält som går åt samma håll. Detta har ingenting med var i körfältet du skall placera fordonet.

Kör som om du våre en bil är min rekommendation, åt minstånde med avseende på hur du skall placera hojen i ditt körfält. Vilket i princip innebär att du lägger dig i mitten av körbanan i så gott som alla tillfällen.

Är det dock mycket trafik som rullar på i hög eller medelhög hastighet är det ett gott råd att placera dig snett bakom bilen framför dig. Företrädesvis snett bakom till höger eftersom du då vid en hård inbromsning alt. krock framför dig kan smita mellan bilarna och unvika att bli klämd mellan bilen framför dig och bilen bakom som inte får stopp. Det ger dig också i regel lite längre bromssträcka än om du ligger rakt bakom bilen framför dig. Och för mycket bromssträcka kan man ju inte få nog av!

Mvh!
// Niklas
 
Rolle85 skrev:
Hur ska jag ligga i en rondell då utan vägmarkeringar? Är de så att jag ligger åt höger när jag ska höger och rakt fram? Och sedan ligger till vänster när jag ska till vänster?

Om rondellen har EN inne i rondellen skall du ligga mitt i körbanan oavsett åt vilket håll du skall och blinka höger för att markera att du skall ut ur rondellen. Vill man vara extra tydlig skall du blinka vänster i rondellen hela vägen tills du skall ut ur rondellen, då blinkar du höger. Dvs. du slår över till att blinka höger så fort du har passerat avfarten INNAN du skall svänga ut ur rondellen.

Om rondellen har flera körfält, i regel inte fler än två i Sverige, skall du ligga i HÖGER körfält om du skall svänga höger i rondellen eller köra rakt fram och i vänster körfält om du skall svänga vänster i rondellen.

Om en rondell med flera körfält har EN utfart i den ritningen du skall ut ur rondellen skall du vid vänstersväng i rondellen byta till höger körfält innan du svänger ut. Och vid varje tillfälle man skall byta körfält skall man ju tydligt markera detta med riktningsvisare (dvs. blinkers).

Om det är två körfält ut ur rondellen och två körfält I rondellen kan du ligga kvar i vänster körfält när du skall svänga vänster i en rondell. Var dock uppmärksam på att du då korsar andra trafikanters körbana. Nämligen de som kör in i rondellen vid infarten precis innan du skall svänga ut ur rondellen.

Oftast har dock rondeller med flera körbanor också markerade linjer som tydligt markerar hur du skall köra.

För att göra en lång historia kort:
- Se till att köra i mitten av körbanan i så gott som alla situationer så ligger du nästan aldrig fel! Gäller dock inte forcerad körning på favoritvägen i värsta böjen alla. Där är det INTE lämpligt att ligga mitt i körbanan om man vill hålla sig kvar på vägen! :D

// Niklas
 
ok, känns som jag ahr ett hum om detta nu....men på landsväg där de är över 50km/timman så kör jag precis till vänster om mitten i min fil...vid hastigheter mellan 30-50km/h så kör jag alltid i mitten. På motorväg alltid i mitten, vid vänstersväng hålla till vänster av körbanan, hägersväng hålla höger på körbanan. Rondell, ligga mitt i, om jag har bil fram och bak ligga till mer till höger så jag kan smita förbi vid ev inbromsning.

mv hHenke
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top